Agencja marketingowa

Ocean pomysłów?

Wiemy jak przekuć
je na sukces w Internecie!

 

Sprawdź nas

środa, 22 marca 2017 14:07
Czym jest meme-marketing?

Czym jest meme-marketing

Z roku na rok spędzamy w Internecie coraz więcej czasu. Poranny przegląd prasy zastąpiło czytanie nagłówków popularnych serwisów informacyjnych, a wieczorne oglądanie telewizji bardzo często przybiera formę surfowania po YouTube. Internet jest bez wątpienia pełen przydatnej wiedzy, wartościowych treści i... obrazków ze śmiesznymi kotami.

1 „What happens in Vegas, stays in Vegas”

Miasto grzechu, mieniących się neonów, przepychu i marzeń o wielkiej wygranej. Jeszcze kilka lat temu tak wyglądał Internet. Kolorowy, świeży, zyskujący na popularności. Sieć www, z której korzystamy na co dzień rozwija się w niesamowitym tempie, a to co było modne jeszcze tydzień temu, dziś uważane jest za przestarzałe. Humor w sieci jest specyficzny i unikatowy, a jego sztandarowym przykładem są memy internetowe. Wykorzystanie ich w innych mediach z sukcesem jest sporym wyzwaniem.

2 One does not simply

W szerszym znaczeniu definicję memu doskonale tłumaczy Glent Grant. Zgodnie z tym:

„Mem to zaraźliwy wzorzec informacji, powielany przez pasożytniczo zainfekowane ludzkie umysły i modyfikujący ich zachowanie, powodujący, że rozprzestrzeniają oni ten wzorzec. Pojedyncze hasła, melodie, ikony, wynalazki i mody są typowymi memami. Idea czy wzorzec informacji nie jest memem, dopóki nie spowoduje, że ktoś go powieli.”
Glent Grant

Brzmi jak marketing wirusowy? Poniekąd tak.

3 Wiedz, że coś się dzieje

Wykorzystanie memu do popularyzacji własnych produktów lub firmy jest zabiegiem teoretycznie łatwiejszym. Aby osiągnąć sukces w meme-marketingu należy sięgać po aktualnie popularne tematy i z ich pomocą stworzyć treść, która osiągnie rozgłos w sieci i nie tylko. Kilka lat temu, Tesco w swoich kampaniach wykorzystywało postać Henia, sympatycznego acz karykaturalnie przedstawionego przedstawiciela narodu polskiego. W międzyczasie na popularności zyskiwały kazania ks. Natanka.

W wyniku zgrabnego użycia popularnego memu, reklama została wyświetlona ponad 2 miliony razy. Za tym sukcesem stoi niewątpliwie szybka reakcja na trendy, ale i wysoka jakość wykonania.

4 Brawo Ty!

Oprócz obserwowania agregatorów żartów internetowych typu polski Kwejk lub zagraniczny 9GAG, dodatkowym źródłem wiedzy o trendach może być platforma Google Trends, która pozwala na analizę liczby wyszukań hasła, a co za tym idzie zainteresowania nim.

wykres popularności Google Trends dla hasła San Escobar

Z powyższych danych wynika, że szczyt popularności nowo odkrytego państwa San Escobar przypada na dzień 12 stycznia 2017 roku. Odpowiednia kampania przeprowadzona w tym czasie mogłaby przynieść duże efekty w mediach społecznościowych.

Szansę wykorzystała Pizza Hut, która jednym postem na facebooku osiągnęła ponad 10-krotnie większą liczbę polubień niż zazwyczaj, a im więcej polubień, tym większy zasięg wpisu.

Ten ogromny sukces zawdzięczają dobrze przygotowanej akcji łączącej popularność zarówno San Escobar, jak i wyzwań dla społeczności polegających na osiągnięciu odpowiedniej liczby polubień.

5 Co ja pacze?

Wykorzystanie memów w marketingu może być też zagrożeniem dla wizerunku. Bez odpowiedniej analizy zachowania użytkowników oraz bez zrozumienia znaczenia samego memu, możemy osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego. Humor drzemiący w memach często jest w stanie trafić tylko do wąskiej grupy klientów. Użycie memów powinno korespondować z profilem firmy oraz spełnić podstawowe założenie - podatność grupy docelowej na humor w jakiejkolwiek postaci. W meme-marketingu nie ma reguł. Na pomyślność składa się wiele czynników, które są niemal niemożliwe do oszacowania, bo jak wytłumaczyć sukces reklamy biura księgowego z Poznania?

6 Ale urwał...

Jeśli już zdecydujemy się na wykorzystanie memów w kampanii, trzeba pamiętać o ich aspekcie prawnym. Zignorowanie praw autorskich twórcy lub osoby na nim przedstawionej, może doprowadzić do procesu sądowego. Żeby ustrzec się problemów, warto zawczasu zbadać temat. Więcej o tym można przeczytać tutaj.

7 Podsumowując

Czy wykorzystanie meme-marketingu ma sens? Jak najbardziej! Trzeba jednak pamiętać, że jest to niezwykle trudne zadanie. Dobrze przeprowadzona kampania opierająca się o memy potrafi kilkakrotnie zwiększyć zasięg w sieciach społecznościowych. Ta błędnie - może przyczynić się do nadszarpnięcia opinii wśród aktualnych lub potencjalnych klientów.

Jeśli jednak nic nie stoi na przeszkodzie, warto przeprowadzić burzę mózgów w odpowiednim czasie, a informacja o naszej firmie będzie miała szansę trafić do nowej, szerszej, acz specyficznej klienteli.

Paweł Ciepliński
Paweł Ciepliński

image

Poczuj się jak Rekin w wodzie!

Efektywność to najważniejszy parametr cechujący skuteczne działania w Internecie. Agencja Marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osiągnąć wysoką efektywność w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu.

Ponad 100 zadowolonych Klientów, ponad 300 przeszkolonych osób, a nam ciągle mało. Już więcej niż 9 lat spędzili użytkownicy na wykonanych przez nas stronach internetowych. Dzięki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i więcej. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć w jeden z przycisków poniżej.

 

Konfigurator Kontakt