Zasady tworzenia poprawnych formularzy

Przy tworzeniu stron internetowych ważną rolę przy kontakcie z użytkownikiem odgrywają formularze. Z tego artykułu dowiesz się, jak je poprawnie tworzyć, aby nie zniechęcać użytkowników do ich wypełnienia.

Czym jest formularz i po co tak naprawdę istnieje ?

Formularz jest chyba najczęściej spotykaną formą interakcji z użytkownikiem. Doskonałym przykładem tego jest formularz kontaktowy, bądź formularz zapytania o produkt, czy zamówienie w sklepie internetowym. Dzięki niemu użytkownik odwiedzający nasza stronę może w szybki i prosty sposób zadać nam pytanie.

Jak zatem stworzyć formularz, który nie odstraszy użytkownika ?

A) Zadawaj pytania tylko te, które musisz.

Każdy człowiek jest z natury leniwy, zatem przy tworzeniu formularzy powinniśmy się ograniczyć do minimum wymaganych pól. Przykładem może być tutaj zastąpienie loginu adresem email, który służy do zalogowania na stronie internetowej bądź sklepie. Dzięki takiemu ułatwieniu użytkownikowi będzie znacznie łatwiej zapamiętać dane do konta.

Formularz logowania

Kolejnym dobrym przykładem może być tutaj formularz rejestracji na sklepie internetowym. Przy rejestracji użytkownika nie potrzebujemy jego danych kontaktowych, czy adresu, gdyż przy składaniu zamówienia, bądź przy edycji profilu musi wypełnić te pola.

Dlatego przy tworzeniu formularza rejestracji powinniśmy umieścić tylko i wyłącznie niezbędne pola, takie jak:

  • imię i nazwisko,
  • adres email,
  • podaj hasło,
  • powtórz hasło,
  • mechanizm antyspamowy (jeśli chcemy wykluczyć ataki botów),
  • oraz dodatkowo informację o akceptacji regulaminu.
Formularz rejestracji

B) Układaj pola w sensownej kolejności.

Przy wypełnianiu formularzy istotne znaczenie ma kolejność elementów do wypełniania, aby nie zakłócić płynności jego wypełnienia. Dlatego pola formularza powinny być ułożone od najbardziej znaczącego (imię i nazwisko) do najmniej znaczącego (szczegółowe pola - pesel, numer telefonu czy adres email).

Formularz kontaktowy

C) Dziel długie formularze.

Staraj się dzielić formularze na kilka etapów, gdy są zbyt długie. Warto stosować w tym przypadku jak najbardziej naturalny podział, np: kroki lub podział tematyczny, jak stosuje się na sklepach (edycja profilu, dane adresowe).

Formularz krokowy

D) Stylowanie formularzy.

W stylizowaniu formularzy najważniejszą kwestią jest ułatwienie wypełnienia go użytkownikowi, dlatego staraj się używać odpowiednich typów oraz etykiet nad polami lub po ich lewej stronie. Używaj placeholderów w innym kolorze (jaśniejszym) niż tekst wprowadzany w polu. Ważne jest, aby podpowiedzi wypełnienia pól nie były zawarte jako placeholder, gdyż mogą się po prostu w nich nie zmieścić. Alternatywą dla tego rozwiązania jest stosowanie podpowiedzi pod polem, obok lub jako dymek. Pamiętaj, aby wyróżnić pola, które użytkownik musi wypełnić np: gwiazdką za polem albo innym kolorem.

Formularz ostylowany

Podsumowanie

Nikt z nas nie lubi wypełniać formularzy, ale poprawnie skonstruowany formularz może przynajmniej nas nie odstraszać. Prosta i szybka możliwość jego wypełnienia może znacząco wpłynąć na wzrost ilości zapytań, co w przypadku sklepów internetowych może przełożyć się na sprzedaż produktów.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up