Czym jest meme-marketing?

Z roku na rok spędzamy w Internecie coraz więcej czasu. Poranny przegląd prasy zastąpiło czytanie nagłówków popularnych serwisów informacyjnych, a wieczorne oglądanie telewizji bardzo często przybiera formę surfowania po YouTube. Internet jest bez wątpienia pełen przydatnej wiedzy, wartościowych treści i... obrazków ze śmiesznymi kotami.

„What happens in Vegas, stays in Vegas”

Miasto grzechu, mieniących się neonów, przepychu i marzeń o wielkiej wygranej. Jeszcze kilka lat temu tak wyglądał Internet. Kolorowy, świeży, zyskujący na popularności. Sieć www, z której korzystamy na co dzień rozwija się w niesamowitym tempie, a to co było modne jeszcze tydzień temu, dziś uważane jest za przestarzałe. Humor w sieci jest specyficzny i unikatowy, a jego sztandarowym przykładem są memy internetowe. Wykorzystanie ich w innych mediach z sukcesem jest sporym wyzwaniem.

One does not simply

W szerszym znaczeniu definicję memu doskonale tłumaczy Glent Grant. Zgodnie z tym:

Mem to zaraźliwy wzorzec informacji, powielany przez pasożytniczo zainfekowane ludzkie umysły i modyfikujący ich zachowanie, powodujący, że rozprzestrzeniają oni ten wzorzec. Pojedyncze hasła, melodie, ikony, wynalazki i mody są typowymi memami. Idea czy wzorzec informacji nie jest memem, dopóki nie spowoduje, że ktoś go powieli

Glent Grant

Brzmi jak marketing wirusowy? Poniekąd tak.

Wiedz, że coś się dzieje

Wykorzystanie memu do popularyzacji własnych produktów lub firmy jest zabiegiem teoretycznie łatwiejszym. Aby osiągnąć sukces w meme-marketingu należy sięgać po aktualnie popularne tematy i z ich pomocą stworzyć treść, która osiągnie rozgłos w sieci i nie tylko. Kilka lat temu, Tesco w swoich kampaniach wykorzystywało postać Henia, sympatycznego acz karykaturalnie przedstawionego przedstawiciela narodu polskiego. W międzyczasie na popularności zyskiwały kazania ks. Natanka.

W wyniku zgrabnego użycia popularnego memu, reklama została wyświetlona ponad 2 miliony razy. Za tym sukcesem stoi niewątpliwie szybka reakcja na trendy, ale i wysoka jakość wykonania .

Brawo Ty!

Oprócz obserwowania agregatorów żartów internetowych typu polski Kwejk lub zagraniczny 9GAG, dodatkowym źródłem wiedzy o trendach może być platforma Google Trends, która pozwala na analizę liczby wyszukań hasła, a co za tym idzie zainteresowania nim.

wykres popularności Google Trends dla hasła San Escobar

Z powyższych danych wynika, że szczyt popularności nowo odkrytego państwa San Escobar przypada na dzień 12 stycznia 2017 roku. Odpowiednia kampania przeprowadzona w tym czasie mogłaby przynieść duże efekty w mediach społecznościowych.

Szansę wykorzystała Pizza Hut, która jednym postem na facebooku osiągnęła ponad 10-krotnie większą liczbę polubień niż zazwyczaj, a im więcej polubień, tym większy zasięg wpisu.

Ten ogromny sukces zawdzięczają dobrze przygotowanej akcji łączącej popularność zarówno San Escobar, jak i wyzwań dla społeczności polegających na osiągnięciu odpowiedniej liczby polubień.

Co ja pacze?

Wykorzystanie memów w marketingu może być też zagrożeniem dla wizerunku. Bez odpowiedniej analizy zachowania użytkowników oraz bez zrozumienia znaczenia samego memu, możemy osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego. Humor drzemiący w memach często jest w stanie trafić tylko do wąskiej grupy klientów. Użycie memów powinno korespondować z profilem firmy oraz spełnić podstawowe założenie - podatność grupy docelowej na humor w jakiejkolwiek postaci. W meme-marketingu nie ma reguł. Na pomyślność składa się wiele czynników, które są niemal niemożliwe do oszacowania, bo jak wytłumaczyć sukces reklamy biura księgowego z Poznania?

Ale urwał...

Jeśli już zdecydujemy się na wykorzystanie memów w kampanii, trzeba pamiętać o ich aspekcie prawnym. Zignorowanie praw autorskich twórcy lub osoby na nim przedstawionej, może doprowadzić do procesu sądowego. Żeby ustrzec się problemów, warto zawczasu zbadać temat. Więcej o tym można przeczytać tutaj.

Podsumowując

Czy wykorzystanie meme-marketingu ma sens? Jak najbardziej! Trzeba jednak pamiętać, że jest to niezwykle trudne zadanie. Dobrze przeprowadzona kampania opierająca się o memy potrafi kilkakrotnie zwiększyć zasięg w sieciach społecznościowych. Ta błędnie - może przyczynić się do nadszarpnięcia opinii wśród aktualnych lub potencjalnych klientów.

Jeśli jednak nic nie stoi na przeszkodzie, warto przeprowadzić burzę mózgów w odpowiednim czasie, a informacja o naszej firmie będzie miała szansę trafić do nowej, szerszej, acz specyficznej klienteli.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up