Jak przeprowadzić rebranding w firmie? Zmiana logo to dopiero początek

Rebranding to często stosowane w marketingu pojęcie, więc zapewne każdy z Was się z nim spotkał. Jak się okazuje, jego definicja jest bardzo szeroka i może być modyfikowana w zależności od branży czy zakresu, jakiego dotyczy. Warto ją poznać, gdyż prawidłowe zrozumienie tego zjawiska może okazać się kluczowe dla rozwoju marki.

W dzisiejszym artykule przedstawimy definicję rebrandingu. Wskażemy, kiedy warto go przeprowadzić i na jakie etapy się dzieli. Zaprezentujemy główne korzyści, jakie może przynieść dla biznesu i przeanalizujemy kilka case — study, zarówno największych światowych marek, jak i tych mniejszych, z naszego własnego doświadczenia. Co najważniejsze — dowiecie się, dlaczego warto przeprowadzić rebranding z pomocą agencji marketingowej!

Co to jest rebranding — nie tylko zmiana logo

Rebranding to wszelkie działania mające na celu zmianę pewnych systemów w firmie. To sposób reagowania na trudności wizerunkowe — za jego pomocą można stworzyć zupełnie nowy, kiedy marka doświadczyła wielu niepowodzeń, ale też odświeżenie go, gdy jest taka potrzeba. Głównym celem jest zmiana postrzegania brandu w głowach odbiorców.

Jakie działania wchodzą w zakres rebrandingu?

  • zmiana logo oraz stworzenie nowej księgi znaku,
  • stworzenie nowej nazwy,
  • modyfikacja lub wykreowanie nowego opakowania dla produktu,
  • zmianę rodzaju komunikacji, w tym grupy odbiorców,
  • stworzenie zupełnie nowej identyfikacji wizualnej,
  • zbudowanie nowej strony internetowej.

Są to oczywiście jedynie przykłady — sporo zależy od zakresu działań marki. Rebrandingiem może być każda zmiana w firmie, która przełoży się na odświeżenie bądź zmianę wizerunku marki w świadomości odbiorcy.

Kiedy warto przeprowadzić rebranding?

Skąd wiedzieć, że Waszej firmie przydałby się rebranding? Otóż warto rozważyć kilka kwestii. Najczęściej wymienianymi sytuacjami, gdy warto go wdrożyć, są:

  • chęć odświeżenia jej wizerunku oraz dotarcie do nowego, szerszego grona odbiorców,
  • zamiar odbudowania go po kryzysie,
  • chęć dopasowania wizerunku firmy (kiedy zostaje ona przejęta przez inną).

We wpisie skupimy się głównie na pierwszym z nich, gdyż to doskonały sposób na rozwój biznesu, mogący przynieść długoterminowe korzyści i nawiązać trwałe relacje z wieloma odbiorcami.

Jakie etapy powinien mieć rebranding?

Rebranding to proces, a więc powinien posiadać etapy. Pierwszym i najważniejszym z nich jest dostrzeżenie, jakie systemy w naszym biznesie powinny ulec optymalizacji, lub całkowitej zmianie. W przypadku mniejszych firm przydatne będzie przedyskutowanie tej kwestii w zespole, w większych — przeprowadzenie badań rynkowych. Należy dokładnie przemyśleć, co należałoby odświeżyć, czy obecna komunikacja jest skuteczna, czy logo i identyfikacja wizualna trafnie oddają tożsamość marki.

Kolejnym etapem rebrandingu jest stworzenie strategii zmian. Należy dokładnie wszystko zaplanować i zlecić odpowiednim osobom, aby zachować spójność w procesie. Odpowiedni plan działań jest najważniejszy.

Następnym etapem jest przygotowanie zmian — może to być nowe logo, strona internetowa, identyfikacja wizualna — i ich wdrożenie. Nie należy się spieszyć, gdyż tylko odpowiednio zaplanowane i starannie dopracowane systemy mają szansę na przyniesienie marce korzyści.

Ostatnim etapem, o którym nie wolno zapominać, jest poinformowanie odbiorców o zmianach. Mimo że obecność nowego logo będzie widoczna gołym okiem, warto zakomunikować o niej co najmniej na swoich social mediach. Dzięki temu klienci z większą skutecznością zapamiętają, że marka przechodzi rebranding, a może nawet zajrzą na stronę i pozostaną na dłużej.

Korzyści płynące z rebrandingu dla Twojej firmy

Przejdźmy więc do clou rebrandingu, czyli do efektów, które możemy osiągnąć dzięki ponownemu przemyśleniu i zaprojektowaniu swojej identyfikacji wizualnej (w całości lub jej części). Musielibyśmy być lekkomyślni, aby stwierdzić, że rebranding zawsze przyniesie pozytywny efekt, pamiętajmy więc, że w tym przypadku nowe ≠ lepsze. Przykładów rebrandingu, który nie wywołał pozytywnych wrażeń wśród odbiorców, nie brakuje:

Animal PlanetHershley's

Nawet wśród gigantów, takich jak Google zdarzył się rebranding w postaci przeprojektowania ikon, który odbił się dużym echem:

Google

Dlatego tak istotnym jest, aby każda zmiana była odpowiednio przemyślana pod kątem zarówno estetycznym, jak i logicznym.

Dzięki dokładnie przemyślanemu i dobrze zaprojektowanemu rebrandingowi możemy osiągnąć takie rezultaty, jak:

Nowa grupa docelowa

1. Dotarcie do nowej grupy docelowej

Jest to jeden z częstszych powodów, dla których marki obecnie przeprowadzają rebranding. Dzięki zmianie stylu, w jakim przemawiamy do naszych odbiorców, możemy trafić do zupełnie innej grupy docelowej. Jednym z przykładów takiego zachowania jest marka Old Spice, która do roku 2015 swoją reklamę, jej charakter oraz przekaz kierowała do mężczyzn, to w ich podświadomość chciała uderzyć i ich namówić do kupna kosmetyków. Jednak w roku 2015 zostały przeprowadzone dokładne badania rynku, z których wynikło, że ponad połowa (bo aż 60%) produktów kosmetycznych dla mężczyzn nie jest kupowana bezpośrednio przez mężczyzn, lecz przez kobiety! Dlatego marka Old Spice przeprowadziła rebranding w kwestii reklamy, gdzie przekaz zaczęto kierować w stronę kobiet.

Dzięki temu zabiegowi, w ciągu roku ruch na stronie internetowej Old Spice wzrósł o ponad 300%!

Ranking Google

2. Poprawa wyników w rankingu Google

Powołując się na analizy eksperta w dziedzinie SEO — Neil’a Patel’a, Google przywiązuje bardzo dużą uwagę do marek, które posiadają solidne fundamenty w postaci brandingu. Krótko ujmując, jeśli Twoja marka jest silna jako marka, będzie się ona pozycjonowała znacznie wyżej niż pozostałe. Przykład widoczny jest już u samego Neil’a, który potwierdził, że ruch na jego stronie na przestrzeni dwóch miesięcy wzrósł z 240 tys. użytkowników do ponad 450 tys. głównie za sprawą tego, że w tym okresie twórcy skupili się właśnie na budowaniu swojej marki w sieci.

Konkurencja

3. Budowanie przewagi nad konkurencją

Czasy się nieustannie zmieniają, trendy przychodzą i odchodzą, oczywiście design powinien być ponadczasowy, jednak nie zawsze tak jest. Nasz dotychczasowy system identyfikacji wizualnej mógł być w zupełności wystarczający, gdy go projektowaliśmy i analizowaliśmy x lat temu, jednak w dzisiejszych czasach pojawiają się nowe kanały przekazu, nowe możliwości marketingowe i wiodące trendy wizualne. Wchodząc na stronę internetową, która była projektowana 10 czy 15 lat temu od razu jesteśmy w stanie zauważyć, że nie jest to nowoczesna witryna. Trendy to coś, za czym prowadząc działalność i tworząc markę, musimy podążać w mniejszym czy większym stopniu, ponieważ jak mówi znane powiedzenie “konkurencja nie śpi” i jeśli my nie wykonamy kroku do przodu — konkurencja zrobi dwutakt.

Zmniejszenie kosztów wewnętrznych i rozwój

4. Zmniejszenie kosztów wewnętrznych i rozwój

Jeśli nasza marka od wielu lat nadal działa sprawnie, to może nam się wydawać, że wszystko jest w porządku i lepiej nie będzie — błąd! Często rebranding wiąże się z taką zmianą jak nowy projekt strony internetowej czy aplikacji mobilnej, a co za tym idzie nowymi technologiami, które możemy do tego wykorzystać. Możliwe, że aktualnie przepłacamy na procesach, które po rebrandingu okażą się kompletnie zbędne. Może obecne narzędzia będziemy mogli zastąpić nowymi, sprawniejszymi i bardziej efektywnymi? Często na takie rzeczy zwracamy uwagę, dopiero gdy się naprawdę pochylimy nad analizą obecnej marki, którą tworzymy.

Reputacja marki

5. Poprawa reputacji naszej marki

W biznesie, jak i w życiu pomyłki się zdarzają, mniejsze, większe — najważniejsze, aby one nas kształtowały i uczyły, jednak czasem zdarzają się takie błędy, po których niesmak pozostaje. Tutaj z pomocą również przychodzi rebranding. Kompletna zmiana naszego systemu identyfikacji wizualnej, komunikacji marki oraz jej zachowania pomoże nam odciąć się od przeszłości, tym samym skupiając uwagę na teraźniejszości i przyszłości.

Jak zakomunikować rebranding?

Odpowiednie zakomunikowanie rebrandingu jest niezwykle istotne - to dzięki temu, pozostanie on w głowach odbiorców na dłużej. Duże marki robią to, dbając o jak największy rozgłos, aby przyciągnąć uwagę dotychczasowych klientów, informując ich o nadchodzących zmianach, jak i aby zdobyć zupełnie nowych.

Dobrym przykładem może być tutaj marka Era, która przechodząc rebranding, zmieniła się na T-Mobile. Być może pamiętacie słynną reklamę z tych czasów? Jeśli nie, to możecie ją zobaczyć:

Przedzieranie banera to nowy początek i zapowiedź innowacyjnych zmian. Jak odpowiednio zakomunikować rebranding? Głośno i wyraźnie!

Case study — rebranding największych marek

Skoro wiecie już, że rebranding jest niezwykle istotnym elementem marketingu, pora ukazać to na przykładach. Najwięksi rynkowi giganci korzystają ze strategii mającej odmienić lub odświeżyć ich wizerunek — to tylko kolejny dowód na to, że jest to droga do sukcesu. W dalszej części artykułu ukażemy Wam przykłady rebrandingu marek światowej sławy.

1. Rebranding McDonald’s

Rebranding popularnej sieci restauracji fast food — McDonald's jest jednym z wielu przykładów na to, jak wielkie korporacje próbują odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby i preferencje konsumentów. W ostatnich latach coraz więcej ludzi zwraca uwagę na to, co je i jakie składniki znajdują się w konkretnych produktach. W związku z tym wiele osób poszukuje bardziej zdrowych opcji i przejrzystości składów. McDonald's postanowił odpowiedzieć na te potrzeby poprzez rebranding.

McDonald’s

Firma zmieniła swoje logo, przeprojektowała swoje sklepy i wprowadziła zdrowsze alternatywy do menu. Wprowadzono sałatki oraz posiłki bezglutenowe czy wegetariańskie. McDonald's także zaczął ujawniać skład swoich produktów, aby konsumenci mogli w łatwy sposób sprawdzić, co znajduje się w konkretnych daniach.

Loga McDonald’s

Celem tych zmian jest przyciągnięcie nowych klientów i zwiększenie lojalności obecnych, a także poprawa wizerunku marki. McDonald's dąży do tego, żeby być coraz bardziej kojarzonym ze zdrowym jedzeniem, a nie tylko z fast foodem. Rebranding ma również na celu pokazać, że McDonald's jest elastyczny i potrafi dostosować się do zmieniających się potrzeb konsumentów.

2. Rebranding Gucci

Kolejnym przykładem tego, jak ogromne marki odpowiadają na potrzeby swoich konsumentów, jest rebranding marki Gucci. Firma Gucci, znana z luksusowych produktów i ekscentrycznego stylu, podjęła decyzję o rebrandingu w celu odświeżenia swojego wizerunku i przyciągnięcia nowych, młodszych klientów.

Gucci

Brand zaczął skupiać się na bardziej nowoczesnym i młodzieżowym stylu, wprowadzając nowe kolekcje inspirowane streetwearem i kulturą hip-hop. Firma zaczęła także działać bardziej etycznie, wprowadzając linie produktów wykonanych z materiałów ekologicznych i promując różnorodność w swoich reklamach.

Kultura Hip Hop w Gucci

Rebranding Gucci przyniósł pozytywne rezultaty dla marki. Wzrosła sprzedaż, a wizerunek stał się bardziej nowoczesny i atrakcyjny dla młodszych konsumentów. Gucci udowodniło, że nawet największe i najstarsze marki mogą go odświeżyć i dostosować się do zmieniających się trendów.

Logotyp Gucci

3. Rebranding Facebooka

Jednym z najważniejszych rebrandingów zeszłego roku była transformacja Facebooka. W przeciwieństwie do często spotykanego odświeżenia logo i lekkiej zmiany identyfikacji Facebook dokonał drastycznej zmiany nazwy na Meta i wprowadził nową strategię. Celem nowej marki jest połączenie wszystkich rozwiązań oferowanych przez Facebooka, takich jak Messenger, Instagram i WhatsApp. Nowe logo Meta zostało zaprojektowane zgodnie z popularnym obecnie trendem motion brandingu, co oznacza, że występuje zarówno w wersji statycznej, jak i animowanej, przypominającej znak nieskończoności.

Facebook

Rebranding Facebooka nie obył się również bez kontrowersji, ponieważ logo zaprojektowane przez wewnętrzny zespół projektantów Facebooka przypomina logo firmy Sense, co zauważyła duża grupa odbiorców.

Kontrowersja rebrandingu Facebooka

Jest to również odpowiedź na rosnącą konkurencję z innymi platformami społecznościowymi, takimi jak TikTok, które zdobywają coraz więcej użytkowników, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Dzięki rebrandingowi Facebook chce pokazać, że jest innowacyjny i dostosowuje się do dynamicznych zmian na rynku.

Dlaczego warto skorzystać z pomocy agencji podczas planowania działań rebrandingowych?

W tym miejscu pewnie zadajecie sobie pytanie — czy zewnętrzna firma (agencja marketingowa) jest w stanie zrozumieć moje potrzeby i przetworzyć je na konstruktywne zmiany? Kluczowym elementem rebrandingu jest analiza postrzegania marki tak, jak robią to klienci. Przecież jednym ze skrzywień poznawczych jest “klątwa wiedzy”, czyli sytuacja, kiedy nazywacie wszystko tak specjalistycznie, że potencjalni klienci na zewnątrz tego nie rozumieją. Idąc za Einsteinem: “Jeśli nie potraficie czegoś wytłumaczyć w prosty sposób, to sami do końca tego nie rozumiecie”. A co za tym idzie, nie jest Wam łatwo to sprzedać.

Zatem jeśli w analizę i wdrożenie zmian rebrandingowych zaangażuje się interdyscyplinarny zespół pracowników agencji, to dowiecie się m.in.:

  • od grafika, jak widzą Waszą markę i jak powinni ją widzieć,
  • od copywritera, czy wszystko jest napisane przejrzyście i co należy zmienić,
  • od UX’owca, czy Twoja strona internetowa odpowiada potrzebom i umiejętnościom Waszych użytkowników,
  • od analityka, gdzie klienci podejmują decyzje zakupowe.

Ta wiedza w łatwy sposób pozwoli Wam podjąć najlepsze decyzje, które przekują się na spójny wizerunek marki.

RekinySukcesu.pl — jak wygląda proces przeprowadzania rebrandingu w naszej firmie?

Proces to słowo, które stoi u podstaw dobrych zmian rebrandingowych. Przecież wiele firm na samym początku nie umie jednoznacznie odpowiedzieć na pytania:

  • jak definiujecie swoją grupę docelową?
  • czym wyróżniacie się na tle konkurencji?
  • jakie elementy powodują, że udaje Wam się sprzedawać regularnie i utrzymywać na rynku?

Nie jest to niczym niezwykłym. Często przedsiębiorcy rozumieją biznes “podświadomie” i podejmują decyzję na podstawie “wyczucia”. W tym miejscu pojawia się początek naszej wspólnej drogi: bardzo dokładne briefowanie, zrozumienie biznesu — tak jak działa on teraz.

Rebranding w Rekinach Sukcesu

Kolejny krok to wizja przyszłości, analizy zmian na rynku, konkurencji i plany rozwoju firmy. Często podczas sesji burzy mózgów wspólnie zastanawiamy się i obieramy cel zmian rebrandingowych.

Po dwóch pierwszych krokach przychodzi czas na przedstawienie strategii. Strategia nie pokazuje nam, jak coś będzie wyglądać. Ona określa mierniki oraz drogi dotarcia do celu. Jeśli strategia po serii optymalizacji będzie szczegółowa, to przechodzimy do egzekucji, czyli realizacji zmian: poprzez ewolucję loga czy budowę brand manuala.

To jednak nie koniec, przecież materiały marketingowe (w tym strona www), sposób obsługi klienta i wiele innych elementów, z którymi klient spotyka się na ścieżce zakupowej — one też muszą być spójne. Razem zadbamy o to, żeby wdrożyć te zmiany i co najważniejsze po czasie wykonać ewaluację — zmierzyć ich efektywność biznesową.

Case study Rekinów — dla jakich marek przeprowadzaliśmy rebranding?

Na przestrzeni ostatnich lat przeprowadziliśmy wiele akcji rebrandingowych dla naszych klientów, od samego przeprojektowania logotypu, przez nowy projekt strony internetowej aż po całą identyfikację wizualną.

1. Oknar.pl

Jednym z przykładów takich działań była nasza praca wykonana dla Oknar.pl, w której skład wchodziło między innymi stworzenie nowego logotypu oraz zaprojektowanie nowej strony internetowej.

Nowy logotyp został zaprojektowany w sposób minimalistyczny i nowoczesny, jednocześnie odzwierciedlający reprezentowaną branżę stolarską, poprzez umieszczenie w sygnecie kształtów odzwierciedlających profil okienny.

Oknar

Nowa strona internetowa oprócz odświeżonego wizerunku oraz zaaplikowania nowych technologii poskutkowała znacznymi wzrostami efektywności:

Oknar
  • Liczba użytkowników na nowej stronie wzrosła o 190%
  • Czas ładowania strony został zmniejszony dwukrotnie
  • Współczynnik konwersji wynosi obecnie 8%

2. Sievert

Kolejnym przykładem rebrandingu, którego dokonaliśmy, był jeden z naszych klientów, specjalizujący się w rozwiązaniach dla budownictwa, a mianowicie marka Sievert.

W tym przypadku główną rolę w kwestii rebrandingu grała nowa strona internetowa, którą zaprojektowaliśmy w myśl nowoczesności, przejrzystości, oraz intuicyjnego przeglądania rozbudowanego katalogu produktów oferowanych przez markę.

Sievert

Dzięki nowemu projektowi zaczęła ona przynosić zaskakujące efekty, takie jak:

  • Wzrost współczynnika konwersji do 20%
  • Wzrost czasu trwania sesji użytkowników o 25%
  • Czas ładowania strony został zmniejszony trzykrotnie
  • Wyjątkowo dobry wynik w testach PageSpeed Insights - 96/100

3. Vapiano

Innym, wyjątkowym przykładem skuteczności rebrandingu jest nasz klient z branży gastronomicznej — Vapiano, dla którego objął on zaprojektowanie nowej strony internetowej typu landing page.

Vapiano

Projekt ten szedł oczywiście w parze z innymi usługami, które zrealizowaliśmy dla Vapiano, takie jak pozycjonowanie czy obsługa kont społecznościowych, dzięki czemu udało nam się osiągnąć takie wyniki, jak:

  • Wzrost liczby użytkowników na landing page aż o 4500%
  • Wzrost rezerwacji telefonicznych i online o 238%
  • Ogólny wzrost liczby klientów w restauracji we Wrocławiu o 30%

RekinySukcesu.pl

Sami również taki rebranding przeszliśmy! Uważamy, że aby się rozwijać, trzeba stale optymalizować procesy w firmie i wykazywać gotowość do zmian. Nasza firma początkowo zajmowała się tworzeniem stron internetowych. Tutaj ukłon w stronę naszych wiernych klientów oraz czytelników, którzy pamiętają naszą agencję pod takimi szyldami:

RekinySukcesu

Rebranding w naszym przypadku nie polegał jedynie na zmianie logo, czy też stworzeniu nowej witryny — zmiany były znacznie większe. Dzięki niemu możemy dziś oferować naszym klientom kompleksowe usługi z zakresu marketingu online i offline. W Rekinach polegał on na znacznym rozszerzeniu oferty, przy jednoczesnym pozostaniu przy naszej głównej zasadzie, jaką jest realizacja wszystkich prac przez zespół, bez zlecania prac na zewnątrz.

Rebranding — podsumowanie

Ze wszystkich przytoczonych przez nas przykładów można wywnioskować, że rebranding to złożony proces, który nie posiada jednej definicji. Może obejmować zarówno zmianę logo, stworzenie nowej strony www, wprowadzenie nowych usług do oferty i wiele, wiele innych, w zależności od branży.

Jego rozważne i przemyślane wdrożenie może sprawić, że marka zgromadzi nowych klientów oraz dotrze do znacznie szerszego grona odbiorców. Jest to także doskonały sposób na wyjście z kryzysu i odbudowanie nadszarpniętego wizerunku marki, pod warunkiem że będzie odpowiednio dopasowany i spójny z tożsamością brandu. Aby mieć pewność, iż tak się stanie, warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów, którzy poprowadzą cały proces rebrandingu w taki sposób, by przyniósł jak najwięcej korzyści.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up