Prezentuj się jak rekin! - przewodnik po wizualizacji danych

Dane są wszędzie. Wszystko, co nas otacza, składa się z danych, które można spisać. Nie wszystko co prawda warto analizować pod tym względem. Jednak w sytuacji, kiedy mamy pewne dane, które chcemy zaprezentować światu, jak np. wspaniałe osiągi naszej firmy, efektywność naszych innowacyjnych rozwiązań lub po prostu chcemy zwizualizować nasz obszar działania, zdecydowanie warto to przedstawić w atrakcyjny i czytelny sposób. Samo posiadanie takich danych to zaledwie połowa sukcesu, ponieważ cóż nam po nich, jeśli nikt inny o nich nie wie. Tutaj wkracza dziedzina wizualizacji danych, dzięki, której będziemy w stanie prosto i przyjemnie pokazać się światu z jak najlepszej strony.

W jednym z naszych poprzednich wpisów, opisywaliśmy jak prezentować dane, korzystając z narzędzia Google Data Studio (dziś Looker Studio), czerpiąc je bezpośrednio z analityk Google - Wizualizuj dane - Google Data Studio. Dziś skupimy się jednak na samym wizualnym aspekcie prezentowania danych i na wybraniu odpowiednich form wizualizacji.

Głównymi narzędziami dziedziny wizualizacji są wykresy i diagramy, o których to właśnie dziś będziemy mówili. Jako że ich rodzajów jest bardzo wiele, opiszę dziś kilka najważniejszych z każdej dziedziny. Jak więc wybrać odpowiedni rodzaj wykresu/diagramu?

Jak wybrać odpowiedni rodzaj wykresu/diagramu?

Zanim zaczniemy pracę nad wizualnym odzwierciedleniem naszych danych, musimy odpowiedzieć sobie na kilka fundamentalnych pytań:

Co chcesz zakomunikować? Jaki ma być Twój przekaz?

Każda infografika powinna mieć jasno określony przekaz, dzięki temu będziemy w stanie odpowiednio, kierując naszymi danymi, wywołać pożądaną reakcję wśród odbiorców. Uwaga, na etapie kierowania naszymi danymi musimy zachować szczególną ostrożność, ponieważ z tego poziomu bardzo łatwo przekroczyć granicę manipulacji.

Jaki jest cel wizualizacji tych danych?

Mając określony przekaz naszej wizualizacji, musimy pójść o krok dalej i wyznaczyć sposób, w jaki osiągniemy nasz przekaz. Wyróżniamy kilka głównych celów, jakie może realizować wykres/diagram:

a) Porównanie

Wizualizacja danych, mająca na celu zestawienie ze sobą danych może robić to na dwa różne sposoby: porównawczy lub korelacyjny. Głównym celem takiego wykresu jest uwypuklenie różnic pomiędzy danymi A a danymi B.

b) Skład

Celem takiego diagramu jest przedstawienie wszystkich elementów składowych wybranego tematu w taki sposób, aby wszystkie jego elementy były widoczne.

c) Prezentacja rozłożenia wartości na poszczególne elementy (Dystrybucja)

Jest to wykres lub diagram ukierunkowany na prezentację rozłożenia wartości na poszczególne elementy. Jego głównym założeniem jest informowanie o tym, w jakich sektorach znajdują się poszczególne dane oraz jakie wynoszą one wartości.

d) Powiązania

Ma na celu pokazanie zależności pomiędzy poszczególnymi elementami, jakie są pomiędzy nimi relacje i jak na siebie oddziałują.

Kim jest odbiorca?

Znajomość grupy docelowej jest niezwykle ważna podczas projektowania danych od strony wizualnej, ponieważ na podstawie tej informacji możemy określić nie tylko rodzaj diagramy, którego użyjemy, ale również samą jego szatę graficzną i język, którym będziemy się posługiwali.

Jakimi danymi się posługujesz?

Analiza danych wejściowych jest również bardzo istotna na początku planowania naszej wizualizacji, ponieważ konkretne rodzaje treści mogą wykluczać formy wizualizacji. Przykładowo, jeśli naszymi danymi nie są żadne wartości liczbowe - nie użyjemy większości wykresów kołowych czy słupkowych. Wyróżniamy kilka rodzajów danych:

  • Numeryczne (wartości liczbowe, np. kwota, wysokość)
  • Porządkowe (wartości tekstowe mające konkretną kolejność, szyk, np. poziomy zaawansowania, dni tygodnia)
  • Nominalne (wartości tekstowe niemające żadnych powiązań liczbowych między sobą, np. “monitor, mysz, klawiatura” lub “woda, herbata, kawa”

Oprócz samego rodzaju danych warto również przeanalizować ich ilość, ponieważ nie wszystkie rodzaje wykresów przystosowane będą do dużej ilości treści.

Masz już odpowiedzi na wszystkie pytania?

Świetnie, w takim razie poniżej prezentujemy 28 rodzajów wykresów z podziałem na ich cel oraz na obsługiwane formaty danych.

Rodzaje wykresów i diagramów Pobierz w formacie PDF inforgrafikę na temat wizualizacji danych
keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up