Core Web Vitals jako czynniki wpływające na pozycjonowanie i nie tylko
Podstawowe wskaźniki internetowe, znane szerzej jako Core Web Vitals, są wybranymi, uniwersalnymi wskaźnikami, które opisują wygodę użytkowania stron internetowych. Jeśli analizę użyteczności / UX strony internetowej mielibyśmy sprowadzić tylko do trzech liczb, z pewnością byłyby to właśnie te liczby:
- LCP (Largest Contentful Paint, Największe wyrenderowanie treści) - Czas, jaki upływa od rozpoczęcia ładowania strony do wyświetlenia na niej największego elementu (obecnie - bloku tekstu lub obrazka - również wstawionego jako tło w arkuszu styli).
- FID (First Input Delay) - Czas, jaki upływa od pierwszej interakcji użytkownika ze stroną (np. kliknięcia przycisku) do zareagowania na tę czynność przez przeglądarkę.
- CLS (Cumulative Layout Shift, Zbiorcze przesunięcie układu) - Sumaryczna miara niespodziewanych przesunięć elementów strony.
Zakres prawidłowych wartości przedstawia poniższa grafika umieszczona w serwisach Google.
Źródło: https://web.dev/vitals/, CC BY 4.0.
Po co mi kolejne liczby?
Znamy te sceny z filmów (i nie tylko) bardzo dobrze. Szpital, pacjent podpięty do “pikającego monitora”, personel podaje jakieś liczby, które najczęściej maleją. Czy nie pięknie byłoby móc również na podstawie kilku liczb ocenić "stan zdrowia" strony internetowej? Tak, by tylko spojrzeć na “monitorek” i już wiedzieć, czy nie trzeba czegoś poprawić, aby nie doszło do zatrzymania krążenia spadku ruchu?
Same Core Web Vitals nie pozwolą zdiagnozować przyczyny problemu - pokażą jednak, że na stronie dzieje się coś złego. Wskażą, że czas wczytywania strony czy wygoda jej obsługi są niesatysfakcjonujące - zdaniem programów komputerowych, czyli być może również zdaniem użytkowników. Stąd prosta droga do sprawdzenia, co i jak można poprawić, aby zwiększyć konwersje i liczbę wejść na stronę.
Sprawdzanie Core Web Vitals
Dane dotyczące podstawowych wskaźników internetowych znajdują się w raporcie dotyczącym UX Chrome (Chrome User Experience Report). Trafiają do niego informacje pochodzące z sesji rzeczywistych użytkowników Internetu. Wszystkie 3 podstawowe wskaźniki internetowe wyliczone na podstawie tego raportu można odczytać w nieocenionym PageSpeed Insights. Jeśli zaś przekroczą normę, stosowany komunikat ujrzymy w Search Console.
Strona agencji marketingowej RekinySukcesu.pl na podstawie raportu dotyczącego UX Chrome w PageSpeed Insights. Podstawowe wskaźniki internetowe są w normie :)
Ponadto PageSpeed Insights, podobnie jak Lighthouse, pozwala odczytać LCP i CLS na podstawie danych laboratoryjnych, które mogą różnić się od danych pochodzących od użytkowników Chrome:
Dane laboratoryjne dotyczące strony agencji marketingowej RekinySukcesu.pl.
W PageSpeed Insights odnajdziemy także informację, który element został wybrany jako największy dla wskaźnika LCP:
PageSpeed Insights wskazuje kod elementu użytego do wyliczenia wskaźnika LCP.
W przypadku przekroczenia normy dla CLS również znajdziemy elementy, które powodują przekroczenie tego wskaźnika:
Kod HTML elementów, które przyczyniły się do przekroczenia dopuszczalnego CLS.
Badanie Core Web Vitals za pomocą rozszerzenia do przeglądarki
Przy pomocy tego rozszerzenia możemy sprawdzić rzeczywiste wartości podstawowych wskaźników internetowych wyliczone na naszym komputerze.
Strona agencji interaktywnej RekinySukcesu.pl zbadana pod kątem podstawowych wskaźników internetowych przy pomocy rozszerzenia do przeglądarki.
W przypadku wskaźnika FID, czyli czasu reakcji przeglądarki na pierwszą interakcję, można w ten sposób sprawdzić, która interakcja najbardziej się “ociąga”. Zaś obserwowanie zmieniającego się wskaźnika CLS w czasie używania strony dostarczy nam informacji, który element jest najbardziej “szalony” pod względem jego pozycji na stronie. Można w ten sposób również dostrzec przesunięcia (CLS), których w warunkach laboratoryjnych PageSpeed Insights / Lighthouse nie wykryją.
Kiedy należy wdrożyć poprawki związane z Core Web Vitals?
Teoretycznie nie musimy się nad tym zastanawiać. Z pomocą przychodzi Google, który sugeruje, jakie wartości są w porządku, a przy jakich powinna zapalić się ostrzegawcza lampka.
Jednak jak w przypadku wielu wskaźników związanych z SEO i jakością stron, słabe wyniki witryny mogą mieć dwojakie konsekwencje. Po pierwsze - mogą zadziałać jako negatywny czynnik wpływający na pozycjonowanie (ranking factor). Po drugie - mogą obniżyć satysfakcję użytkowników i czas spędzony na stronie, a więc konwersję i wtórnie wynik w SERP-ach.. Dlatego nawet, jeśli w Search Console nie otrzymamy informacji o błędzie, a np. CLS sugeruje nam istotny problem z UX, warto rozważyć, czy nie opłaca się go poprawić.
Analogicznie - dopóki alert w Search Console nie wpływa negatywnie na wyniki wyszukiwania, warto rozważyć, na ile istotny z punktu widzenia UX jest zgłaszany problem. Google nie kryje, że sposoby wyliczenia wskaźników (np. LCP) mogą ulec zmianie. Dlatego kosztowne przebudowanie strony w celu zmiany jednej liczby nie zawsze będzie opłacalne.
Podsumowanie
Podstawowe wskaźniki internetowe pozwalają oszacować, jak zadowoleni z interakcji z naszą witryną są użytkownicy. Ponadto Google zapowiedział już aktualizację algorytmu wyszukiwania, która uczyni Core Web Vitals czynnikami wpływającymi na pozycjonowanie (ranking factors).
Choć wspomniana aktualizacja nastąpi nie wcześniej niż w 2021 roku, nie powinniśmy dziś udawać, że tych liczb nie widzimy. Lepszy UX może wpływać na dłuższy czas spędzony na stronie internetowej, niższy współczynnik odrzuceń czy większe prawdopodobieństwo polecenia strony innym użytkownikom (a w konsekwencji - pozyskanie naturalnych linków zewnętrznych).
Ponadto te same informacje, które są używane do wyliczania Core Web Vitals, są również dziś wykorzystywane przez Google jako czynniki wpływające na pozycjonowanie. Poprawa LCP już teraz z pewnością nie zaszkodzi stronie w walce o wyższą lokatę w wyszukiwarce Google. Wszak czas ładowania strony, w oparciu o dane z raportu dotyczącego użytkowników Chrome jest czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie.
Sugeruję więc, by nie czekać, aż Google wprowadzi aktualizację algorytmu uwzględniającą LCP, FID i CLS. Te podstawowe wskaźniki internetowe już dzisiaj korelują z tym, ile ostatecznie zarobi dla Ciebie Twoja strona internetowa.