Inbound marketing vs Outbound marketing

Marketing to coś, z czym mamy do czynienia praktycznie ciągle w naszym życiu, codziennie spotykamy się z mniej lub bardziej inwazyjnymi formami marketingu i nierzadko dajemy się im zwieść. Często nawet gdy wydaje nam się, że jesteśmy odporni na marketing, wpadamy w sidła innej jego formy. O jakiej formie mowa? Chodzi oczywiście o Inbound marketing. Czym jest i czym się on różni od Outbound marketingu? Już wyjaśniamy 🙂

Inbound marketing vs Outbound marketing

Outbound marketing - co to jest i na czym polega?

Zacznijmy od początku, czyli od tradycyjnego Outbound marketingu. W dosłownym tłumaczeniu jest to marketing wychodzący, czyli wszelkie materiały marketingowe, których celem jest odnalezienie swojego odbiorcy i dotarcie do niego. Jest to jedna najbardziej tradycyjny rodzaj marketingu, który może przyjąć bardzo różne formy, takie jak: reklamy telewizyjne, ulotki, billboardy czy maile.

Outbound marketing jest zazwyczaj skierowany do bardzo dużej i zróżnicowanej grupy nowych odbiorców, czyli osób, które do tej pory nie wykazały żadnego zainteresowania Twoją marką / produktem / usługą.

Mimo iż jest to jedna z najstarszych form marketingu, jest ona wciąż bardzo skuteczna, zwłaszcza jeżeli zależy nam na rozpowszechnieniu wizerunku marki.

Outbound marketing - główne zalety

1. Bezpośredni zwrot do Klienta

Potencjalni Klienci od razu wiedzą, że próbujesz sprzedać im coś, co Twoim zdaniem będzie dla nich przydatne. Niezależnie od tego, czy używasz poczty bezpośredniej, czy marketingu e-mailowego, marketing wychodzący czasami prowadzi do wyższego współczynnika konwersji.

2. Przejrzystość relacji z Klientem

Intencje Outbound marketingu są dla konsumentów od samego początku klarowne. W rezultacie łatwiej jest porzucić niezainteresowanych Klientów lub zamknąć transakcje, co może prowadzić do wyższego zwrotu z inwestycji (ROI).

3. Szerszy zasięg

Reklamy w marketingu przychodzącym , trafiają bezpośrednio do konkretnych demografii, dzięki czemu sięga on tak szeroko, jak to możliwe. Szerszy zasięg może przynieść znacznie więcej zainteresowanych odbiorców, niż miałbyś w przypadku Inbound marketingu.

Outbound marketing - krok po kroku

W przeciwieństwie do Inbound marketingu, rezultaty marketingu wychodzącego można całkiem sprawnie oszacować. W jaki sposób? Outbound marketing opiera się na starannie zaplanowanych krokach, których realizacja umożliwia efektywne szacowanie i docieranie do nowych odbiorców.

1. Zdefiniuj swoją publiczność

Podstawowym i fundamentalnym krokiem, który musisz podjąć, aby kampania wychodząca odniosła sukces, jest zidentyfikowanie i zrozumienie swojej grupy odbiorczej. Aby to zrobić, warto skonstruować dwa dokumenty: profil idealnego klienta oraz personę nabywcy.

2. Wyznacz cele

Przed przystąpieniem do planowania i organizowania kampanii marketingu wychodzącego, musisz pomyśleć o wynikach, które chcesz osiągnąć. Czy jest to zwiększenie niektórych marketingowych wskaźników KPI? A może szerzenie świadomości marki? Odpowiednio dobrany cel kampanii określi kanały, metody i treści, których użyjesz, aby go osiągnąć.

3. Analiza i planowanie

Jest mnóstwo szczegółów, o których musisz zdecydować przed rozpoczęciem kampanii. Zacznij od nakreślenia budżetu. W tym celu powinieneś przejrzeć płace na rynku i ustalić średnie wynagrodzenie dla swoich pracowników, którzy będą dbali o naszą kampanię.

Najważniejszą częścią tego kroku jest podjęcie decyzji o kanałach dotarcia. Outbound marketing ma ich wiele do wyboru: email, telefon, reklamy w sieci, media społecznościowe, a nawet tradycyjna poczta. Kluczem jest tutaj znalezienie kombinacji kanałów, które działają najlepiej dla Twoich działań. Następnie należy określić czas trwania naszej kampanii.

4. Tworzenie kontentu

Aby Twoja kampania odniosła sukces, niezbędne jest zaprojektowanie odpowiednich, przemyślanych pod kątem grupy docelowej, materiałów marketingowych. Podczas tworzenia kreacji, oprócz samego przekazu, warto zwrócić uwagę na odpowiedni layout materiałów, wykluczyć wszelkie błędy tekstowe oraz graficzne i oczywiście zaprojektować je w myśl Twojego systemu identyfikacji wizualnej.

5. Analiza rezultatów i poprawa

Kiedy już skończysz swoją pierwszą kampanię outboundingową, warto zwrócić uwagę na obszary, które jesteś w stanie poprawić.

Przede wszystkim przeanalizuj liczbę leadów, które udało Ci się uzyskać. Powinieneś również śledzić takie wskaźniki marketingowe, jak: open rate, bounce rate, conversion rate, click rate, oraz customer acquisition cost (CAC).

Gdy już wiesz, na jakiej płaszczyźnie jesteś w stanie poprawić swoje wyniki, możesz uruchomić nową kampanię outboundingową.

Inbound marketing - co to jest i na czym polega?

Inbound marketing, czyli marketing przychodzący, jest zupełnym przeciwieństwem marketingu outboundingowego, ponieważ polega on na przekonaniu odbiorców, że to oni z własnej inicjatywy nawiązują kontakt z daną marką, bez używania żadnych “nachalnych” form marketingu.

Jak osiągnąć takie efekty? Jednym z najprostszych sposobów, jest po prostu publikowanie ciekawych, wartościowych i przemyślanych treści, które nie mają na celu zareklamować Twoją markę, a przekazać wiedzę, nauczyć czegoś nowego odbiorcę lub zwyczajnie zaciekawić. Warto przed akceptacją publikowanych materiałów sprawdzić 3 kwestie: Czy treści są przewidziane dla wielu różnych kanałów dotarcia? Czy jakość materiałów jest wystarczająco dobra? Czy publikowane treści mają realną wartość dla odbiorców?

Inbound marketing - główne zalety

1. Łatwe targetowanie

Inbound marketing skupia się na dostarczaniu konkretnym grupom treści odpowiadających ich zainteresowaniom i potrzebom. Dzięki temu w dłuższej perspektywie łatwiej jest trafić do określonych grup odbiorców wartościowymi treściami, stopniowo zachęcając klientów do przyjścia do Twojej firmy w celu dokonania sprzedaży.

2. Nieinwazyjna metoda

Strategie Inbound marketingowe polegają na nowych leadach przychodzących do Twojej firmy z własnej woli, dzięki czemu nie są one postrzegane jako nachalne. To pomaga budować zaufanie odbiorcy do marki i może sprawić, że chętniej podadzą oni swoje dane osobowe, takie jak informacje kontaktowe.

3. Wartość dla Klientów

Inbound marketing zwiększa świadomość marki i tworzy dobrą relację z konsumentami poprzez dostarczanie im edukacyjnych, wysokiej jakości treści. Materiały te pomagają klientom dowiedzieć się więcej o Twoich własnych produktach, a także o ich ogólnych zainteresowaniach.

Inbound marketing - krok po kroku

1. Poznaj swoich odbiorców

Inbound marketing nie polega na promowaniu swoich treści wszystkim, w związku z czym musisz określić jakiej grupie docelowej pragniesz przeznaczyć swoje publikacje. W tym kroku bardzo pomocna może się okazać segmentacja rynku, dzięki której będziemy w stanie wyodrębnić naszą ścisłą grupę docelową i poznać jej zainteresowania czy demografię.

2. Wykreuj tożsamość swojej marki

Znając podstawowe informacje o swoich odbiorcach, możesz skupić się na tym, aby zbudować swoją markę w taki sposób, aby jak najlepiej docierała ona właśnie do tej grupy, zarówno pod względem merytorycznym jak i wizualnym. Warto pamiętać o tym, aby cały system identyfikacji wizualnej był ze sobą spójny. Więcej o systemie identyfikacji wizualnej pisaliśmy w jednym z naszych poprzednich wpisów - System identyfikacji Wizualnej - czym jest i dlaczego warto o niego zadbać?

3. Skup się na marketingu treści

W wielu przypadkach najważniejszym elementem Twojego content marketingu będzie stworzenie i wypromowanie swojego bloga. Blog wiąże się z regularnymi publikacjami, które zainteresują Twoich odbiorców, więc jest idealnym sposobem na przykucie uwagi odbiorców. Więcej o formach content marketingu piszemy w jednym z naszych ostatnich artykułów - Content is King - rola content marketingu w reklamie

4. Zadbaj o swoją stronę internetową i social media

Jeżeli jeszcze nie masz własnej strony internetowej, to koniecznie ją stwórz, ponieważ w dzisiejszych czasach strona www marki to podstawa i bardzo wielu ludzi uważa ją za wizytówkę firmy w internecie. Jednak samo zaprojektowanie i zakodowanie strony internetowej nie wystarczy. Bardzo ważnym elementem jest zadbanie o SEO, czyli o optymalizację strony dla wyszukiwarek internetowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się, dlaczego jest to takie istotne - zdecydowanie polecamy przejrzenie naszego bloga, ponieważ jest tam wiele wpisów poruszających tę tematykę.

Poza samą stroną internetową istotne również są media społecznościowe Twojej marki, ponieważ w dzisiejszych czasach niemalże każdy ma konto na Facebooku czy Instagramie i regularnie scrolluje feedy. Jest to ogromna szansa na dotarcie do swoich potencjalnych Klientów. Warto oczywiście dobrać odpowiednie media społecznościowe dla swojej marki, w jednym przypadku idealnym rozwiązaniem będzie LinkedIn a w innym przypadku to Pinterest przyniesie większe korzyści.

5. Bądź dostępny dla swoich odbiorców

Utrzymywanie stałego kontaktu z odbiorcami jest bardzo ważne w strategiach Inbound marketingu, ponieważ pomaga to utrwalić zyskane zaufanie do Twojej marki. Ponadto mając regularny kontakt z grupą docelową, na bieżąco będziesz w stanie analizować jej potrzeby i oczekiwania i ulepszać swoje usługi lub produkty.

6. Rozważ współpracę z influencerami

Influencer marketing jest jedną z form marketingu przychodzącego, ponieważ osoby mające znaczące zasięgi i promujące Twoje usługi lub towary, przez większość odbiorców nie są postrzegane jako bezpośrednia reklama.

7. Publikuj regularnie.

Inbound marketing w przeciwieństwie do Outbound marketingu nie polega na jednorazowym BOOM, wymaga on systematyczności i regularnych publikacji. Jeśli odpowiednio skupisz się na powyższych punktach, to z czasem z pewnością zauważysz zwiększający się ruch na Twojej stronie, w Twoich mediach społecznościowych i przede wszystkim wzrost sprzedaży.

Co wybrać dla swojej marki?

Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, każda marka jest inna i potrzebuje innej formy marketingu. Aby odpowiednio dobrać sposób, w jaki chcemy docierać do naszych potencjalnych Klientów, musimy przede wszystkim określić nasz cel, budżet, czas przeznaczony na realizację kampanii i charakter naszej marki.

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up