Darmowe narzędzia SEO - 11 narzędzi przydatnych przy pozycjonowaniu

Pozycjonowanie, czyli w dużej mierze optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO), jest procesem prowadzącym do podwyższenia miejsca naszej strony w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Pozycjonowanie stron na masową skalę wymaga inwestycji i trudno obyć się bez płatnych pomocy. Jednak jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z tym tematem, warto poznać darmowe narzędzia SEO, które ułatwią wykonanie skutecznego pozycjonowania strony.

Po co stosować jakiekolwiek narzędzia przy pozycjonowaniu? SEO można w (wielkim!) uproszczeniu podzielić na trzy etapy: (1) ustalenie słów kluczowych, (2) przeprowadzenie analizy obecnej strony i (3) wykonanie poprawek. Do wykonania każdego z nich potrzebne będą narzędzia, które ułatwią wypozycjonowanie Twojej strony.

W tym wpisie przedstawię 11 darmowych narzędzi SEO. Będą tu wtyczki SEO do przeglądarek, programy SEO i strony internetowe ułatwiające pozycjonowanie. Na tej SEO-liście są rozwiązania zarówno zupełnie bezpłatne, jak i bezpłatne w pewnym - akceptowalnym przy pozycjonowaniu na mniejszą skalę - zakresie.

Narzędzie do znajdowania słów kluczowych pod kątem SEO - Wyszukiwarka Google

Tak jest :) Google wyświetla frazy podobne do naszej wyszukiwanej frazy. Dzięki temu “narzędziu” przed wykonaniem SEO dla witryny możemy przypuszczać, jakie frazy są wyszukiwane w internecie i na jakie warto się pozycjonować. Możemy więc przypuszczać, jak wyszukują nasi (potencjalni) przyszli klienci. Frazy te znajdziemy w podpowiedziach do wyszukiwań:

Wyszukiwarka Google

oraz na dole wyniku wyszukiwania:

Wyszukiwarka Google

To narzędzie SEO jest niezwykle proste, jednak warto go nie bagatelizować i od niego zacząć pozycjonowanie, zanim nie wykona się kolejnych czynności.

Darmowe narzędzie SEO nr 1: google.pl

Narzędzie do analizy opłacalności wykonywania SEO dla danych fraz - Google Trends

Kolejne narzędzie SEO - a właściwie strona przydatna w pozycjonowaniu, znów należy do… oczywiście - Google! Trendy Google pozwolą bardziej świadomie podjąć decyzję, ile warte są podpowiedzi z wyszukiwarki. Na stronie tej możemy porównać frazy i sprawdzić na przykład ich popularność w różnym obszarze Polski, czy - jak zmieniała się ta popularność na przestrzeni lat:

Google Trends

Dobór właściwych fraz kluczowych jest niezwykle istotny w procesie SEO. Do narzędzia tego należy jednak podejść z rozwagą. Nie zawsze częściej wyszukiwana fraza jest dla nas lepszą. Warto zastanowić się, co z tych danych wynika. Z powyższego wykresu niewiele - poza tym, że hasło “SEO” jest częściej wyszukiwane niż “pozycjonowanie”. Ale spójrzmy tylko na okres miesiąca, a nie roku:

Google Trends

Zainteresowanie hasłem SEO jest w ogólnym rozrachunku o wiele większe niż hasłem “pozycjonowanie”, ponieważ ruch drastycznie wzrasta co tydzień... w niedziele. Co może to oznaczać? Może to, że SEO częściej jest wyszukiwane w niedziele w domowym zaciszu przez osoby, które pierwszy raz usłyszały o tym słowie? A pozycjonowaniem interesują się bardziej (lub w zbliżonym stopniu) w tygodniu pracownicy firm? Na które hasło należy więc się pozycjonować?

Oczywiście na to, które bardziej odpowiada Waszej grupie docelowej, czyli… to zależy ;) Poradnik SEO dla początkujących nazwałbym po prostu “SEO dla początkujących”, a nie “Pozycjonowanie dla początkujących” ;)

Darmowe narzędzie SEO nr 2: trends.google.com

Ubersuggest - darmowe narzędzie SEO do sprawdzania słów kluczowych

A na jaką frazę obecnie jesteśmy znajdowani w wyszukiwarce? Na to pytanie odpowie kolejne narzędzie SEO - Ubbsersuggest. Wpiszmy w nim adres naszej strony:

Ubersuggest - SEO tool

To darmowe narzędzie SEO wyświetla także szacowany ruch na stronie wygenerowany przez odwiedzających z danej frazy. Można w ten sposób przejrzeć konkurencję i wyciągnąć wnioski, czy warto coś “zgapić” i zacząć pozycjonować się na daną frazę. Można również oszacować, na ile skutecznie strona była dotychczas znajdowana w wyszukiwarce.

Darmowe narzędzie SEO nr 3: neilpatel.com/ubersuggest

Darmowe narzędzie SEO od Google’a - Search console

Dostęp do Search Console wymaga zalogowania, a za jego pomocą można “lustrować” wyłącznie swoją stronę. Dlatego przed skorzystaniem z narzędzia niezbędna będzie autoryzacja, dzięki której udowodnimy Google’owi, że jesteśmy właścicielami tejże strony.

Search console

Pogląd stanu zaindeksowania stron (obrazek powyżej) jest jedną z wielu możliwości, jakie daje to bezpłatne narzędzie SEO od Google’a. Pozwala ono także na śledzenie ruchu płynącego do nas z Google, w tym fraz kluczowych, na które jesteśmy znajdowani, stron docelowych czy danych na temat odwiedzających (urządzenia, kraje).

Darmowe narzędzie SEO nr 4: search.google.com/search-console

Narzędzia do testowania szybkości strony: Google Page Speed Insights i Pingdom

Nie od dziś wiadomo, że bardziej przyjazne użytkownikom strony lepiej się pozycjonują. Po co więc szukać narzędzi SEO, darmowych i płatnych, które poprawią szczegóły, podczas gdy ogólnie strona prezentuje się źle i ładuje się powoli? Długi czas ładowania strony z pewnością odczujemy w pozycji w wyszukiwarkach. Sprawdźmy więc swoją stronę tymi dwoma bezpłatnymi narzędziami SEO i poprawmy ją pod kątem technicznym.

Oba te narzędzia, poza ogólną oceną szybkości, pokażą więcej szczegółów, tj. które elementy warto poprawić (bardziej dosadnie i bezpośrednio czyni to na pewno narzędzie Google’a):

Google Page Speed Insights

W miarę możliwości skorzystajmy z tych rad.

Darmowe narzędzie SEO nr 5: developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Darmowe narzędzie SEO nr 6: tools.pingdom.com

SEO META in 1 CLICK - wtyczka do przeglądarki

Kolejne darmowe narzędzie SEO jest wtyczką do przeglądarki Google Chrome. Jest to kompleksowe narzędzie, bardzo przydatne podczas pozycjonowania stron. Poza wyświetlaniem podstawowych meta tagów, jak title i description, których zawartość może (choć nie musi) być wyświetlana w wyniku wyszukiwania, ta darmowa wtyczka SEO potrafi znacznie więcej. Wyświetla m.in. liczbę i strukturę nagłówków na stronie:

SEO META in 1 CLICK

Pokazuje także informacje o obrazach zawartych na stronie i ich atrybutach istotnych dla SEO:

SEO META in 1 CLICK - informacje o obrazach

Wyświetlanie również uporządkowane dane, np. Schema.org i Open Graph:

SEO META in 1 CLICK - dane strukturalne

A to wszystko ta darmowa wtyczka SEO oferuje za sprawą tylko jednego kliknięcia, jak sama nazwa wskazuje ;)

Darmowe narzędzie SEO nr 7: SEO META in 1 CLICK

Darmowy program do hurtowego sprawdzania zakładek pod kątem SEO

Screaming Frog SEO Spider to darmowy desktopowy program SEO (z pewnymi ograniczeniami w wersji darmowej), które pozwala na masowe sprawdzanie zasobów dostępnych na naszej stronie pod kątem ich SEO-optymalizacji. W bardzo dużym uproszczeniu, narzędzie to zbiera informacje podobne do zbieranych przez wcześniej opisywaną wtyczkę (SEO meta in 1 click), z tym że robi to hurtowo dla napotkanych na stronie odnośników, a nie tylko dla jednej strony. Narzędzie to jest niezwykle rozbudowane, dlatego warto samemu sprawdzić jego możliwości:

Screaming Frog SEO Spider

Darmowe narzędzie SEO nr 8: Screaming Frog SEO Spider

Narzędzie SEO do szukania linków prowadzących do naszej strony

Free Backlink Checker to narzędzie wkracza w zagadnienie dotyczące pozyskiwania linków zewnętrznych, przy którym niektóre osoby z branży postawiłyby rozróżnienie pomiędzy słowami “SEO” a “pozycjonowanie”. Jednak pomijając szczegóły terminologiczne, obecność odnośników do naszej strony na innych, wartościowych stronach, może być dla wyszukiwarki informacją, dzięki której nasza strona trafi na wyższą lokatę w wynikach wyszukiwania. Jak więc sprawdzić, które strony linkują do naszej strony, a przy okazji wyświetla, czy link zawiera atrybut “nofollow”?:

Free Backlink Checker

Darmowe narzędzie SEO nr 9: Free Backlink Checker

Audyt SEO (i nie tylko) w przeglądarce Google Chrome

O jakie narzędzie chodzi? Oczywiście o Lighthouse! Znajdziesz je w zakładce “Audits” w narzędziach dla deweloperów w Google Chrome.

Lighthouse - Chrome Dev Tool

Lighthouse dokonuje pełnego audytu strony, nie tylko bezpośrednio pod kątem SEO, lecz także pod kątem wygody korzystania ze strony, jej czasu wczytywania czy zgodności z PWA. Wynik jest podawany zarówno liczbowo, jak i opisowo - z informacjami, co należy poprawić. Warto wziąć sobie do serca nie tylko informacje z sekcji SEO, lecz także każdej innej, gdyż one pośrednio również mogą wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Darmowe narzędzie SEO nr 10: Lighthouse

Wygodny podgląd linków nofollow

Czy zastanawiało Cię, które linki konkurencja oznacza jako dofollow, a które jako nofollow? A może chcesz sprawdzić, czy na swojej stronie poprawnie oznaczyłeś obce linki jako nofllow? Jest prosty sposób, by sprawdzić, czy dany link ma właściwość nofollow.

Przy pomocy dodatku do Chrome NoFollow (nazwa nie jest zaskoczeniem!) odnośniki z rel="nofollow" mają odmienny styl (który można edytować):

Prezentacja działania dodatku NoFollow

Darmowe narzędzie SEO nr 11: NoFollow (dodatek do Chrome)

Podsumowanie

Darmowych narzędzi SEO jest bardzo dużo, dlatego powyższy wybór był bardzo subiektywny. Kontrowersyjne mogło być umieszczanie w zestawieniu wyszukiwarki Google, choć można ją traktować jako narzędzie “pierwszego rzutu”.

A jakie są Wasze ulubione darmowe narzędzia SEO?

Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów, zobacz poniższy film:

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Efektywność to najważniejszy parametr cechujący skuteczne działania w Internecie. Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Ponad 300 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, a nam ciągle mało. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. Dzięki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i więcej. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up