Agencja marketingowa

Ocean pomysłów?

Wiemy jak przekuć
je na sukces w Internecie!

 

Sprawdź nas

poniedziałek, 02 maja 2016 10:53
CO TO SĄ MIKRODANE?

Co to są mikrodane?

Jeśli do tej pory nie zdarzyło Ci się spotkać z terminem mikrodane, to warto wiedzieć, że standard ten powstał w 2009 roku i wiąże się z indeksacją strony www przez roboty. Przekładając to na język polski - roboty, które wędrują po stronach internetowych korzystają ze specjalnego słownika, dzięki któremu "rozumieją", co znajduje się na danej stronie i łatwiej porządkują te informacje. A im lepiej rozumieją stronę, tym większa szansa na lepsze wypozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Stronę www z zaimplementowanymi mikrodanymi łatwiej znaleźć w sieci.

W tym artykule odpowiem na pytania co to są mikrodane, z czym się to je i dlaczego jest to takie ważne w biznesie.

1 Co to są mikrodane?

Wraz z rozwojem HTML5 zostały wprowadzone specjalne znaczniki, które służą do opisywania stron. Ich zadaniem jest przetworzenie istniejących danych w taki sposób, by były bardziej zrozumiałe zarówno dla maszyn, jak i ludzi. Mikrodane są uzupełnieniem standardu HTML i nie mogą bez niego istnieć.

Mikrodane to schematy danych strukturalnych, które należy dodać do kodu źródłowego strony, co pozwala wzbogacić semantykę danych widocznych na stronie internetowej.

Bazują na niestandardowych słownikach. Język HTML rozróżnia elementy i sekcje na stronie, ale nie definiuje wydarzeń czy osób. Jeśli chcemy zdefiniować jakąś osobę, musimy posłużyć się własnym słownikiem. Do tego służą mikrodane. Słownik danych strukturalnych można znaleźć pod adresem www.schema.org.

Diagram metod strukturalnych

 

Mikrodane są jednym z trzech metod wzbogacania semantyki stron internetowych. Pozostałe to RDF i mikroformaty. Każda z nich ma swoje wady i zalety, natomiast format mikrodanych został najlepiej zintegrowany z HTML5 i jest oficjalnie zalecany przez Google.

Oczywiście Google zastrzega sobie, że informacje oparte o dane strukturalne pojawiają się automatycznie i wyszukiwarka może, ale nie musi z nich korzystać.

 

2 Gdzie się znajdują mikrodane?

To, co jest zaznaczone w czerwonym prostokącie to tzw. rich snippet. Jest to rozszerzenie wyniku w przeglądarce. Odpowiedzialne są za to tagi meta title oraz meta description, to one informują wyszukiwarkę, co należy wyświetlić w tych polach. Mikrodane działają w taki sam sposób. Pozwalają wyświetlić w wynikach organicznych np. informacje o cenie i dostępności produktów.

Rich snippet

 

Przykład mikrodanych, pokazujący tzw. rating, czyli wyświetlanie ocen w skali od 1 do 5.

Mikrodane RekinySukcesu

3 Gdzie są wykorzystywane mikrodane?

Mikrodane są wykorzystywane przy wyszukiwaniu informacji o:

  • firmach,
  • produktach/ofertach,
  • aplikacjach,
  • filmach,
  • wydarzeniach/koncertach,
  • osobach,
  • opiniach,
  • muzyce,
  • przepisach.

 

4 Jak to wygląda w kodzie strony?

Do wdrożenia mikrodanych potrzeba małej wiedzy technicznej z zakresu HTML, ale lepiej jest powierzyć to zadanie profesjonalistom.

Przykładowy kod HTML bez mikrodanych.

Czysty kod HTML

 

Dodanie mikrodanych do strony polega na dodaniu kilku atrybutów do elementów HTML. Na początek trzeba określić, jakiego słownika mikrodanych się używa. Służy do tego atrybut itemtype. Druga rzecz, którą się robi to deklaracja zakresu słownika. Służy do tego atrybut itemscope. W tym wypadku użyłem słownika Organization. Zmodyfikowany kod HTML wygląda teraz tak:

Dodanie słownika mikrodanych

 

Teraz czas na oznaczenie konkretnych danych. Do oznaczenia każdego elementu ze słownika używamy atrybutu itemprop. Ze słownika Organization wybieramy własność brand czyli nazwę marki, founders czyli właściciele i telephone czyli telefon. Po dodaniu ich do kodu wygląda to następująco:

Dodanie atrybutów mikrodanych

 

Jak wspomniałem wyżej mikrodane nie mogą istnieć bez HTML. Dlatego imiona i nazwiska współwłaścicieli objąłem elementem liniowym span. Tak samo postąpiłem w przypadku numerów telefonów. Znacznik div zamknął nam strukturę mikrodanych.

5 Statystyki i przydatne linki.

Sprawdź dlaczego warto korzystać z mikrodanych oraz jakie narzędzia służą do ich generowania.

Tymoteusz Krawczyk
Tymoteusz Krawczyk

image

Poczuj się jak Rekin w wodzie!

Efektywność to najważniejszy parametr cechujący skuteczne działania w Internecie. Agencja Marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osiągnąć wysoką efektywność w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu.

Ponad 100 zadowolonych Klientów, ponad 300 przeszkolonych osób, a nam ciągle mało. Już więcej niż 9 lat spędzili użytkownicy na wykonanych przez nas stronach internetowych. Dzięki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i więcej. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć w jeden z przycisków poniżej.

 

Konfigurator Kontakt