Szybkość ładowania strony a e-commerce

Prowadząc sklep internetowy, czy jakąkolwiek inną witrynę nastawioną na konwersję, powinniśmy zwracać uwagę na wiele technicznych aspektów, które mogą w praktyce okazać się kluczowe i realnie przełożą się na współczynnik sprzedaży. Jednym z bardzo istotnych wskaźników tego typu jest szybkość ładowania strony (Google Page Speed) — informuje on o tym, jak długo użytkownik musi czekać na wyświetlenie pełnej zawartości witryny.

Dlaczego Google Page Speed jest tak istotnym wskaźnikiem?

Przeprowadzono wiele badań, które udowodniły, że szybciej ładujące się strony wpływają pozytywnie na współczynnik konwersji — to oznacza, iż im krócej użytkownik musi czekać na pełną zawartość, tym chętniej wykona ukierunkowaną akcję. Co więcej, takie witryny są wyświetlane wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Już ponad 11 lat temu Google ogłosiło, że prędkość ładowania jest jednym z najważniejszych elementów algorytmów oceniających funkcjonalność strony.

Przy niewystarczająco szybko ładującej się witrynie ryzykujesz utratą klienta, który był już w drodze do dokonania zakupu! Warto tutaj dodać, że użytkownicy rzadko wracają na problematyczne witryny — po co mają to robić, skoro jest wiele innych, działających sprawniej?

Szybkość ładowania strony a konwersja

Na stronie skilled.co, mamy dostęp do wyników, które mówią o tym, że aż 47% klientów oczekuje, iż strona załaduje się w czasie 2 sekund lub krócej. Firma mPulse Mobile przeprowadziła testy, wykazujące, że:

  • kiedy strona ładuję się w 2,4 sekundy, współczynnik konwersji to 1,9%,
  • po 3,3 sekundach wynosił on już 1,5%,
  • kiedy czas wydłużył się do 4,2 sekund, spadł on do mniej niż 1%,
  • przy czasie ponad 5,7 sekund, było to już poniżej 0,6%.

Co więcej, Walmart (amerykańska sieć supermarketów) przeprowadził badania, które wykazały zależność między tymi dwoma wskaźnikami: przy opóźnieniu ładowania strony o jedną sekundę, konwersja spadała o 2%.

Szybko pojawiająca się pełna zawartość witryny sprawi, że użytkownik zapamięta zakupy w Twoim sklepie internetowym jako przyjemne i będzie chętnie tam wracał! Wpłynie to na zadowolenie z obydwu stron — Ty zyskasz klienta, a on odbierze witrynę jako sprawną i wartą uwagi.

Co wpływa na Google Page Speed?

Wskaźnik prędkości ładowania strony jest zależny od kilku czynników, a są to:

  1. Rozmiary zdjęć, filmów, grafik znajdujących się w witrynie — nie mogą być one zbyt duże. Z pomocą przychodzą tutaj narzędzia do konwersji plików, takie jak np. tinyjpg.com — zmniejszają ich rozmiar bez utraty jakości. Co w przypadku rozbudowanej galerii? Tutaj dobrze sprawdzi się zastosowanie dynamicznego ładowania obrazów — poprawi to znacząco page speed strony.
  2. Formaty obrazów — formaty plików graficznych takie jak WebP i AVIF często umożliwiają lepszą kompresję niż często używane PNG lub JPEG — pozwalają one na ich szybsze pobieranie, zużywając przy tym mniej danych.
  3. Hosting — powinien być dobry i co ważne, sprawdzony.
  4. Kod strony — jeśli jest zbudowany niedbale, może negatywnie wpłynąć na Google Page Speed. Warto go zminimalizować. Opóźnij ładowanie skryptów do momentu, aż będą wymagane. W ten sposób zmniejszysz ilość danych przesyłanych w sieci.
  5. Wtyczki na stronie — jeśli w Twojej witrynie jest zbyt wiele widgetów, to również może ją spowolnić.
  6. Zapytania do serwera — warto tutaj korzystać z pamięci podręcznej (cache).

Jak sprawdzić, ile ładuje się Twoja strona?

Obecnie mamy dostęp do naprawdę wielu narzędzi, które umożliwiają nam darmową analizę witryny pod kątem wydajności. Jednym z nich jest PageSpeed Insights.

Jak działa PageSpeed Insights? Po wklejeniu adresu URL strony, którą chcemy przeanalizować, pojawi się punktowa analiza witryny zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopie.

Czynniki analizowane przez algorytmy Google to:

  • LCP (Largest Contentful Paint) - czas wyrenderowania największej treści na stronie.
  • FID (First Input Delay) - opóźnienie przed wprowadzeniem pierwszych danych na stronie.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) - największe przesunięcie elementu na stronie.
  • FCP (First Contentful Paint) - sprawdza jak szybko od momentu załadowania strony internetowej pojawi się na niej w całości widoczny element w sekcji above the fold (określenie pierwszego widocznego obszaru na stronie internetowej).

Na grafice widać, że obok tego ostatniego nie ma niebieskiej flagi, która informuje o tym, że należy on do zakresu Core Web Vitals, ale Google informowało już, że za jakiś czas tak się stanie.

PageSpeed Insights daje nam konkretne uwagi dotyczące tego, co moglibyśmy zoptymalizować, by strona była bardziej efektywna — ukazuje to na realnych przykładach, każdą sugestię możemy rozwinąć.

Narzędzie pokazuje również zaliczone audyty, czyli to, co na naszej stronie działa dobrze, nie wpływając na opóźnienie jej ładowania.

Jaki powinien być czas ładowania strony?

Wiemy już, że czas ładowania strony nigdy nie powinien przekraczać 5 sekund — jest to jednak zbyt ogólne stwierdzenie. Witryny tylko odrobinę szybsze, nadal skutecznie odstraszą użytkowników. Jaki jest złoty środek? Przyjęło się, że idealnym czasem wczytywania strony są 2,4 sekundy. Nie jest to jednak sztywna rama — jeśli nie będzie on przekraczał 3 sekund, można uznać, że jest optymalny.

Kategorie