Agencja marketingowa

Ocean pomysłów?

Wiemy jak przekuć
je na sukces w Internecie!

 

Sprawdź nas

Zjedź na dół
wtorek, 04 czerwca 2019 18:57
Darmowe narzędzia SEO - 10 narzędzi przydatnych przy pozycjonowaniu

Darmowe narzędzia SEO - 10 narzędzi przydatnych przy pozycjonowaniu

Pozycjonowanie, czyli w dużej mierze optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO), jest procesem prowadzącym do podwyższenia miejsca naszej strony w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Pozycjonowanie stron na masową skalę wymaga inwestycji i trudno obyć się bez płatnych pomocy. Jednak jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z tym tematem, warto poznać darmowe narzędzia SEO, które ułatwią wykonanie skutecznego pozycjonowania strony.

Po co stosować jakiekolwiek narzędzia przy pozycjonowaniu? SEO można w (wielkim!) uproszczeniu podzielić na trzy etapy: (1) ustalenie słów kluczowych, (2) przeprowadzenie analizy obecnej strony i (3) wykonanie poprawek. Do wykonania każdego z nich potrzebne będą narzędzia, które ułatwią wypozycjonowanie Twojej strony.

W tym wpisie przedstawię 10 darmowych narzędzi SEO. Będą tu wtyczki SEO do przeglądarek, programy SEO i strony internetowe ułatwiające pozycjonowanie. Na tej SEO-liście są rozwiązania zarówno zupełnie bezpłatne, jak i bezpłatne w pewnym - akceptowalnym przy pozycjonowaniu na mniejszą skalę - zakresie.

1 Narzędzie do znajdowania słów kluczowych pod kątem SEO - Wyszukiwarka Google

Tak jest :) Google wyświetla frazy podobne do naszej wyszukiwanej frazy. Dzięki temu “narzędziu” przed wykonaniem SEO dla witryny możemy przypuszczać, jakie frazy są wyszukiwane w internecie i na jakie warto się pozycjonować. Możemy więc przypuszczać, jak wyszukują nasi (potencjalni) przyszli klienci. Frazy te znajdziemy w podpowiedziach do wyszukiwań:

Wyszukiwarka Google

oraz na dole wyniku wyszukiwania:

Wyszukiwarka Google

To narzędzie SEO jest niezwykle proste, jednak warto go nie bagatelizować i od niego zacząć pozycjonowanie, zanim nie wykona się kolejnych czynności.

Darmowe narzędzie SEO nr 1: google.pl

2 Narzędzie do analizy opłacalności wykonywania SEO dla danych fraz - Google Trends

Kolejne narzędzie SEO - a właściwie strona przydatna w pozycjonowaniu, znów należy do… oczywiście - Google! Trendy Google pozwolą bardziej świadomie podjąć decyzję, ile warte są podpowiedzi z wyszukiwarki. Na stronie tej możemy porównać frazy i sprawdzić na przykład ich popularność w różnym obszarze Polski, czy - jak zmieniała się ta popularność na przestrzeni lat:

Google Trends

Dobór właściwych fraz kluczowych jest niezwykle istotny w procesie SEO. Do narzędzia tego należy jednak podejść z rozwagą. Nie zawsze częściej wyszukiwana fraza jest dla nas lepszą. Warto zastanowić się, co z tych danych wynika. Z powyższego wykresu niewiele - poza tym, że hasło “SEO” jest częściej wyszukiwane niż “pozycjonowanie”. Ale spójrzmy tylko na okres miesiąca, a nie roku:

Google Trends

Zainteresowanie hasłem SEO jest w ogólnym rozrachunku o wiele większe niż hasłem “pozycjonowanie”, ponieważ ruch drastycznie wzrasta co tydzień... w niedziele. Co może to oznaczać? Może to, że SEO częściej jest wyszukiwane w niedziele w domowym zaciszu przez osoby, które pierwszy raz usłyszały o tym słowie? A pozycjonowaniem interesują się bardziej (lub w zbliżonym stopniu) w tygodniu pracownicy firm? Na które hasło należy więc się pozycjonować?

Oczywiście na to, które bardziej odpowiada Waszej grupie docelowej, czyli… to zależy ;) Poradnik SEO dla początkujących nazwałbym po prostu “SEO dla początkujących”, a nie “Pozycjonowanie dla początkujących” ;)

Darmowe narzędzie SEO nr 2: trends.google.com

3 Ubersuggest - darmowe narzędzie SEO do sprawdzania słów kluczowych

A na jaką frazę obecnie jesteśmy znajdowani w wyszukiwarce? Na to pytanie odpowie kolejne narzędzie SEO - Ubbsersuggest. Wpiszmy w nim adres naszej strony:

Ubersuggest - SEO tool

To darmowe narzędzie SEO wyświetla także szacowany ruch na stronie wygenerowany przez odwiedzających z danej frazy. Można w ten sposób przejrzeć konkurencję i wyciągnąć wnioski, czy warto coś “zgapić” i zacząć pozycjonować się na daną frazę. Można również oszacować, na ile skutecznie strona była dotychczas znajdowana w wyszukiwarce.

Darmowe narzędzie SEO nr 3: neilpatel.com/ubersuggest

4 Darmowe narzędzie SEO od Google’a - Search console

Dostęp do Search Console wymaga zalogowania, a za jego pomocą można “lustrować” wyłącznie swoją stronę. Dlatego przed skorzystaniem z narzędzia niezbędna będzie autoryzacja, dzięki której udowodnimy Google’owi, że jesteśmy właścicielami tejże strony.

Search console

Pogląd stanu zaindeksowania stron (obrazek powyżej) jest jedną z wielu możliwości, jakie daje to bezpłatne narzędzie SEO od Google’a. Pozwala ono także na śledzenie ruchu płynącego do nas z Google, w tym fraz kluczowych, na które jesteśmy znajdowani, stron docelowych czy danych na temat odwiedzających (urządzenia, kraje).

Darmowe narzędzie SEO nr 4: search.google.com/search-console

5, 6 Narzędzia do testowania szybkości strony: Google Page Speed Insights i Pingdom

Nie od dziś wiadomo, że bardziej przyjazne użytkownikom strony lepiej się pozycjonują. Po co więc szukać narzędzi SEO, darmowych i płatnych, które poprawią szczegóły, podczas gdy ogólnie strona prezentuje się źle i ładuje się powoli? Długi czas ładowania strony z pewnością odczujemy w pozycji w wyszukiwarkach. Sprawdźmy więc swoją stronę tymi dwoma bezpłatnymi narzędziami SEO i poprawmy ją pod kątem technicznym.

Oba te narzędzia, poza ogólną oceną szybkości, pokażą więcej szczegółów, tj. które elementy warto poprawić (bardziej dosadnie i bezpośrednio czyni to na pewno narzędzie Google’a):

Google Page Speed Insights

W miarę możliwości skorzystajmy z tych rad.

Darmowe narzędzie SEO nr 5: developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Darmowe narzędzie SEO nr 6: tools.pingdom.com

7 SEO META in 1 CLICK - wtyczka do przeglądarki

Kolejne darmowe narzędzie SEO jest wtyczką do przeglądarki Google Chrome. Jest to kompleksowe narzędzie, bardzo przydatne podczas pozycjonowania stron. Poza wyświetlaniem podstawowych meta tagów, jak title i description, których zawartość może (choć nie musi) być wyświetlana w wyniku wyszukiwania, ta darmowa wtyczka SEO potrafi znacznie więcej. Wyświetla m.in. liczbę i strukturę nagłówków na stronie:

SEO META in 1 CLICK

Pokazuje także informacje o obrazach zawartych na stronie i ich atrybutach istotnych dla SEO:

SEO META in 1 CLICK - informacje o obrazach

Wyświetlanie również uporządkowane dane, np. Schema.org i Open Graph:

SEO META in 1 CLICK - dane strukturalne

A to wszystko ta darmowa wtyczka SEO oferuje za sprawą tylko jednego kliknięcia, jak sama nazwa wskazuje ;)

Darmowe narzędzie SEO nr 7: SEO META in 1 CLICK

8 Darmowy program do hurtowego sprawdzania zakładek pod kątem SEO

Screaming Frog SEO Spider to darmowy desktopowy program SEO (z pewnymi ograniczeniami w wersji darmowej), które pozwala na masowe sprawdzanie zasobów dostępnych na naszej stronie pod kątem ich SEO-optymalizacji. W bardzo dużym uproszczeniu, narzędzie to zbiera informacje podobne do zbieranych przez wcześniej opisywaną wtyczkę (SEO meta in 1 click), z tym że robi to hurtowo dla napotkanych na stronie odnośników, a nie tylko dla jednej strony. Narzędzie to jest niezwykle rozbudowane, dlatego warto samemu sprawdzić jego możliwości:

Screaming Frog SEO Spider

Darmowe narzędzie SEO nr 8: Screaming Frog SEO Spider

9 Narzędzie SEO do szukania linków prowadzących do naszej strony

Free Backlink Checker to narzędzie wkracza w zagadnienie dotyczące pozyskiwania linków zewnętrznych, przy którym niektóre osoby z branży postawiłyby rozróżnienie pomiędzy słowami “SEO” a “pozycjonowanie”. Jednak pomijając szczegóły terminologiczne, obecność odnośników do naszej strony na innych, wartościowych stronach, może być dla wyszukiwarki informacją, dzięki której nasza strona trafi na wyższą lokatę w wynikach wyszukiwania. Jak więc sprawdzić, które strony linkują do naszej strony, a przy okazji wyświetla, czy link zawiera atrybut “nofollow”?:

Free Backlink Checker

Darmowe narzędzie SEO nr 9: Free Backlink Checker

10 Audyt SEO (i nie tylko) w przeglądarce Google Chrome

O jakie narzędzie chodzi? Oczywiście o Lighthouse! Znajdziesz je w zakładce “Audits” w narzędziach dla deweloperów w Google Chrome.

Lighthouse - Chrome Dev Tool

Lighthouse dokonuje pełnego audytu strony, nie tylko bezpośrednio pod kątem SEO, lecz także pod kątem wygody korzystania ze strony, jej czasu wczytywania czy zgodności z PWA. Wynik jest podawany zarówno liczbowo, jak i opisowo - z informacjami, co należy poprawić. Warto wziąć sobie do serca nie tylko informacje z sekcji SEO, lecz także każdej innej, gdyż one pośrednio również mogą wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Darmowe narzędzie SEO nr 10: Lighthouse

Darmowych narzędzi SEO jest bardzo dużo, dlatego powyższy wybór był bardzo subiektywny. Kontrowersyjne mogło być umieszczanie w zestawieniu wyszukiwarki Google, choć można ją traktować jako narzędzie “pierwszego rzutu”.

A jakie są Wasze ulubione darmowe narzędzia SEO?


Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów, zobacz poniższy film:

Krzysztof Kukła
Krzysztof Kukła

Subskrybuj na YT

Kalendarz wpisów

« Czerwiec 2019 »
Pn Wt Śr Czw Pt Sb Nie
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

image

Poczuj się jak Rekin w wodzie!

Efektywność to najważniejszy parametr cechujący skuteczne działania w Internecie. Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osiągnąć wysoką efektywność w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu.

Ponad 100 zadowolonych Klientów, ponad 300 przeszkolonych osób, a nam ciągle mało. Już więcej niż 9 lat spędzili użytkownicy na wykonanych przez agencję interaktywną Wrocław stronach internetowych. Dzięki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i więcej. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć w jeden z przycisków poniżej.

 

Konfigurator Kontakt

Rekiny Mobile Menu