Jak robić research do social mediów?

Social media stale się rozwijają, przez co dają nam praktycznie nieograniczone możliwości. Niezależnie od tego, czy chcesz budować swoją markę osobistą, reklamować biznes, a może tworzyć sieć przydatnych kontaktów czy zdobywać wiedzę w dowolnej dziedzinie, warto śledzić bieżące trendy. Nic więc dziwnego, że social media są głównym zainteresowaniem wielu młodych ludzi — niektórzy z nich stają się nawet ekspertami. Tak właśnie powstało stanowisko social media managera i jest ono aktualnie coraz bardziej popularne. Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, na czym polega tego typu praca. Szczegółowe informacje na ten temat możecie przeczytać tutaj. W dzisiejszym artykule opiszemy, jak wykonywać research, który jest podstawą do pisania treści na social media.

Social media manager

Tworzenie feedu w Social Mediach dla Klientów — od czego zacząć?

Zabierając się za tworzenie treści, mających pojawić się na mediach społecznościowych Klientów, należy bezwzględnie zacząć od określenia branży. Jest to kluczowe dla pozyskiwania dalszych informacji. Kolejną niezwykle ważną kwestią jest grupa docelowa. Trzeba dobrze ją określić i poznać, aby w przyszłości móc tworzyć angażujące publikacje. Istotna jest też analiza konkurencji. Pod żadnym pozorem nie kopiuj kontentu — zainspiruj się i wynieś z tego wartość, którą być może wykorzystasz u siebie. Wszystkie te działania należy regularnie, co jakiś czas powtarzać, gdyż otoczenie biznesowe potrafi się dynamicznie zmieniać.

Jak znaleźć tematy do postów na social media?

Przez to, że w Internecie dostępnych jest tak wiele informacji, łatwo się pogubić. Wiele osób ma problem z wyborem ciekawych tematów do swoich publikacji. To nic dziwnego, ale pokażemy Ci kilka sposobów na to, jak zdobyć inspiracje, aby zawsze było o czym pisać!

Analiza konkurentów na mediach społecznościowych

Analiza konkurentów na mediach społecznościowych jest ważnym krokiem w opracowywaniu strategii marketingowej i pozyskiwaniu inspiracji. Jest to świetny sposób na zdobycie przydatnej wiedzy o tym, który rodzaj publikowanych treści ma największe zasięgi, co najbardziej interesuje odbiorców oraz jakie są aktualne trendy dla danej branży. Ogólnym celem analizy konkurentów jest przemyślenie, jaki kontent sprawdzi się najlepiej w przypadku naszej grupy docelowej.

Po pierwsze wyznacz, kto jest konkurentem. Powinna być to firma, która jest porównywalna z Twoją (bądź Twoim Klientem) i działa w tej samej branży. Zwróć uwagę na to, czy jest ona podobna wielkością, gdyż to też jest istotne — przykładowo, lokalnej wodzie mineralnej ciężko jest korzystać z pomysłów Coca-Coli. Przeanalizuj także, czy komunikuje do tej samej grupy docelowej co Ty. Jeśli wszystko się zgada, możesz przejść do kolejnego kroku, jakim jest wypisanie kilku najważniejszych firm konkurencyjnych z linkami do social mediów. W ten sposób masz już gotowy spis, na którym możesz pracować!

Następnie prześledź feedy konkurentów. Zobacz, jakie rodzaje treści publikują, jak często pojawiają się u nich posty, jakie są reakcje i zaangażowanie odbiorców. W przypadku Instagrama (ale też np. LinkedINa) ważna jest analiza hasztagów, ponieważ w przyszłości możesz wykorzystywać podobne. Oceń publikacje — sprawdź, jakie są popularne wśród ich obserwatorów i które formaty przyciągają najwięcej uwagi. Zwróć uwagę na zdjęcia, filmy, infografiki, artykuły i innego rodzaju treści. Badanie aktywności odbiorców da ci też informacje na temat tego, pod jakimi postami jest najwięcej komentarzy i udostępnień.

Kolejnym etapem analizy konkurencji jest prześledzenie strategii marketingowej: czy skupiają się jedynie na organicznych zasięgach, czy może korzystają z Instagam i Facebook Ads? Jeśli są one obecne, przeglądaj kampanie reklamowe i akcje promocyjne, aby zobaczyć, jakie są cele marketingowe i jakie strategie stosują na social mediach. Na podstawie zebranych informacji i analizy działań, stwórz wnioski i zdecyduj, jakie tematy w publikacjach należy podejmować, aby przyciągnąć więcej odbiorców. Możliwe, że znajdziesz też “słabe punkty” konkurencji — koniecznie je zanotuj! Skup się na optymalizacji u siebie tych miejsc, dzięki czemu wyróżnisz się i zyskasz większe zaangażowanie. Podstawowym założeniem powinno być działanie w taki sposób, by być lepszym od konkurencyjnych firm.

Analiza strony Klienta

Kiedy wiesz już, co na swoich social mediach publikuje konkurencja, możesz skupić się na swoim Kliencie. Sporo inspiracji do postów znajdziesz z pewnością na jego stronie! Sprawdzenie witryny ma na celu zebranie i analizę różnych informacji oraz danych. Szukaj wyróżników i ciekawych kwestii, jakie możesz poruszyć w przyszłości w postach! Co więcej, dokładna analiza www Klienta powoli Ci pozyskać dokładną wiedzę na temat obszaru jego działań. Warto podzielić ją na dwa elementy: content oraz bloga.

Sprawdź, jak wygląda zakładka o firmie. Często znajdują się tam wyróżniki, o których warto wspomnieć w publikacjach na social mediach. Wiele marek umieszcza w tym miejscu również swoją historię, a ona również może być wartościowa. Przyjrzyj się produktom na stronie — jeśli posiadasz wiedzę na odpowiednim poziomie, posty produktowe też dobrze się sprawdzą. Wypisz sobie cechy, dzięki którym firma wyróżnia się od konkurencji i podkreślaj je w swoich publikacjach. Możesz również wspomnieć o lokalizacji biura marki, jeśli takie posiada. Jeśli Klient publikuje na stronie zdjęcia zespołu, koniecznie je wykorzystaj. Im bardziej odbiorcy skojarzą ją z konkretnymi osobami, tym lepiej. Warto sprawdzić, czy w witrynie znajdują się opisane realizacje lub case-study. Tego typu posty pozytywnie wpłyną na wizerunek firmy.

Nie zapomnij o blogu! Dokładne jego przeanalizowanie pozwoli Ci znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Co znajduje się na blogu?
  • Treści, o jakiej tematyce jest tam najwięcej?
  • Jak często pojawiają się wpisy?
  • Czy treści przekazują odbiorcy cenną wiedzę?

Jeśli ocenisz, że znajdujące się tam publikacje są wartościowe, warto co jakiś czas napisać o tym posta. Koniecznie pamiętaj o załączeniu linka!

Narzędzia Google

Kiedy zrobisz już dokładną analizę konkurencji i strony Klienta, warto poszukać odpowiednich narzędzi. Google oferuje wiele takich, które mogą pomóc w wymyślaniu ciekawych tematów na posty w social mediach.

Google Trends: to narzędzie pozwala na śledzenie zmian popularności wyszukiwań określonych fraz i słów kluczowych w czasie. Dzięki temu można monitorować trendy i zrozumieć, co interesuje odbiorców w danej dziedzinie. Narzędzie to może być bardzo pomocne w prowadzeniu działań na social mediach, ponieważ umożliwia analizę popularności wybranych fraz w określonym czasie i miejscu, co może pomóc w lepszym dostosowaniu tematyki publikacji do naszej grupy docelowej.

Google Keyword Planner: umożliwia znalezienie popularnych fraz i słów kluczowych, które można wykorzystać w treściach, aby zwiększyć ich zasięg. Pozwala na analizowanie popularności słów kluczowych oraz sugestii nowych fraz, dzięki czemu da Ci wiele inspiracji! Dzięki Keyword Planner możesz przeprowadzić badanie słów kluczowych związanych z daną branżą, produktem lub usługą, co pozwala na znalezienie tematyki o wysokim potencjale i niewielkiej konkurencji. Pamiętaj, że aby korzystać z tego narzędzia, musisz posiadać konto Google Ads.

Google Alerts: pozwala na ustawienie alertów na wybrane słowa kluczowe i frazy, co umożliwia śledzenie nowych artykułów i treści, które mogą być przydatne w tworzeniu postów na social media. Dzięki Google Alerts otrzymasz powiadomienia o najnowszych informacjach związanych z wybraną frazą kluczową. Narzędzie pozwala na ustawienie częstotliwości otrzymywania alertów (na przykład codziennie lub tygodniowo) oraz określenie rodzaju źródeł, z których mają być pobierane informacje (np. wiadomości, blogi, fora internetowe).

Wiadomości Google: jest to serwis, który zbiera informacje z różnych źródeł, takich jak portale internetowe, gazety, magazyny oraz serwisy branżowe, a następnie grupuje je w tematyczne kategorie. Możesz wybrać interesujące Cię kategorie oraz źródła informacji i dostosować wyświetlane treści do swoich potrzeb.

Google Search Console: dzięki niemu prześledzisz liczbę wyświetleń strony internetowej w wyszukiwarce Google oraz przeanalizujesz słowa kluczowe, które przyciągają najwięcej ruchu. Dowiadując się, na jakie zapytania użytkownicy wchodzą na stronę Klienta, możesz zyskać wiele inspiracji do postów. Wykorzystaj dane dotyczące popularnych stron i artykułów witrynie!

Analityka jako pomoc w tworzeniu ciekawych postów na social media

Analityka może być kolejnym źródłem inspiracji do stworzenia ciekawych postów. Przydatnym narzędziem w tym przypadku będzie Google Analytics. Analiza danych może pomóc Ci w zrozumieniu, jakie treści przyciągają najwięcej ruchu na stronie internetowej Klienta, co ułatwi wybór tematów, które będą interesujące dla Twojej grupy docelowej. 5 podstawowych raportów pozwoli zgromadzić wiele cennych informacji o osobach, które weszły na stronę, a jak już wcześniej wspomnieliśmy — dokładne poznanie swoich odbiorców jest konieczne, jeśli chcemy tworzyć interesujące dla nich publikacje.

Czas rzeczywisty — ten raport zawiera dane o zachowaniach użytkowników w czasie rzeczywistym. Znajdują się tam takie informacje jak: ile osób jest obecnie na stronie czy jakie słowa kluczowe i witryny wygenerowały ruch.

Odbiorcy — tutaj znajdziesz informacje o użytkownikach, którzy trafiają na stronę.

Pozyskiwanie — w tej zakładce są informacje, z jakich miejsc użytkownicy trafiają na stronę. Zobaczysz też, jakie wyniki osiągasz z wyszukiwania organicznego, linków zewnętrznych czy social mediów.

Konwersje — ten raport pozwala wyznaczyć cele, jakie powinna osiągnąć witryna, a także sprawdzić, jak wypada ich realizacja.

Dodatkowe miejsca, skąd można czerpać inspiracje do postów

Istnieje jeszcze szereg dodatkowych miejsc, z których można korzystać, aby tworzyć ciekawe i angażujące treści do social mediów. Warto śledzić fora branżowe — dowiesz się z nich wielu informacji związanych z profilem działalności firmy Klienta, takich jak newsy, nowe odkrycia czy technologie. Dobrym pomysłem jest także szukanie inspiracji na forach anglojęzycznych.

Wiele pomysłów mogą podsunąć Ci sami Klienci. Zapytaj ich o materiały, jakie chcieliby umieścić na social mediach. Rozmowa na żywo lub online pozwoli dowiedzieć się więcej o działalności i wygenerować nowe pomysły. Warto także zaproponować wizytę w firmie — w ten sposób samodzielnie pozyskasz materiały.

Pamiętaj, że wskazane w artykule pomysły to tylko kilka inspiracji. Stale poszukuj nowych źródeł, a zaskoczysz Klienta ciekawymi i dopasowanymi do grupy docelowej publikacjami.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up