Czas życia strony WWW - czy ciągła optymalizacja jest konieczna?

| zaktualizowano:

Tworzenie nowej strony WWW dla firmy to nie tylko estetyczny wygląd, wartościowa treść i zaawansowane narzędzia to również planowanie długoterminowe i zrozumienie, że strona internetowa nie jest statycznym produktem, lecz żywym organizmem, który musi bezustannie ewoluować. Nie da się ukryć, że w świecie cyfrowym zmiany zachodzą w naprawdę zawrotnym tempie, a wraz z nim pytanie “kiedy moja witryna będzie wymagała nowej wersji?” zmieniło się na “jak długo strona mojej firmy będzie konkurencyjna i skuteczna?”.

W tym wpisie wyjaśnimy, co tak naprawdę wpływa na żywotność strony WWW dla firmy, jakie sygnały mogą oznaczać konieczność jej optymalizacji, a także jak zapewnić jej długie życie w świecie zmieniających się trendów i sztucznej inteligencji.

2 lata gwarancji? Strona WWW jako inwestycja

Do końca lat 90-tych wszystkie produkty i usługi tworzone były z myślą o tym, żeby służyły jak najdłużej. Niestety czasy kapitalizmu i konsumpcji zmieniły to podejście. Pralka działa poprawnie tylko w okresie 2-letniej gwarancji, a telefon komórkowy tylko przez czas abonamentu. Ta analogia, choć kiedyś trafna dla produktów fizycznych, w branży cyfrowej nabiera zupełnie nowego znaczenia - strona internetowa to nie urządzenie, które po kilku latach będzie wymagało wymiany, a raczej dynamiczne narzędzie marketingowe i sprzedażowe, wymagające ciągłej optymalizacji i adaptacji do zmieniających się warunków (rosnącej konkurencji, nowych trendów, technologii, itp.).

Różnice branż i czynniki wpływające na żywotność strony WWW

Podobnie sytuacja wygląda w branży interaktywnej. Częstotliwość zmiany wersji systemów komputerowych, przeglądarek czy ekranów w komputerach i laptopach zmusza do ciągłej adaptacji. Jak więc określić współczesny czas życia strony internetowej? Zamiast sztywnego okresu czasu, powinniśmy patrzeć na kluczowe czynniki, które decydują o jej skuteczności i potrzebie modernizacji, a są to:

  • Ewolucja techniczna i bezpieczeństwo - nie da się ukryć, że technologie webowe rozwijają się bardzo szybko i to, co było standardem kilka lat temu, obecnie jest nieefektywne.

    Przykładem jest responsywność, w 2013 roku będąca nowością, obecnie - standardem. Nie da się ukryć, że ponad połowa ruchu w internecie pochodzi z urządzeń mobilnych, a Google w pierwszej kolejności indeksuje wersje mobilne stron, a więc witryny, które nie dopasowują się do tego, tracą użytkowników i zyskują niższe pozycje w wyszukiwarkach. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku bezpieczeństwa - certyfikaty SSL (HTTPS) to obecnie norma, a strony bez nich są oznaczane jako niezabezpieczone. Podstawą są też wskaźniki Core Web Vitals, bo użytkownicy nienawidzą wolnych stron.

  • Zmiany w SEO i algorytmach - pozycjonowanie to sektor, w którym bezustannie zachodzą zmiany. Strategie, które jeszcze kilka lat temu przynosiły zadowalające efekty, teraz się nie sprawdzają, a niektóre mogą nawet zaszkodzić.

    Jeśli chodzi o SEO, to aby można było uznać je za aktualne, witryna musi być nie tylko odpowiednio dopasowana pod kątem słowa kluczowego, ale być jakościowa, wiarygodna i posiadać wysoki współczynnik pokrycia tematycznego. Liczy się również semantyka, bo wyszukiwarki coraz lepiej rozumieją kontekst i intencje użytkownika - znane sprzed lat usilne wciskanie fraz kluczowych może teraz przynieść więcej szkody, niż pożytku. Wniosek jest prosty, czyli nawet najlepiej zoptymalizowana strona wymaga regularnej aktualizacji treści, aby pozostać trafna i świeża.

  • Nowoczesny design i UX - oczekiwania użytkowników pod kątem intuicyjności stron internetowych rosną, dlatego jeśli chcesz, aby witryna Twojej firmy była odwiedzana często, musisz zadbać o odpowiednią nawigację, która ułatwi im znalezienie tego, czego szukają.

    Nie ma co ukrywać, że design odgrywa ogromną rolę w tym, jak postrzegana jest dana marka, a jednocześnie trendy pod tym kątem bardzo szybko się zmieniają. Jeśli nie będziesz aktualizować swojej strony WWW w zgodzie z nimi, może ona zostać uznana za przestarzałą. Pomyśl o animacjach, minimalizmie czy dark mode - to kilka z tych nowości, które w ostatnim czasie zagościły w trendach.

  • Dopasowanie do celów biznesowych - kiedy myślisz o stronie WWW, musisz mieć w głowie przede wszystkim to, że ma być ona narzędziem wspierającym rozwój Twojego biznesu. Jeśli czujesz, iż przestała pełnić tę funkcję, to najlepszy dowód na to, że potrzebuje zmian.

Zastanów się nad kilkoma kwestiami: czy struktura witryny pozwala na jej łatwą edycję i dodawanie na przykład aktualnych treści w przyszłości? Czy masz możliwość umieszczenia nowych usług/produktów? Czy obecny design i język trafia do Twojej grupy docelowej? Czy konkurencja ma na stronie WWW coś, czego nie ma Twoja firma? A na koniec - co pokazują dane z Google Analytics? Być może Twoi odbiorcy opuszczają stronę w kluczowych momentach? Wszystkie te pytania pozwolą Ci określić, czy posiadana przez Ciebie witryna jest dopasowana do celów biznesowych.

Kiedy strona internetowa potrzebuje aktualizacji, a kiedy całkowitej przebudowy (redesignu)? Dla stron rekomendujemy 5 lat

Według nas da się zaprojektować skuteczną stronę WWW dla firmy nawet na 5 lat pod warunkiem systematycznych, aczkolwiek drobnych zmian. Jeśli posiadasz stronę starszą niż 5 lat to niestety prawdopodobnie musisz pomyśleć o ... wymianie na nowy, lepszy model, czyli redesignie.

Podsumowując, sygnały do aktualizacji witryny to drobne błędy techniczne, zmiany w ofercie, potrzeba odświeżenia treści czy konieczność naniesienia poprawek wizualnych bez zmiany struktury.

Jeśli chodzi z kolei o to kiedy należy wykonać redesign, to na pewno wtedy, gdy design jest przestarzały, pozycja w Google spada mimo podstawowych działań SEO, odbiorcy dokonują niewielkiej ilości konwersji, występują problemy z bezpieczeństwem strony i aktualizacjami CMS oraz przede wszystkim - kiedy mija się ona z celami biznesowymi.

Zamiast myśleć o stronie WWW swojej firmy jak o jednorazowym projekcie, traktuj ją, jak już wcześniej wspomnieliśmy, jak żywy organizm, wymagający regularnych procesów inwestycyjnych. Pomogą Ci w tym regularne audyty techniczne, monitoring wydajności (śledzenie Core Web Vitals, szybkości ładowania itp.), a także analiza użytkowników z pomocą takich narzędzi jak Google Analytics. Wyznacz sobie, co jaki czas będziesz dodawać na stronę wartościowe treści i aktualizować te, które już na niej są.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up