Jak wykorzystać rozszerzenia reklam w Google Ads, aby zwiększyć CTR?
- Komponenty reklam są jednym z elementów, które wpływają na jakość reklamy i skutecznie podnoszą jej CTR – czyli współczynnik kliknięć do wyświetleń.
- Obecnie wyróżnia się 15 komponentów reklamowych, które dzielimy na te dodawane automatycznie i ręcznie oraz na tekstowe i graficzne. Ich prawidłowe zastosowanie może wpłynąć na wyższy CTR oraz skutecznie podnieść konwersyjność wyświetlonej reklamy.
- Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak stosować komponenty oraz jak wpływają one na wygląd reklamy, koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Czym są komponenty w reklamach Google Ads?
Rozszerzenia reklam (komponenty) w strukturze reklamy Google Ads odgrywają znaczącą rolę i wpływają bezpośrednio m.in. na uzyskiwany CTR, śr. CPC oraz ogólny wynik jakości reklamy. Są to znaczniki informacyjne dostępne w panelu Google Ads, które wyświetlają się wspólnie z reklamami. Mogą one opisywać np. firmę lub produkt, wpływając na interaktywność użytkowników z reklamą. Za ich pomocą można poinformować potencjalnego klienta o adresie firmy, numerze telefonu (w formie przycisku) czy aktualnych promocjach. Im więcej ustawionych komponentów reklamy – tym potencjalnie lepszy wynik CTR. Według danych od Google, komponenty reklamowe (np. graficzne) mogą podwyższyć współczynnik kliknięć (CTR), aż o 10-15% – dlatego warto zadbać m.in. o komponenty graficzne oraz pozostałe, gdyż wszystkie mają pozytywny wpływ na wynik jakości reklamy i uzyskiwany CTR.
Komponenty ustawiane ręczne i automatyczne – czym się różnią?
W ramach reklam Google Ads wyróżnia się 2 typy komponentów reklamy:
1. Komponenty automatyczne, które są tworzone przez Google m.in.:
- dynamiczne tworzone linki do podstron
- dynamiczne tworzone rozszerzenia informacji
- komponent z lokalizacją
- oceny sprzedawcy (nie można go dodać ręcznie)
- dynamiczne objaśnienia
- informacje o firmie
- komponent z obrazem dynamicznym
2. Komponenty ręczne, które użytkownik może sam utworzyć:
- komponenty z linkami do podstron
- komponenty z rozszerzeniem informacji
- komponenty z objaśnieniem
- komponenty z obrazem
- komponent połączenia telefonicznego
- komponent lokalizacji
- komponent z formularzem kontaktowym
- komponenty z powiązaną lokalizacją
- komponenty z cenami
- komponent instalacji aplikacji
- komponent z promocją
Komponenty automatyczne są tworzone przez Google w momencie, gdy reklamodawca nie wdroży komponentów ręcznych do reklam. W takim przypadku, Google Ads na podstawie witryny marketingowej, generuje automatyczne komponenty, które dodawane są do reklam. Nie jest to idealne rozwiązanie, gdyż reklamodawca nie ma całkowitego wpływu na wyświetlane rozszerzenia i zawarte w nich informacje. Może zdarzyć się, że informacje na stronie, są już nieaktualne – więc błąd ten może być dodatkowo powielony w treści reklamy (np. informacja promocji, koszcie dostawy itp.) – dlatego komponenty najlepiej ustawić we własnym zakresie. Należy nadmienić, że możliwość tworzenia automatycznych komponentów przez Google można wyłączyć w ustawieniach konta reklamowego.
Co ważne, rozszerzenia reklam można ustawić na poziomie konta, kampanii czy grupy reklamowej. W zależności od struktury kampanii (np. podziału grup reklamowych) można dostosowywać odpowiednie komponenty – np. gdy w danej grupie, są reklamowane wycieczki do Włoch, należy skupić się jedynie na komponentach opisujących ten kraj (informacje o ofertach, atrakcjach, cenach wycieczek fakultatywnych itp.). Dzięki takiemu podziałowi zostanie zachowana wyższa korelacja pomiędzy treścią reklamy a intencją użytkownika poszukującego wycieczek do Włoch. Wpłynie to na wyższą trafność wyświetlonej reklamy i przełoży się na lepszy wynik CTR.
Jak ustawić komponenty reklamowe w Google Ads?
Komponenty reklam można dodać w panelu Google Ads na poziomie ustawień kampanii.
Możliwość użycia danego komponentu reklamowego jest zależna od wybranego typu kampanii. Dodatkowo, aby móc wyświetlić niektóre komponenty należy spełnić następujące wymagania:
- Lokalizacja – należy połączyć konto Google Ads z aktywną wizytówką Google Moja Firma, aby móc wyświetlać lokalizację przy reklamach.
- Nazwa firmy, Logo firmy – w tym przypadku reklamodawca musi przejść weryfikację konta Google Ads.
- Aplikacji – reklamodawca musi posiadać aktywną aplikację mobilną, na którą może kierować ruch
Dodatkowo rozszerzenia graficzne (logo firmy, plik graficzny) muszą spełniać odpowiednie kryteria dotyczące wymiarów, formatu i jakości grafiki pod kątem jej czytelności. Przy dodawaniu komponentów graficznych, należy potwierdzić prawa autorskie do plików.
Rozszerzenie lokalizacji i połączeń
Obecnie wyróżniamy, aż 15 różnych rozszerzeń reklamowych, które mogą wzbogacić wyświetlaną reklamę o dodatkowe informacje, które są przydatne użytkownikowi. Ich wyświetlanie często jest kontekstowe i zależy od różnych czynników – np. użytkownikowi, który znajduje się blisko siedziby firmy, może wyświetlić się komponent z lokalizacją, aby zachęcić go do odwiedzin stacjonarnych.
Natomiast użytkownikowi szukającemu usługi, która wymaga szybkiego kontaktu telefonicznego – np. zamówienie taksówki, wyświetli się najprawdopodobniej komponent z telefonem. Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik po wyświetleniu reklamy, nawiąże połączenie telefoniczne.
Wyżej wymienione rozszerzenia reklam – lokalizacji i połączenia – mogą wpłynąć nie tylko na większy współczynnik CTR, ale również skutecznie podnieść liczbę uzyskanych konwersji. Z perspektywy prowadzonych działań reklamowych w wyszukiwarce Google są to jedne z najważniejszych komponentów reklamowych, szczególnie w przypadku reklamy Google Ads dla lokalnych firm.
Mierzenie efektywności rozszerzeń połączeń i lokalizacji
Ważnym elementem procesu reklamowego jest możliwość analizy wyników prowadzonych działań reklamowych. Wyniki omawianych komponentów lokalizacji i połączenia można analizować w panelu Google Ads.
Raport połączeń telefonicznych
Dzięki temu komponentowi reklamodawca dowie się ile, zostało wykonanych połączeń telefonicznych, jaki był czas ich trwania oraz ile uzyskały wyświetleń w ramach emisji reklam.
W segmencie raportów w panelu Google Ads można dokładnie przeanalizować takie dane jak czas trwania połączenia, numer telefoniczny rozmówcy oraz czy rozmowa została odebrana. W przypadku firmy z obszernym działem handlowym takie informacje są bardzo cenne, gdyż mogą mierzyć efektywność pracy konkretnego handlowca czy całego działu.
Rozszerzenie lokalizacji – mierzenie efektywności
W przypadku rozszerzenia lokalizacji można dowiedzieć się, jakie interakcje zachodziły w ramach połączonego profilu Google Moja Firma z reklamą Google Ads. Tymi zdarzeniami są:
- Działania lokalne – wyznaczanie trasy
- Działania lokalne – wizyty w witrynie
- Działania lokalne – inne interakcje
- Działania lokalne – zamówienia
- Działania lokalne – wyświetlenia menu
- Reklamy typu „kliknij, aby połączyć”
W momencie wyświetla reklamy z włączonym rozszerzeniem lokalizacji, w obrębie reklamy widoczny będzie adres firmy lub graficzne przedstawienie mapy z pinezką. Interakcje użytkownika w obrębie mapy są rejestrowane, a następnie można je odczytać w panelu reklamowym Google Ads w zakładce cele i podsumowanie. Wspomniane zdarzenia są automatyczne dodawane do podglądu w zakładce konwersji.
Pozostałe komponenty reklamowe Google Ads
Wyżej wymienione komponenty połączenia i lokalizacji wyróżnia to, że za ich pomocą użytkownik może skonwertować. Podobnym rozszerzeniem jest komponent formularza kontaktowego. Daje on możliwość wypełnienia użytkownikowi formularza bezpośrednio z pozycji reklamy.
Zaleca się stosowanie wszystkich dostępnych komponentów – oprócz podziału na automatyczne i ręczne, można je dodatkowo podzielić na tekstowe i graficzne. Każdy z użytych komponentów wpływa na zwiększenie ekspozycji reklamy i jej atrakcyjność (zwłaszcza komponenty graficzne). Precyzyjne dostosowanie komponentów i ich prawidłowe dopasowanie do grupy reklam lub kampanii, wpłynie na lepsze dopasowanie treści do intencji użytkownika – co również wpłynie na CTR.
Komponentami, które w znaczny sposób mogą, zwiększyć ekspozycję wyświetlonej reklamy i wpłynąć na CTR to:
- komponenty z linkami do stron docelowych – ich wyświetlenie znacznie zwiększa obszar reklamy. Dodatkowo są one wyświetlone w kolorze niebieskim, co wyróżnia je na tle czarnego tekstu.
- komponent z obrazami graficznymi i logo – każdy z komponentów graficznych wpływa zachęcająco do interakcji użytkownika z reklamą. Zwiększają one atrakcyjność reklamy, która wyróżnia się na tle pozostałych wyników wyszukiwania.
- Komponent z cenami – używany najczęściej w przypadku rozwiązań e-commerce oraz na stronach, gdzie dostępny jest cennik. Ich prezentacja w wynikach wyszukiwania, zwraca uwagę użytkownika, co wpływa pozytywnie na jego interakcyjność z reklamą.
Pozostałe komponenty jak np. objaśnienia i rozszerzenia informacji należy również stosować oraz traktować jako dodatkową treść reklamy. Dobrą praktyką jest, aby w objaśnieniach stosować wyróżniki marki lub ważne informacje – jak np. darmowa dostawa 199 zł, darmowe zwroty itp.
Rozszerzenia informacji sprawdzają się w przypadku kont o rozbudowanych strukturach. Zawierają one ciąg skategoryzowanych informacji np. pod kątem marek, udogodnień, typów produktu itp. Ich stosowanie jest bardzo elastyczne i zależy od przyjętej strategii i pomysłu na prowadzenia konta reklamowego. W przypadku reklamowania kategorii smartfonów na sklepie marketingowym można dodać komponent z rozszerzeniem informacji. Następnie wybierając typ marki, można umieścić nazwy marek lub modeli telefonów dostępnych na stronie docelowej.
Rozszerzeniem reklamy, o którym również warto pamiętać, jest komponent promocji. W momencie akcji promocyjnej należy dodać rozszerzenie promocji – dzięki czemu potencjalny klient zostanie poinformowany o trwającej akcji promocyjnej (np. -20% na książki kryminalne). Wyświetlenie takiej informacji zainteresowanemu użytkownikowi z pewnością wpłynie na CTR reklamy i potencjalną sprzedaż.
Jak wyświetlane są komponenty reklamowe?
Pomimo ustawienia wszystkich komponentów reklamowych nie zawsze będą one widoczne podczas wyświetlenia reklamy. Ich wyświetlenie jest determinowane przez kilku czynników. Wg informacji od Googla są one przeważnie wyświetlane, gdy zachodzi szansa zwiększenia skuteczności reklamy oraz pozycja i ranking reklamy są na wystarczającym poziomie, aby dany komponent mógł być wyświetlony. Jednak Google nie daje gwarancji, co do liczby i częstotliwości pojawiania się komponentów.
W przypadku komponentu lokalizacji będzie on wyświetlał się częściej, gdy użytkownik będzie znajdował się w pobliżu lokalizacji firmy.
Jak analizować skuteczność komponentów?
Skuteczność poszczególnych komponentów można mierzyć w panelu Google Ads. Daje on możliwość analizy najważniejszych metryk, które przypisane są do konkretnego rozszerzenia. Na ich podstawie można stwierdzić, które ze stosowanych komponentów są mało skuteczne lub wymaga poprawy w celu poprawienia jego jakości.
Podsumowanie
Należy pamiętać, aby w miarę możliwości stosować wszystkie możliwe komponenty reklamy. Wpływają one skutecznie na ekspozycję reklamy, co przekłada się na jej wynik CTR. Ponadto komponenty z połączeniem telefonicznym oraz lokalizacją, mogą skutecznie podnieść konwersyjność prowadzonych działań reklamowych. Należy zadbać o to, aby rozszerzenia reklam zostały dodane we własnych zakresie (należy uniknąć stosowania automatycznych komponentów). W przypadku bardziej rozbudowanej struktury kampanii, komponenty reklam powinny odpowiadać danej kategorii, usłudze czy produktowi, aby jak najtrafniej dostarczyć dodatkowych informacji użytkownikowi.