Optymalizacja pracy przy użyciu sztucznej inteligencji — przydatne narzędzia AI

  • Sztuczna inteligencja (AI) to dziedzina informatyki, zajmująca się tworzeniem systemów komputerowych zdolnych do wykonywania poleceń, które zazwyczaj wymagają zaangażowania ludzkiej inteligencji.
  • Obecnie mamy do dyspozycji dużą liczbę narzędzi napędzanych sztuczną inteligencją, które można wykorzystać w różnych branżach i działach.
  • Podstawowym narzędziem AI, które warto umieć obsługiwać jest ChatGTP i jego alternatywy.
  • Sztuczna inteligencja optymalizuje proces pracy z tekstem, przy pomocy narzędzi takich jak np. LanguageTool.
  • Wiele programów graficznych oraz aplikacji do edycji wideo, wprowadziło funkcje wykorzystujące sztuczną inteligencję, co ułatwia tworzenie i urozmaica kreowane w nich projekty.

Korzystając z Internetu, bardzo często wchodzimy w interakcje ze sztuczną inteligencją, nieraz nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Każdorazowo robiąc internetowy research, oglądając filmy na YouTube czy choćby zamawiając zakupy online, jesteśmy w kontakcie z systemami opartymi na sztucznej inteligencji. AI to obecnie niezastąpione narzędzie. Z tego powodu warto nauczyć się wykorzystywać potencjał tego systemu świadomie również w środowisku swojej pracy. Zdolności sztucznej inteligencji do automatyzacji procesów, generowania innowacyjnych rozwiązań oraz podnoszenia efektywności są ogromne. W tym wpisie zdradzimy jak wykorzystać AI w pracy, od czego zacząć i z jakich konkretnie narzędzi warto korzystać.

Czym jest sztuczna inteligencja?

Zacznijmy od tego, co kluczowe, czyli zrozumienia, czym właściwie jest sztuczna inteligencja. W tym temacie panuje wiele fałszywych przekonań i niejasności, często połączonych z obawami, że AI zabierze ludziom pracę. Nie mówiąc już o apokaliptycznych wizjach, w których sztuczna inteligencja przejmuje kontrolę nad światem!

Tymczasem AI (ang. Artificial Intelligence) to nic innego jak dziedzina wiedzy, obejmująca m.in. sieci neuronowe, robotykę, tworzenie modeli zachowań inteligentnych oraz programów symulujących te zachowania. W uproszczeniu chodzi o programowanie systemów komputerowych zdolnych do wykonywania poleceń, które zazwyczaj wymagają zaangażowania ludzkiej inteligencji. Systemy wykorzystują przy tym algorytmy oraz modele matematyczne, by analizować dane, rozpoznawać wzorce, a następnie podejmować decyzje i na ich podstawie się uczyć.

Jak wykorzystać AI do optymalizacji pracy?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji może wesprzeć nas w wykonywaniu zadań, które standardowo wymagałyby większego zaangażowania i ludzkiego wysiłku. Użycie odpowiednich narzędzi pozwala udoskonalić działania oraz procedury w pracy, ułatwiając wiele czynności, oszczędzając czas, co przekłada się na generalną skuteczność i wydajność. Zanim jednak przejdziemy do konkretów, warto w paru słowach nakreślić, co właściwie mamy na myśli, mówiąc o optymalizacji pracy.

Dzięki optymalizacji pracy przedsiębiorstwa stają się bardziej konkurencyjne, osiągając lepsze wyniki i skuteczniej odpowiadając na potrzeby rynku. Jest to proces ulepszania procedur oraz działań w firmie, by skrócić czas potrzebny na realizację konkretnych działań i osiągać jak najlepsze wyniki. Chodzi o to, by właściwie identyfikować obszary, które nadają się do usprawnienia, a następnie wdrażać odpowiadające temu rozwiązania. Obecnie jedną z najprzydatniejszych i najpotrzebniejszych technologii w zakresie optymalizacji pracy jest właśnie sztuczna inteligencja.

W pierwszym kroku całego procesu ważna jest wiedza z obszaru wykonywanych zadań i potrzeb zespołu. Następnie skonkretyzowanie celu. Wszystko po to, by móc dobrać odpowiednie rozwiązania. A do tego niezbędna jest także świadomość, jakie narzędzia wykorzystują sztuczną inteligencję i w jaki sposób mogą być nam pomocne.

Jakie narzędzia AI pomagają w pracy?

ChatGPT i jego alternatywy

ChatGPT jest modelem językowym opartym na architekturze GPT (Generative Pre-trained Transformer). Jego działanie opiera się na przetwarzaniu i generowaniu tekstu na podstawie podanego kontekstu lub zadanego pytania. Cały proces polega na analizie dużych zbiorów danych tekstowych pod kątem powtarzalności, zależności między słowami i prawdopodobieństwa ich występowania po sobie. System po prostu uczy się tych wzorów, w ten sposób spełniając swoje zadanie.

ChatGPT firmy OpenAI naturalnie jest pierwszym narzędziem, które przychodzi do głowy, gdy myślimy o optymalizacji pracy. Dlaczego? Ponieważ jest wielofunkcyjny, a do tego prosty w użyciu i daje ogromne możliwości, jeśli tylko zrozumiemy oraz nauczymy się zasad wydawania właściwych poleceń. Narzędzie to może pomóc poprzez automatyzację rutynowych działań, sprawne szukanie informacji, odpowiadanie na pytania i maile klientów, a także przez analizę danych oraz generowanie sugestii czy propozycji, wspomagając proces kreatywny. Sprawdzi się m.in. w sektorze edukacyjnym, obsługi klienta, administracji, marketingu lub w działach HR. Lista ta w rzeczywistości może być nieskończenie długa!

Zapytanie do ChatGPT

ChatGPT może pomóc Ci np. przygotować konspekt wykładu lub prezentacji.

Korzystając z pomocy ChatuGPT, czy alternatywnych wersji takich jak Gemini od Google lub Microsoft Copilot, kierujemy się jedną główną zasadą — GIGO, czyli Garbage In Garbage Out. Najprościej mówiąc — kiedy wydamy narzędziu „śmieciowe” polecenie, otrzymamy od niego „śmieciową” odpowiedź. Z tego powodu tak ważne jest dobre skonstruowanie promptu — używanej komendy.

Kilka podstawowych wskazówek z zakresu konstruowania komend dla ChatuGPT:

  • System uczył się na angielskich danych, dlatego nieraz niejasne frazy, które mogą być niejednoznacznie odczytane, warto podać i skonkretyzować w języku angielskim. Jeśli chcemy otrzymać odpowiedź w języku polskim, to musimy wydać komendę w języku polskim, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by dany fragment doprecyzować po angielsku, wpisując w nawias.
  • Kluczem do sukcesu jest precyzja. Im ogólniejsze dane podamy, tym mniej precyzyjną i rozmytą odpowiedź otrzymamy.
  • Systemowi zdarza się „halucynować”, czyli proponować zmyślone informacje w temacie, w którym nie ma odpowiedniej wiedzy. W swojej komendzie warto zawrzeć zdanie „jeśli nie wiesz, to nie podawaj mi wątpliwych danych”.

LanguageTool i inne narzędzia pracy z tekstem

Poprawna pisownia to podstawa profesjonalizmu i budowy pozytywnego wizerunku firmy, niezależnie od branży. Z tego powodu następnym przydatnym narzędziem, które na co dzień ułatwi każdą pracę, gdzie trzeba przygotować jakiekolwiek treści tekstowe, jest LanguageTool. To napędzany przez sztuczną inteligencję program znany też jako asystent pisania. Sprawdza gramatykę, styl i pisownię, pokazując błędy ortograficzne, jak i interpunkcyjne, sugerując przy tym użycie właściwych znaków. Z narzędzia można korzystać poprzez stronę internetową languagetool.org lub zainstalować je jako wtyczka do przeglądarki, pakietu Office bądź też poczty e-mail.

Przy okazji pracy z tekstem i tworzenia treści przydać mogą się także inne narzędzia korzystające ze sztucznej inteligencji, takie jak np. jasnopis.pl, Jasper lub Answer The Public.

LanguageTool

Narzędzie LanguageTool pozwala na szybką weryfikację poprawności językowej.

Narzędzia AI do tworzenia kreacji graficznych

W naszej pracy w agencji marketingowej często wykorzystujemy platformy ułatwiające tworzenie kreacji graficznych. Obecnie wiele programów graficznych wprowadziło funkcje wykorzystujące sztuczną inteligencję, urozmaicając tym samym tworzone w nich projekty. Narzędzia napędzane AI znajdziemy nawet w tak znanych i podstawowych aplikacjach jak, chociażby Canva.

Wcześniej pisaliśmy już o programie Bing — narzędzie AI do treści i tworzenia grafik. Wyszukiwarka od Microsoftu jakiś czas temu wprowadziła możliwość generowania obrazów przy użyciu chatbota:

Bing

W tym kontekście nie sposób nie wspomnieć o narzędziu MidJourney, na temat którego także opublikowaliśmy oddzielny artykuł. To prawdopodobnie ciesząca się największą popularnością aplikacja oparta na generatywnej sztucznej inteligencji, służąca również do tworzenia obrazów. Zajrzyjcie do dedykowanego jej wpisu na naszym blogu, by dowiedzieć się więcej!

Oprócz tego mamy narzędzia wspierające przy tworzeniu wideo contentu: Lumen5 do szybkiego generowania filmów na social media, Topaz Labs, czyli program do edycji, którzy przy pomocy sztucznej inteligencji poprawia płynność nagrania czy też HeyGen, pozwalający na stworzenie filmów z wirtualnymi aktorami lub swoim własnym awatarem.

Topaz Labs

Czy sztuczna inteligencja zabierze nam pracę?

Choćby na przykładzie powyższego artykułu łatwo możemy zaobserwować, że sztuczna inteligencja ma możliwość wprowadzić zmiany w niemalże każdej branży. To ogromny potencjał, by zoptymalizować naszą pracę, ale nie nam ją zabrać! Za to w gorszej pozycji na rynku pracy zapewne pozostaną ci, którzy w odpowiednim czasie nie nauczą się korzystać z ułatwień, jakie daje dzisiaj AI.

Wymienione przez nas narzędzia to tylko kilka wybranych opcji i tak naprawdę kropla w morzu dostępnych możliwości. W dodatku systemy sztucznej inteligencji stale są rozwijane i na przestrzeni tylko ostatnich kilku lat obserwujemy ogromny postęp w tym zakresie. Dlatego nie będzie już lepszego momentu niż teraz, by otworzyć się na dostępne opcje optymalizacji pracy i usprawnić wykonywanie codziennych obowiązków służbowych.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up