Real-Time Marketing - jak i dlaczego działa? Przykłady, wskazówki

Na świecie codziennie dzieją się miliony mniej lub bardziej ciekawych rzeczy i wydarzeń. Niektóre z nich dotyczą nas osobiście bardziej lub mniej. Sztuką jest aby te głośniejsze wydarzenia zaczęły działać na naszą korzyść. Tutaj wkracza Real-Time Marketing (RTM), o którym dzisiaj sobie opowiemy.

Real-Time Marketing - co to jest?

Real-Time Marketing (RTM) z języka angielskiego oznacza “marketing w czasie rzeczywistym”, jednak moim zdaniem nie jest to najtrafniejsze sformułowanie. RTM określiłbym jako wykorzystanie aktualnych wydarzeń publicznych i medialnych w sposób przynoszący korzyść naszej marce.

Dlaczego Real-Time Marketing działa?

Zasada działania Real-Time Marketingu jest prosta i wygląda mniej więcej w ten sposób:

Dowiaduję się o wydarzeniu na świecie - > profil, który obserwuję w swoim nowym poście, nawiązuje do tego wydarzenia, w dodatku w zabawny sposób -> zapamiętuję to nawiązanie i przyjmuję jako kreatywne podejście.

Nie ma w tym nic więcej jak czysta psychologia. Nasz umysł świadomie lub mniej “lubi,” gdy ktoś mówi o czymś, co znamy, to taka forma jego lekkiego samouwielbienia. Dodatkowym atutem, który powoduje, że dany post zapada nam w pamięci, jest humorystyczne podejście do tematu, które wywołuje w nas pozytywne emocje, które są kartą przetargową w zapamiętaniu naszej marki. Psychologia naszego umysłu jest fenomenalnym zjawiskiem, dlatego warto przeczytać nasze poprzednie wpisy o tym temacie, jak: Zasady Gestalt w projektowaniu, Psychologia koloru - Przekaz podprogowy każdej grafiki oraz Dark Patterns, czyli ryzykowna praktyka UX.

Zasady Real-Time Marketingu

Aby nasze działania marketingowe przyniosły oczekiwane rezultaty, musimy przestrzegać konkretnych zasad:

Świeżość

Wydarzenie, do którego chcemy nawiązać naszym Real-Time Marketingiem muszą być świeże, muszą być opublikowane w przedziale od 1 do maksymalnie 5 dni od dnia wydarzenia (w zależności od tego, jak długo jest on “na językach” w sieci. Jeśli opublikujemy post w późniejszym terminie nie tylko będzie on postrzegany jak “odgrzewany kotlet”, ale również może wpłynąć negatywnie na naszą reputację, warto tutaj przytoczyć setki memów dot. “szybkości reakcji” Internet Explorera 🙂

Relewantność

Wydarzenie, do którego pijemy w naszym poście, nie musi wywodzić się stricte z dziedziny, w jakiej działamy, aczkolwiek trzeba znać swoją widownię. Jeżeli naszą grupą odbiorczą są osoby starsze lub rodzice dzieci w wieku przedszkolnym to zaskakująco mało może ich interesować fakt, że gwiazda polskiej sceny gamingowej wykonała fenomenalny ruch na wczorajszych zawodach 🙂

Prawdziwość

Ta reguła obowiązuje w przypadku RTM-u w dwojaki sposób, a mianowicie:

  • Wydarzenie, do którego nawiązujesz w swoim poście, powinna być sprawdzona i prawdziwa, w dzisiejszych czasach o fake newsy naprawdę nietrudno a szerzenie ich to plaga, z którą powinniśmy walczyć.
  • Twoja marka również powinna być prawdziwa w tym, co robi. Jeśli na co dzień publikujesz bardzo statyczne i bezpieczne posty, to nagłe zastosowanie strategii Real-Time może wzbudzić wśród odbiorców mieszane uczucia. Pamiętaj, aby tworzyć treści, z których charakterem sam się utożsamiasz i dobrze czujesz, bądź sobą!

Real Time-Marketing - czy warto?

Real-Time marketing, jak każdy rodzaj marketingu ma swoje wady i zalety, skupmy się najpierw na negatywach:Real-Time marketing, jak każdy rodzaj marketingu ma swoje wady i zalety, skupmy się najpierw na negatywach:

  1. Real-Time Marketing wymaga ciągłego zainteresowania wydarzeniami na skalę lokalną i globalną.
  2. Kreatywne podejście do tematu jest konieczne, bez tego jakkolwiek byśmy nie próbowali to najprawdopodobniej pomysł będzie nietrafiony. Elementy Real-Time Marketingu muszą uderzać od razu, być stosunkowo proste i przykuwające uwagę. Jeśli nasz pomysł nie wypali od razu po przeczytaniu przez odbiorcę, to jest to niestety niewypał, dlatego warto najpierw przetestować nasz pomysł na osobach trzecich przed publikacją.
  3. Cierpliwość ma tu dużą rolę, musimy niestety czekać od wydarzenia do wydarzenia, nie ma bowiem sensu tworzyć Real-Time marketingu do pomniejszych zdarzeń, który zrozumie 1 na 10 naszych odbiorców.

Przejdźmy więc do argumentów przemawiających ZA:

  1. Real-Time Marketing to zabawna forma reklamy, która po trafieniu do odbiorców pozytywnie wpływa na nasze relacje z potencjalnymi lub obecnymi klientami oraz stymuluje ich zaangażowanie.
  2. Odpowiednio zaprojektowany i przemyślany projekt pozwoli nam wyróżnić się na tle konkurencji i może być bardzo ważnym elementem systemu identyfikacji wizualnej naszej marki.
  3. Zabawny i kreatywny projekt jest często dużo chętniej rozpowszechniany przez naszych odbiorców, dzięki czemu dzięki Real-Time Marketingowi możemy stosunkowo szybko znacznie zwiększyć swoje zasięgi

Czy Real-Time Marketing musi być spontaniczny?

Jak wiadomo, nikt z nas nie jest jasnowidzem i nie jest w stanie przewidzieć, jakie wydarzenia będą miały miejsce za tydzień lub dwa. Jednakże są pewne wydarzenia, które swoją premierę mają ogłoszoną dużo wcześniej - to do takich wydarzeń warto się przygotować. Z doświadczenia wynika, że wszystkie najlepsze akcje Real-Time Marketingowe powstawały spontanicznie i to poniekąd jest ich urok.

O czym jeszcze warto pamiętać, wykorzystując Real-Time Marketing?

Działaj z klasą, na świecie dzieje się każdego dnia mnóstwo rzeczy tych bardziej przyjemnych i tych mniej. Jeżeli dane wydarzenie uderza negatywnie w pewną grupę społeczną, w dobrym smaku będzie, jeśli nie wykorzystasz tego wydarzenia w celach promocyjnych, nawet jeśli jest to grupa społeczna oddalona o tysiące kilometrów.

Działaj prosto, Real-Time Marketing musi uderzać od razu, jeśli odbiorca potrzebuje trzy razy przeczytać/zobaczyć daną treść to prawdopodobnie przekaz jest zbyt skomplikowany lub nietrafiony.

Działaj celnie, poznaj dokładnie swoją widownię, zanim zaczniesz planować akcje marketingowe oparte na bieżących wydarzeniach.

Przykłady świetnego Real-Time Marketingu

Akcja:

Gala Oscarowa w roku 2020

Reakcja:

Gala Oscarowa w roku 2020

Akcja:

Zakończenie kadencji Donalda Trumpa w roku 2021 i inauguracja Joe Bidena

Reakcja:

Zakończenie kadencji Donalda Trumpa

Akcja:

Premiera filmu “Matrix Zmartwychwstania”

Reakcja:

Premiera filmu “Matrix Zmartwychwstania”

Akcja:

Występują usterki techniczne mBanku, przez co klienci otrzymują takie oto powiadomienia:

Powiadomienie od mBank

Reakcja:

Powiadomienie od mBank - Żołądkowa

Reakcja samego mBanku:

Powiadomienie od mBank - reakcja

Akcja:

Wybory młodzieżowego słowa roku

Reakcja:

Wybory młodzieżowego słowa rokuWybory młodzieżowego słowa roku

I moim zdaniem niekwestionowany król polskiego Real-Time Marketingu:

Król marketinguInPost - zdalne otwieranieInPost - ekipaInPost - Inpostor

Znacie jakieś inne ciekawe przypadki Real-Time Marketingu? Podzielcie się w komentarzach!

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up