Pozycja mojej WWW w Google
Każdemu z nas zależy na pozycjonowaniu swojej strony internetowej. Jak najczęściej sprawdzamy na którym miejscu znajduje się nasza www w wyszukiwarce? Standardowym zachowaniem jest wejście na www.google.pl i wpisanie interesujących fraz, a następnie sprawdzenie pozycji naszej strony.
Mam złe informacje, w większości wypadków wynik który uzyskujemy nie jest taki sam, jak wynik który uzyskują nasi Klienci.
Dlaczego tak się dzieje?
Zacznijmy od tego, że w Internecie nie jesteśmy incognito. Korzystając z sieci mamy przypisany adres IP, zapisują się u nas ciasteczka z już odwiedzanych stron. Jeśli dodatkowo jesteśmy zalogowani na swoje konto Gmail (a mając choćby androida w komórce, bo dotyczy to również komórek, jest to obligatoryjne) wtedy informacje o nas i naszych działaniach są przypisywane do danego loginu.
Jakie są konsekwencje?
Wchodząc z danego IP często na jakąś stronę przez wyszukiwarkę Google, automatycznie (zgodnie z tendencją personalizacji) pokazuje się nam ona wyżej w wynikach wyszukiwania niż to jest w rzeczywistości. Ten sam mechanizm dotyczy ciasteczek oraz konta na Gmailu.
Jak sprawdzić faktyczne wyniki wyszukiwania?
Możesz skorzystać z jednej z dwóch opcji.
1) Wykorzystaj do sprawdzania pozycji darmowe, oficjalne narzędzie od Google - Search Console.
Zalety wykorzystania Google Search Console do analizy pozycji:
- darmowe narzędzie dla praktycznie nieograniczonej liczby słów kluczowych,
- nie trzeba ręcznie dodawać fraz - narzędzie samo rejestruje frazy używane przez użytkowników,
- rzetelne wyniki pokazujące prawdziwą pozycję u prawdziwych użytkowników.
Google Search Console ma też swoje wady:
- jeśli użytkownik ani razu nie wejdzie pod wskazany adres lub będzie mało sesji, pozycja nie zostanie zanotowana,
- różni użytkownicy mogą mieć różne wyniki, dlatego ciężko porównywać pozycję, zwłaszcza przy małej liczbie zapytań. Np. jednego dnia użytkownik mógł wejść z miasta, w którym jest nasza firma, i dlatego była wyższa lokata, zaś drugiego dnia wszedł użytkownik z innego miasta. Nie oznacza to spadku pozycji w Google, choć tak będzie ta zmiana widoczna,
- trzeba być właścicielem/administratorem strony, aby śledzić jej pozycję.
Czytaj również: Sprawdzanie pozycji w Google i wiele innych - sekrety Search Console
2) Skorzystaj z płatnego narzędzia - SeoStation
Jeśli zależy Ci na powtarzalnych wynikach, polecamy wykorzystać narzędzie SEO stworzone z myślą o pomiarze pozycji - SeoStation. Funkcję taką ma również wiele innych, znanych narzędzi SEO (Semrush, Ubersuggest), jednak w odróżnieniu od nich, SeoStation jest mocno skupiony tylko na tej funkcjonalności, dlatego jest ona bardzo dobrze dopracowana, intuicyjna i wysoce rozwinięta o wiele zaawansowanych funkcji. Dzięki SeoStation można śledzić pozycję strony nawet, jeśli ma bardzo małych ruch dla danego zapytania. Można także analizować pozycję konkurencji.
Warto więc łączyć dane z tych dwóch źródeł, uzyskując w ten sposób pełniejszy obraz SEO strony.
Na co zwrócić uwagę?
Free Monitor for Google działa tak, jakbyśmy "z zewnątrz", ale przez nasz komputer wyszukiwali w Google. Jeśli fraz jest więcej i często używamy programu to Google posądzi nas o to, że nie jesteśmy ludźmi tylko robotem wyszukującym. Przy kolejnym normalnym wyszukiwaniu będzie trzeba wpisać kod captcha, potwierdzający, że jesteśmy realnym użytkownikiem a nie BOT'em.