Jak w prosty sposób zaprojektować wizytówkę - wymagania, poradnik

Mówi się “buty są wizytówką człowieka”. Czy jest to prawda - zostawiam do indywidualnej interpretacji. Porozmawiajmy dziś o tym, czym tak właściwie jest wizytówka, dlaczego jest tak istotna i jak zadbać o to, aby nasza wizytówka była idealnym odzwierciedleniem naszej działalności, naszego charakteru. I abyśmy mogli godnie się z nią utożsamiać.

W tym wpisie pokażę Wam również krok po kroku, jak samemu zaprojektować prostą wizytówkę.

Dlaczego wizytówka jest tak istotna?

Wiemy już z naszych poprzednich wpisów, że ludzie kupują oczami, a dobrze zaprojektowana wizytówka jest właśnie tym elementem, na którym nasi potencjalni klienci powinni móc zawiesić oko.

Przykładowa sytuacja. Prowadzimy firmę zajmującą się projektowaniem wnętrz.

Pan Andrzej - nasz potencjalny klient - właśnie urządza swoje nowe biuro, był już na kilku spotkaniach z różnymi firmami projektującymi wnętrza. 3 kandydatów zyskało u niego największą sympatię i zastanawia się którą firmę finalnie wybrać do zlecenia. Niedzielnym wieczorem siada w fotelu z silnym postanowieniem “dziś muszę się zdecydować na jedną z tych firm” i zaczyna analizę. Sprawdza wszystkie informacje, jakie o nich ma, strony internetowe, ulotki oraz wizytówki. Okazuje się, że nie ma żadnego kontaktu do firmy A, ponieważ nie otrzymał od niej żadnej wizytówki, pozostaje mu znaleźć numer kontaktowy na stronie internetowej - tak jak może to zrobić każdy (pojawia się minus, ponieważ pan Andrzej nie został w żaden sposób potraktowany indywidualnie, musi korzystać z masowych rozwiązań). Pan Andrzej posiada wizytówkę firmy B, aczkolwiek okazuje się, że jest ona zaprojektowana w bardzo nieatrakcyjny sposób, jest przesycona treścią, kolory dobrane są w sposób niedbały - jednym słowem wywołuje negatywne skojarzenia. “Projektując moje biuro, chcę, żeby było ono wykonane z klasą i stylem. Nie mogę sobie pozwolić na to, aby ktoś bez poczucia estetyki zajął się moim projektem” - pomyślał pan Andrzej. W rękach została mu więc ostatnia wizytówka - naszej firmy. Jest ona zaprojektowana przejrzyście i elegancko, znajdują się na niej wszelkie niezbędne informacje i dane kontaktowe, logo naszej firmy jest na niej wytłoczone - krótko mówiąc widać, że jest ona dopięta na ostatni guzik. Pan Andrzej decyduje się wybrać naszą firmę, ponieważ jej wizytówka wzbudziła w nim największe zainteresowanie i zaufanie.

Co istotne - wizytówka jest bardzo ważna, aczkolwiek pamiętajmy, że na emocje, jakie zostawiamy w naszych potencjalnych klientach, wpływają wszystkie doświadczenia, jakie z nami ma. Ważny jest cały system identyfikacji wizualnej, sposób, w jaki rozmawiamy z klientem, wszystkie punkty styku.

Wizytówka jest tym elementem systemu identyfikacji wizualnej, która zostaje u odbiorcy lub która może podążyć dalej, do następnych potencjalnych klientów. Możemy mieć fantastycznie zaprojektowaną stronę internetową i recepcję w biurze, która przyjmie klienta z otwartymi rękoma i owszem, taki klient prawdopodobnie u nas zostanie, ale za miesiąc przekaże on naszą wizytówkę znajomemu, który będzie miał styczność jedynie z tym kawałkiem papieru, a nie z całym naszym systemem komunikacji. Jeśli będzie ona zaprojektowana w mało interesujący sposób, nasz potencjalny klient na pewno z niej nie skorzysta.

Wizytówka jest symbolem profesjonalizmu. Pomijając fakt, że w dzisiejszych czasach strona internetowa jest najistotniejszym elementem naszej działalności, papierowa wizytówka wciąż nadaje profesjonalizmy naszej marce, zwłaszcza jeśli odbiorcami są osoby starsze.

Jakie są rodzaje wizytówek?

1. Wizytówka firmowa

Prawdopodobnie najczęściej spotykany rodzaj wizytówki, na którą możemy się natknąć w większości biur czy sklepów.

Co się na niej znajduje?
Z reguły na awersie znajdziemy logo firmy oraz kontakt do recepcji / obsługi (punktu odpowiadającego za PR i kontakt z klientem w firmie). Na rewersie natomiast z reguły znajdują się krótko opisane usługi lub produkty oferowane przez firmę.

2. Wizytówka osobowa / osobista

Również często spotykany rodzaj wizytówek, często noszony w formie klipsu lub na szyi pracownika.

Co się na niej znajduje?
Na awersie najczęściej znajduje się logo firmy, natomiast na rewersie usytuowane są dane pracownika posługującego się ową wizytówką, takie jak imię, nazwisko, obejmowane stanowisko, numer kontaktowy, adres e-mail oraz adres www firmy.

3. Wizytówka okolicznościowa

Rzadziej spotykany rodzaj wizytówki, mający głównie charakter bardziej marketingowy niż informacyjny. Wizytówki takie najczęściej dołączane są np. do zrealizowanych zakupów online i mają za zadanie podziękować klientowi za zakup i wywrzeć pozytywne wrażenie, aby klient w przyszłości chciał znów zakupić u nas.

Co się na niej znajduje?
Na awersie znajdziemy estetyczne podziękowania, zaprojektowane zgodnie z key visualem marki, aby sam napis zapadł nam w pamięć i kojarzył się z marką. Na odwrocie najczęściej jest logo firmy oraz adres strony internetowej.

Jak powinna wyglądać wizytówka? Jakie są powszechne wymiary wizytówek?

Aby umożliwić praktyczne przechowywanie wizytówki, nie powinna ona być większa niż 95mm x 55mm, ponieważ większy format nie zmieściłby się w standardowym portfelu i wymagałby wizytownika do jej przechowywania. Najczęściej wybierane wymiary to 90 x 50, 85 x 55 oraz 90 x 55 (mm).

Co powinna zawierać wizytówka?

Przede wszystkim aby nasza wizytówka była skuteczna, musi:

  1. zawierać dane kontaktowe, takie jak numer kontaktowy, adres strony internetowej i adres e-mail;
  2. odsyłać do większej ilości informacji o nas - strony internetowej;
  3. zawierać nasze logo, aby odbiorca wiedział do jakiej firmy ona należy;
  4. w zwięzły sposób mówić o tym, jakie usługi / produkty oferujemy, może to być przez krótki tekst przewodni naszej marki lub wypunktowanie (pamiętajmy aby nie przesycić wizytówki treścią, ponieważ wtedy stanie się ona nieatrakcyjna wizualnie);
  5. być zaprojektowana w estetyczny sposób, spójny z wizerunkiem naszej marki;
  6. zachęcać do kontaktu lub skorzystania z naszych usług, poprzez np. tagline.

Z jakiego programu skorzystać do zaprojektowania wizytówki?

Istnieje wiele programów, w których jesteśmy w stanie zaprojektować naszą wizytówkę. Przytoczę tutaj 2 przykłady programów, które są ogólnie dostępne i stosunkowo proste w obsłudze. Najczęściej stosowanym oprogramowaniem, stosowanym przez grafików do projektowania wizytówek jest Adobe Indesign, aczkolwiek jest on płatny i dość skomplikowany w obsłudze, dlatego go pominąłem w tym poradniku. Jednak jeśli jesteście zainteresowani procesem tworzenia wizytówki w tym Adobe Indesign - dajcie znać, przygotujemy dla was taki poradnik :)

1. Jak zaprojektować wizytówkę w Canvie?

Canva jest to darmowe oprogramowanie online, pozwalające stworzyć grafiki przeróżnego formatu, pozostając przy tym w formie intuicyjnego i prostego konfiguratora.

Co istotne - w darmowej wersji możemy zaprojektować jedynie wizytówkę w formacie ogólnodostępnym w Stanach Zjednoczonych (3,5 cala x 2 cale), co daje nam wymiary w przybliżeniu 89mm x 51mm. Dopiero w wersji pro możemy samodzielnie określić dokładne wymiary, w których chcemy zaprojektować naszą wizytówkę.

  1. Tworzymy nowy projekt i wybieramy format wizytówka. Wizytówka w Canvie
  2. Z panelu po lewej stronie dobieramy szablon lub interesujące nas komponenty, lub wgrywamy własne i tworzymy naszą kompozycję na pierwszej stronie, po czym projektujemy rewers. (Szerszą instrukcję tworzenia w Canvie przedstawialiśmy przy okazji wpisu dot. tworzenia kartek świątecznych). Wizytówka w Canvie
  3. Po zaprojektowaniu naszej wizytówki możemy pobrać nasz projekt w formacie PDF przystosowanym do druku:Wizytówka w Canvie - eksport do PDF lub bezpośrednio zlecić wydrukowanie i wysłanie nam określonej liczby wizytówek z naszym projektem. W tej sytuacji Canva przeprowadzi nas dodatkowo przez proces sprawdzania pliku pod względem wymagań drukarskich: Wydruk wizytówki w Canvie

Gotowe! Mamy nasz projekt wizytówki, zrobiony w Canvie!

2. Jak zaprojektować wizytówkę w Wordzie?

  1. Tworzymy nowy dokument i ustawiamy jego marginesy na “wąskie”: Word - projektowanie wizytówek do wydruku
  2. Tworzymy tabelę o 2 kolumnach i 5 wierszach: Word - projektowanie wizytówek do wydruku
  3. Zaznaczamy całą tabelę, klikamy prawym przyciskiem myszy na nią i wchodzimy we właściwości tabeli: Word - projektowanie wizytówek do wydruku
  4. W zakładkach “wiersz” oraz “kolumna” ustawiamy konkretne parametry, czyli 5 cm wysokości wiersza oraz 9 cm szerokości kolumny: Word - projektowanie wizytówek do wydruku
  5. Klikamy PPM na tabelę i zaznaczamy Autodopasowanie > Szerokość ustalonych kolumn, aby po dodaniu treści nie rozjechała nam się szerokość tabeli: Word - projektowanie wizytówek do wydruku
  6. Dodajemy treści, które nas interesują do pierwszej rubryki w tabeli: Word - projektowanie wizytówek do wydruku
  7. Kopiujemy zawartość pierwszej rubryki do pozostałych: Word - projektowanie wizytówek do wydruku
  8. Usuń obrysy tabeli, lub zmniejsz ich widoczność tak, aby nie były zbyt widoczne na wizytówkach. W tym celu kliknij tabelę PPM > Właściwości tabeli > Obramowanie i cieniowanie: Word - projektowanie wizytówek do wydruku
  9. Zapisz plik jako PDF.

Gotowe! Wyeksportowany plik PDF możesz samodzielnie wydrukować i wyciąć wizytówki, lub wysłać do drukarni (koniecznie najpierw skontaktuj się z nią i ustal, czy taki format pliku jest dla nich odpowiedni, ponieważ wiele drukarni ma swoje własne wymagania dot. przygotowania do druku).

Gdzie mogę wydrukować wizytówki?

Każda profesjonalna drukarnia zajmuje się wydrukiem wizytówek, należy jednak najpierw skontaktować się z nią aby określić wymagania, jakie owa drukarnia ma względem przygotowanych plików.

Oprócz tradycyjnych drukarni są również drukarnie internetowe, które umożliwiają zamówienie konkretnej ilości wizytówek. Wystarczy tylko wgrać plik zgodny z wymaganiami konkretnego zamówienia, które można pobrać na każdej podstronie projektu podczas tworzenia zamówienia.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up