Real-Time Marketing - jak i dlaczego działa? Przykłady, wskazówki
Na świecie codziennie dzieją się miliony mniej lub bardziej ciekawych rzeczy i wydarzeń. Niektóre z nich dotyczą nas osobiście bardziej lub mniej. Sztuką jest aby te głośniejsze wydarzenia zaczęły działać na naszą korzyść. Tutaj wkracza Real-Time Marketing (RTM), o którym dzisiaj sobie opowiemy.
Real-Time Marketing - co to jest?
Real-Time Marketing (RTM) z języka angielskiego oznacza “marketing w czasie rzeczywistym”, jednak moim zdaniem nie jest to najtrafniejsze sformułowanie. RTM określiłbym jako wykorzystanie aktualnych wydarzeń publicznych i medialnych w sposób przynoszący korzyść naszej marce.
Dlaczego Real-Time Marketing działa?
Zasada działania Real-Time Marketingu jest prosta i wygląda mniej więcej w ten sposób:
Dowiaduję się o wydarzeniu na świecie - > profil, który obserwuję w swoim nowym poście, nawiązuje do tego wydarzenia, w dodatku w zabawny sposób -> zapamiętuję to nawiązanie i przyjmuję jako kreatywne podejście.
Nie ma w tym nic więcej jak czysta psychologia. Nasz umysł świadomie lub mniej “lubi,” gdy ktoś mówi o czymś, co znamy, to taka forma jego lekkiego samouwielbienia. Dodatkowym atutem, który powoduje, że dany post zapada nam w pamięci, jest humorystyczne podejście do tematu, które wywołuje w nas pozytywne emocje, które są kartą przetargową w zapamiętaniu naszej marki. Psychologia naszego umysłu jest fenomenalnym zjawiskiem, dlatego warto przeczytać nasze poprzednie wpisy o tym temacie, jak: Zasady Gestalt w projektowaniu, Psychologia koloru - Przekaz podprogowy każdej grafiki oraz Dark Patterns, czyli ryzykowna praktyka UX.
Zasady Real-Time Marketingu
Aby nasze działania marketingowe przyniosły oczekiwane rezultaty, musimy przestrzegać konkretnych zasad:
Świeżość
Wydarzenie, do którego chcemy nawiązać naszym Real-Time Marketingiem muszą być świeże, muszą być opublikowane w przedziale od 1 do maksymalnie 5 dni od dnia wydarzenia (w zależności od tego, jak długo jest on “na językach” w sieci. Jeśli opublikujemy post w późniejszym terminie nie tylko będzie on postrzegany jak “odgrzewany kotlet”, ale również może wpłynąć negatywnie na naszą reputację, warto tutaj przytoczyć setki memów dot. “szybkości reakcji” Internet Explorera 🙂
Relewantność
Wydarzenie, do którego pijemy w naszym poście, nie musi wywodzić się stricte z dziedziny, w jakiej działamy, aczkolwiek trzeba znać swoją widownię. Jeżeli naszą grupą odbiorczą są osoby starsze lub rodzice dzieci w wieku przedszkolnym to zaskakująco mało może ich interesować fakt, że gwiazda polskiej sceny gamingowej wykonała fenomenalny ruch na wczorajszych zawodach 🙂
Prawdziwość
Ta reguła obowiązuje w przypadku RTM-u w dwojaki sposób, a mianowicie:
- Wydarzenie, do którego nawiązujesz w swoim poście, powinna być sprawdzona i prawdziwa, w dzisiejszych czasach o fake newsy naprawdę nietrudno a szerzenie ich to plaga, z którą powinniśmy walczyć.
- Twoja marka również powinna być prawdziwa w tym, co robi. Jeśli na co dzień publikujesz bardzo statyczne i bezpieczne posty, to nagłe zastosowanie strategii Real-Time może wzbudzić wśród odbiorców mieszane uczucia. Pamiętaj, aby tworzyć treści, z których charakterem sam się utożsamiasz i dobrze czujesz, bądź sobą!
Real Time-Marketing - czy warto?
Real-Time marketing, jak każdy rodzaj marketingu ma swoje wady i zalety, skupmy się najpierw na negatywach:Real-Time marketing, jak każdy rodzaj marketingu ma swoje wady i zalety, skupmy się najpierw na negatywach:
- Real-Time Marketing wymaga ciągłego zainteresowania wydarzeniami na skalę lokalną i globalną.
- Kreatywne podejście do tematu jest konieczne, bez tego jakkolwiek byśmy nie próbowali to najprawdopodobniej pomysł będzie nietrafiony. Elementy Real-Time Marketingu muszą uderzać od razu, być stosunkowo proste i przykuwające uwagę. Jeśli nasz pomysł nie wypali od razu po przeczytaniu przez odbiorcę, to jest to niestety niewypał, dlatego warto najpierw przetestować nasz pomysł na osobach trzecich przed publikacją.
- Cierpliwość ma tu dużą rolę, musimy niestety czekać od wydarzenia do wydarzenia, nie ma bowiem sensu tworzyć Real-Time marketingu do pomniejszych zdarzeń, który zrozumie 1 na 10 naszych odbiorców.
Przejdźmy więc do argumentów przemawiających ZA:
- Real-Time Marketing to zabawna forma reklamy, która po trafieniu do odbiorców pozytywnie wpływa na nasze relacje z potencjalnymi lub obecnymi klientami oraz stymuluje ich zaangażowanie.
- Odpowiednio zaprojektowany i przemyślany projekt pozwoli nam wyróżnić się na tle konkurencji i może być bardzo ważnym elementem systemu identyfikacji wizualnej naszej marki.
- Zabawny i kreatywny projekt jest często dużo chętniej rozpowszechniany przez naszych odbiorców, dzięki czemu dzięki Real-Time Marketingowi możemy stosunkowo szybko znacznie zwiększyć swoje zasięgi
Czy Real-Time Marketing musi być spontaniczny?
Jak wiadomo, nikt z nas nie jest jasnowidzem i nie jest w stanie przewidzieć, jakie wydarzenia będą miały miejsce za tydzień lub dwa. Jednakże są pewne wydarzenia, które swoją premierę mają ogłoszoną dużo wcześniej - to do takich wydarzeń warto się przygotować. Z doświadczenia wynika, że wszystkie najlepsze akcje Real-Time Marketingowe powstawały spontanicznie i to poniekąd jest ich urok.
O czym jeszcze warto pamiętać, wykorzystując Real-Time Marketing?
Działaj z klasą, na świecie dzieje się każdego dnia mnóstwo rzeczy tych bardziej przyjemnych i tych mniej. Jeżeli dane wydarzenie uderza negatywnie w pewną grupę społeczną, w dobrym smaku będzie, jeśli nie wykorzystasz tego wydarzenia w celach promocyjnych, nawet jeśli jest to grupa społeczna oddalona o tysiące kilometrów.
Działaj prosto, Real-Time Marketing musi uderzać od razu, jeśli odbiorca potrzebuje trzy razy przeczytać/zobaczyć daną treść to prawdopodobnie przekaz jest zbyt skomplikowany lub nietrafiony.
Działaj celnie, poznaj dokładnie swoją widownię, zanim zaczniesz planować akcje marketingowe oparte na bieżących wydarzeniach.
Przykłady świetnego Real-Time Marketingu
Akcja:
Gala Oscarowa w roku 2020
Reakcja:
Akcja:
Zakończenie kadencji Donalda Trumpa w roku 2021 i inauguracja Joe Bidena
Reakcja:
Akcja:
Premiera filmu “Matrix Zmartwychwstania”
Reakcja:
Akcja:
Występują usterki techniczne mBanku, przez co klienci otrzymują takie oto powiadomienia:
Reakcja:
Reakcja samego mBanku:
Akcja:
Wybory młodzieżowego słowa roku
Reakcja:
I moim zdaniem niekwestionowany król polskiego Real-Time Marketingu:
Znacie jakieś inne ciekawe przypadki Real-Time Marketingu? Podzielcie się w komentarzach!