(Nie)bezpieczna strona internetowa - o zmianach HTTPS

Na pewno każdy z Was słyszał już o protokole HTTPS w kontekście takich słów jak: protokół szyfrowany, bezpieczeństwo, wpływ na pozycjonowanie. Ostatnio pojawiła się informacja w narzędziu dla webmasterów o ważnej aktualizacji w przeglądarce Chrome, która będzie oznaczać strony bez protokołu HTTPS jako niebezpieczne. Szykują się zmiany, które mogą doprowadzić do spadku ruchu bądź widoczności dla niektórych stron. Dowiedz się więcej na ten temat.

Co to jest HTTPS?

Hypertext Transfer Protocol Secure jest szyfrowaną wersją HTTP. Wykorzystuje certyfikat SSL, dzięki czemu chroni przed atakami man-in-the-middle (polegającymi na podsłuchaniu i/lub zmianie informacji wymienianych z serwerem). HTTPS działa domyślnie na porcie nr 443 w protokole TLS, który ma trzy główne warstwy zabezpieczeń: szyfrowanie, integralność danych i uwierzytelnianie. HTTPS jest standardem, za którego obecność nikt nie będzie nas oklaskiwał. Zaś brak wsparcia dla HTTPS wiąże się z odstraszającymi komunikatami przeglądarki i obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania Google, o bezpieczeństwie użytkowników nie wspominając.

Adres URL z HTTPS

Aktualizacja Chrome 56

Najnowsza aktualizacja nr 56 przeglądarki Chrome wprowadza istotną zmianę - strony internetowe, które zawierają formularze do wprowadzania haseł lub numerów kart kredytowych, będą oznaczane jako niebezpieczne, jeśli nie będą posiadały protokołu HTTPS. Twoja strona internetowa posiada gdziekolwiek logowanie lub podanie hasła? Niedługo może zacząć wyświetlać się dla niej ostrzeżenie o niezabezpieczonych danych.

Bezpieczna strona będzie oznaczona zieloną kłódeczką przy adresie URL, niebezpieczna będzie miała biały wykrzyknik w czerwonym trójkącie przy adresie. Więcej o sprawdzeniu czy dana strona jest bezpieczna na https://support.google.com/chrome/answer/95617.

Komunikat Search Console

Źródło: https://lukaszt.pl/aktualizacja-chrome-niebawem-zmniejszy-sprzedaz-sklepow-bez-https/

Czy HTTPS ma wpływ na pozycjonowanie strony?

W sierpniu 2014 roku Google ogłosiło na blogu (szczegóły), że jednym z czynników rankingowych, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jest protokół https. Na obecną chwilę jest to czynnik o małej mocy, mający wpływ na 1% globalnych zapytań. Niewykluczone, że w przyszłości jego rola może wzrosnąć.

Adres URL bez HTTPS

Wnioski - strona z HTTPS czy bez?

Pomimo zaleceń Google wcale nie musimy korzystać z tego protokołu. Co w takim razie może stać się w najbliższych miesiącach? Coraz więcej stron internetowych będzie oznaczanych jako "bezpieczne". W pierwszej kolejności na HTTPS zaczną przechodzić sklepy internetowe, ponieważ to w nie najmocniej może uderzyć brak protokołu. Użytkownik na stronie będzie widział przy adresie niepokojące oznaczenie w kolorze czerwonym, które będzie odstraszało potencjalnych klientów. Z drugiej strony brak protokołu HTTPS wpłynie na pozycję strony. Początkowo może być to niezauważalne, ale jestem zdania, że z czasem będzie rosła rola tego czynnika rankingowego. Na pewno dobrze byłoby mieć go po swojej stronie w niekończącej się wojnie między SEO a algorytmem wyszukiwarki.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up