Sprawdzanie pozycji w Google i wiele innych - sekrety Search Console

Google Search Console to darmowa platforma stworzona przez Google. W Search Console możemy sprawdzić, jak radzą sobie nasze strony w wynikach wyszukiwania Google. Zobaczysz tu m.in:

  • na jakie frazy indeksują się Twoje strony,
  • na jakiej pozycji w Google jest Twoja strona przeciętnie dla danej frazy (monitoring pozycji),
  • jak często użytkownicy decydują się wybrać Twoją stronę (wyświetlenia, kliknięcia oraz ich stosunek - CTR - dla podstron i konkretnych fraz kluczowych),
  • które Twoje podstrony indeksują się prawidłowo, a które wymagają interwencji,
  • czy Twoje strony działają poprawnie na urządzeniach mobilnych,
  • jakie informacje pochodzące z Twojej witryny można znaleźć w wynikach z elementami rozszerzonymi,
  • gdzie w Internecie mówi się o Twojej stronie (linki zewnętrzne).

Dzięki temu narzędziu w prosty sposób możesz zdecydować, które podstrony i pod jakim kątem należy zoptymalizować.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google za pomocą Search Console?

Jeśli po raz pierwszy będzie używać Search Console, zacznij od weryfikacji swojej strony. Pozwoli to Google uchylić Ci potężnego rąbka tajemnicy na temat Twojej witryny.

Aby sprawdzić pozycje w wynikach wyszukiwania, przejdźmy do zakładki Skuteczność. Naszym oczom ukaże się wykres z podstawowymi informacji o kliknięciach i wyświetleniach dla całej witryny:

Widok Search Console

Klikając na odpowiedni kafelek, możemy dodać lub usunąć z wykresu poszczególne dane. Możemy w ten sposób sumarycznie spojrzeć na całą witrynę i ocenić, czy nasze zmiany idą w dobrym kierunku.

W zakładce Skuteczność możemy odczytać 4 wartości - zarówno dla poszczególnych zapytań (fraz kluczowych), jak i dla poszczególnych stron (podstron):

  • kliknięcia - ilu użytkowników kliknęło nasz wynik,
  • wyświetlenia - ile osób zobaczyło nasz wynik,
  • CTR (clickthrough rate) - iloraz kliknięcia/wyświetlania. Mówi o tym, jak skutecznie nasza strona zachęca użytkownika do jej wybrania,
  • średnia pozycja - uśredniona pozycja strony / frazy kluczowej danego dnia. Nie pojawi się, jeśli danego dnia nikt nie wpisze tej frazy.

Jak widać, to bardzo dużo danych, znacznie więcej niż tylko same pozycje dla pojedynczych fraz. A wszystko pochodzące z najrzetelniejszego ze źródeł, całkowicie za darmo, z możliwością eksportu danych.

W tej chwili możesz od razu sprawdzić historię pozycji dla danej frazy. Tutaj nie musisz zlecać codziennego monitorowania pozycji - Google już to robił. Wystarczy wybrać zapytanie, jakie chcemy sprawdzić:

Widok Search Console

Analizę dla poszczególnych stron i fraz w Search Console prowadzimy w taki sposób, że do wykresu Skuteczności stosujemy filtry, takie jak strona czy zapytanie. W ten sposób możemy monitorować pozycję strony dla danego zapytania.

Możemy również wyświetlić historię pozycji dla zapytań zawierających dane słowo lub frazę:

Widok Search Console

Wykresem możemy dowolnie manipulować, zmieniając zakres dat, czy wartości, które są na nim zobrazowane:

Wykres w Search Console

Wykres średniej pozycji dla fraz zawierających słowo “catering”.

W danych pod wykresem odczytamy, jakie konkretnie frazy wpisywały osoby, które nas odnalazły:

Dane w Search Console

Możemy również kliknąć na konkretną frazę, aby zobaczyć pozycje w wynikach dla tylko dla niej:

Pozycja w Search Console

Widzimy tutaj, że pozycja dla danej frazy stale malała - najprawdopodobniej ze względu na pojawiającą się, silniejszą konkurencję.

Szczegółowa analiza fraz kluczowych i monitoring pozycji

Oto, w jaki sposób możemy dokonać szybkiej analizy SEO strony, biorąc pod uwagę dane z Search Console. Sprawdźmy, jak wyszukuje się nasz blog:

  1. Możemy odfiltrować wyniki tak, by zobaczyć tylko strony blogowe. Dodajmy więc nowy filtr:
    Search Console
  2. Wyświetlmy tylko podstrony, które w adresie zawierają słowo “blog”: Search Console
  3. Ukażą nam się najpopularniejsze frazy, z jakich użytkownicy wchodzą na stronę, wraz z ich pozycjami: Search Console

Jak widać, póki co blog ten ma niewiele wejść z wyszukiwarki. Widzimy za to, na jakie frazy jesteśmy znajdowani, i jakie mają średnie pozycje - możemy więc prowadzić działania SEO pod kątem tych fraz i monitorować zmiany pozycji.

Dlaczego warto monitorować pozycję i zapytania w Google za pomocą Search Console?

Nawet jeśli używamy zewnętrznych, płatnych, wysokiej jakości narzędzi do pomiaru pozycji, warto monitorować frazy również z Google Search Console:

  • możemy odkryć nieznane nam frazy, na które jesteśmy znajdowani, a pod których kątem strona nie jest zoptymalizowana,
  • możemy analizować strony, które użytkownicy znajdują wpisując setki różnych fraz - niekiedy najpopularniejsza fraza stanowi tylko ułamek ruchu,
  • widzimy nie tylko pozycje, ale też wyświetlenia, kliknięcia i CTR. Możliwe bowiem, że nasze działania SEO zwiększają pozycję kosztem wejść. W Search Console odkryjemy to, analizując CTR i kliknięcia,
  • widzimy rzeczywiste pozycje, a więc te, które np. widzą użytkownicy z naszych okolic,
  • nie musimy najpierw zlecenia mierzenia pozycji dla danej frazy, aby Google to robiło - można więc szybko uzyskać historyczne dane,
  • nie zapłacisz nic za używanie Search Console - wymaga jedynie potwierdzenia, że jesteś właścicielem strony,
  • Search Console ma szereg innych możliwości, więc najprawdopodobniej i tak prędzej czy później zaczniesz go używać.

Oczywiście nie będziemy mogli zastosować takiej szczegółowej analizy dla każdej frazy, szczególnie przy większych projektach. Dlatego wspomaganie się zewnętrznymi narzędziami do monitorowania pozycji, które wyłuskają najważniejsze dane, nie jest bezpodstawne. Natomiast samo Search Console jest pełnowartościowym, zaawansowanym i darmowym narzędziem, które zdecydowanie warto wykorzystywać do analizy wyników wyszukiwania.

Profesjonalne raporty dotyczące pozycji w Google, które przygotujesz sam(a)

Co więcej, wyniki z Search Console możemy w prosty sposób przesłać do Google Data Studio, w którym stworzymy czytelne raporty, które w dużej mierze mogą zastąpić płatne, zewnętrzne narzędzia do śledzenia pozycji w Google.

Wykres pozycji dla danej frazy w Google Data Studio można przygotować dosłownie w 5 minut.

Google Data Studio

Dane pobrane z Search Console możemy dowolnie wyświetlać w Google Data Studio. Można tam stworzyć zarówno wykres dla poszczególnej frazy, jak i zestawienie fraz.

Zatem wykorzystując prostą integrację Google Data Studio z Search Console, możemy uzyskać skrojone na naszą miarę raporty dotyczące poszczególnych fraz.

Jeśli jesteście zainteresowani monitorowaniem pozycji przez Google Search Console i Google Data Studio - piszcie śmiało w komentarzach, chętnie odpowiemy na Wasze pytania.

Podsumowanie

Google Search Console oferuje o wiele więcej, niż na pierwszy rzut oka może się wydawać. Narzędzie to oferuje sprawdzanie wyników w Google z precyzją i jakością, które są nieosiągalne dla zewnętrznych dostawców takich usług.

Podczas gdy w zewnętrznych narzędziach monitoruje się najczęściej kilka głównych fraz, w Google Search Console możemy podglądać wyniki dla tysięcy fraz, na które jest znajdowana konkretna podstrona. A to wszystko jest całkowicie darmowe.

Z drugiej strony, zewnętrzne platformy świadczące monitoring fraz kluczowych mają często inne zalety, dla których warto z nich korzystać. Mogą być szczególnie przydatne, gdy chcemy w prosty sposób rozliczać się z klientami na podstawie pozycji. Nie mniej warto wiedzieć, jakie możliwości daje nam sam Google.

Google Search Console to znacznie więcej niż monitoring pozycji. Dzięki tej aplikacji Google, może sprawdzić ogólnie, jak radzą sobie Twoje strony w wynikach wyszukiwania. Możesz w ten sposób niemalże natychmiast rozpoznać najczęstsze błędy, które przeszkadzają Twojej stronie w zdobywaniu wysokich lokat w wynikach wyszukiwania.

Za co Wy najbardziej cenicie sobie Search Console? A może chcielibyście dowiedzieć się więcej, jak wykorzystać dane z tego narzędzia? Zapraszamy do zostawiania komentarzy.

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Efektywność to najważniejszy parametr cechujący skuteczne działania w Internecie. Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Ponad 300 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, a nam ciągle mało. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. Dzięki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i więcej. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up