Zaawansowane wyszukiwanie w Google - jak szukać, żeby znaleźć?

Zapewne wielu z was próbowało choć raz znaleźć w wyszukiwarce Google konkretną treść podczas gdy w wynikach wyszukiwania pojawiało się wszystko, tylko nie to, czego szukamy. Jeżeli jesteś jedną z tych osób, to zapraszamy do artykułu, w którym dokładnie opiszemy jak korzystać z wyszukiwarki Google w taki sposób, aby sprawnie znaleźć dokładnie to, czego szukasz.

Czym jest zaawansowane wyszukiwanie Google?

Jest to oczywiście rozwinięcie podstawowej wyszukiwarki, dzięki któremu możemy określić dokładne wytyczne, jakimi wyszukiwarka ma się kierować przy przeszukiwaniu sieci. Aby z niej skorzystać, wystarczy w standardowym polu wyszukiwania na stronie www.google.com wpisać konkretne frazy lub użyć dedykowanych symboli, które poniżej opiszemy. Nazywane są one operatorami, czyli po prostu swojego rodzaju filtrami. Jest również “uproszczona” wersja zaawansowanego wyszukiwania, o której wspomnę na końcu, z racji tego, że nie wszystkie komendy można w niej wprowadzić.

Najczęściej używane i najbardziej przydatne operatory wyszukiwania w Google

1. Operator - “”

Czyli po prostu ujęcie wyszukiwanej frazy w cudzysłów. Pozwala on na wyszukanie w Google dokładnie tego, co umieściliśmy w cudzysłowie. Przykładowo jeśli wyszukamy frazę spodnie narciarskie bez użycia cudzysłowu, Google znajdzie nam wyniki pasujące i do wyrazu spodnie i do wyrazu narciarskie, czyli na przykład wyniki takie jak spodnie dresowe oraz skoki narciarskie. Natomiast jeśli wyszukamy frazę “spodnie narciarskie” - pokażą nam się jedynie wyniki zawierające oba te słowa dokładnie w takim ułożeniu, w jakim zostały wyszukane.

Przykład użycia:
“Zielone okulary Ray ban”

2. Operator - site:

Site pozwala na zawężenie wyników wyszukiwania do konkretnego adresu internetowego. Dzięki niemu wyświetlą nam się wyniki tylko pochodzące z wybranej strony.

Przykład użycia:
site:rekinysukcesu.pl Kontakt

3. Operator - allintitle:

Operator allintitle umożliwia nam wyszukanie w Google wszystkich wpisanych wyrazów w tytule wyniku. Dzięki niemu możemy znaleźć cały artykuł poświęcony wpisanej przez nas frazie, a nie tylko wpis, w którym nasza fraza została “po drodze” wspomniana. Pamiętajmy, że jeśli chcemy wyszukać dokładnie wpisanej frazy, należy użyć cudzysłowu.

Przykład użycia:
allintitle:zielone okulary “Ray ban”

4. Operator - intitle:

Działa bardzo podobnie do poprzednika, jednak w tym przypadku Google będzie szukało w tytułach jedynie pierwszego wyrazu naszej frazy. Pozostałe wyrazy zostaną wyszukane standardowo na całej stronie.

Przykład użycia:
intitle:Okulary Ray ban zielone

5. Operator - allintext:

Operator ten pozwala nam wyszukać wszystkie wpisane przez nas wyrazy w całym tekście zawartym na stronie lub w dokumencie.

Przykład użycia:
allintext:Okulary “Ray ban” zielone

6. Operator - intext:

Filtr ten, tak jak jego poprzednik, pozwoli nam na wyszukiwanie danego wyrazu lub frazy (ujętej w cudzysłów) w całym tekście. W tym przypadku jednak wyszuka on w tekście jedynie pierwszego wyrazu stojącego przy “intext:”, chyba że użyjemy cudzysłowu.

Przykład użycia:
intext:Okulary Ray ban zielone

7. Operator - allinurl:

Operator allinurl wyszukuje wpisane przez nas słowa bezpośrednio w adresach stron internetowych. Może to być przydatne gdy na przykład chcemy otrzymać jedynie wyniki prowadzące do stron używających bezpiecznego protokołu https.

Przykład użycia:
allinurl:https “Ray ban” zielone okulary

8. Operator - inurl:

Tak jak powyższy operator, inurl pozwala wyszukać dany wyraz lub frazę w adresach stron, jednak w tym przypadku w adresach zostanie wyszukana jedynie fraza stojąca tuż przy “inurl:”. Pozostałe wyrazy zostaną wyszukane standardowo.

Przykład użycia:
inurl:https Ray ban zielone okulary

9. Operator - filetype:

Ten operator pozwala nam znaleźć wyniki wyszukiwania w formie plików do pobrania w wyznaczonym formacie, np. PDF.

Przykład użycia:
filetype:PDF Instrukcja obsługi

10. Operator - cache:

Dzięki niemu mamy możliwość uruchomienia wyszukiwanej strony w formie najnowszej wersji zapisanej w pamięci podręcznej.

Przykład użycia:
cache:www.google.com

11. Operator - -

Operator w postaci minusa przed wpisaną frazą pozwoli nam wykluczyć dane wyrazy z wyników wyszukiwania.

Przykład użycia:
Zielone okulary Ray ban -czerwone -”Tommy Hilfiger”

12. Operator - *

Przykład użycia:
Zaawansowane * Google

13. Operator - related:

Operator related umożliwia nam znalezienie wyników wyszukiwania powiązanych w jakikolwiek sposób z witryną, którą wprowadzimy.

Przykład użycia:
related:interia.pl

14. Operator - ..

Filtr ten pozwala nam na wyszukanie danego zakresu liczbowego. Jest on szczególnie przydatny np. gdy szukamy pewnych informacji na przestrzeni x lat.

Przykład użycia:
Reklama Pepsi 1900..2000

15. Operator - OR

Dzięki niemu mamy możliwość wyszukania kilku fraz z zaznaczeniem, że nie wszystkie wyrażenia muszą się znaleźć w wynikach wyszukiwania.

Przykład użycia:
Zielone okulary Ray ban OR niebieskie okulary Ray ban

Łączenie operatorów

Oczywiście stosowanie operatorów nie ogranicza się tylko do jednego na wyszukiwanie. Możemy bardzo dokładnie określić filtry i sprecyzować nasze wyszukiwanie.

Przykładowo:

Chcemy kupić przez internet deskę snowboardową, wpisujemy więc w wyszukiwarkę:
Snowboard kup

Wyszukiwanie w Google

Pojawiają nam się sklepy internetowe, gdzie możemy kupić deski.

Jednak my postanawiamy kupić deskę używaną, ponieważ dopiero się uczymy i nie jesteśmy pewni czy to dla nas. Wpisujemy więc “Snowboard używany kup”.

Wyszukiwanie w Google

Pojawiają nam się wyniki z wielu stron, jednak my chcemy zawęzić wyniki tylko do strony allegro, poprawiamy więc zapytanie na:
site:allegro.pl Snowboard używany

Wyszukiwanie w Google

Pojawiły nam się oferty jedynie z allegro, natomiast wiemy na pewno, że nie chcemy, aby deska była w kolorze zielonym. Dopisujemy więc do zapytania:
-zielony

Wyszukiwanie w Google

Dowiedzieliśmy się, że deski snowboardowe firmy Burton są solidnie wykonane, wiemy więc, że chcemy aby nasza deska była z tej właśnie firmy, ale nie wiemy, jaki model. Poprawiamy zatem wyszukiwanie na:

Wyszukiwanie w Google

W ten sposób z początkowych 6 050 000 bardzo ogólnych wyników wyszukiwania, uzyskaliśmy 6 480 wyników, które na pewno będą nam odpowiadały. Oczywiście możemy filtrować dalej, np. poprzez operator inurl: wyszukać oferty konkretnego sprzedawcy czy poprzez intext: wyszukać deski o konkretnych parametrach.

Wersja uproszczona

Aby przejść do uproszczonej wersji zaawansowanego wyszukiwania Google, musimy będąc na stronie google.com, przejść w prawym dolnym rogu do zakładki ustawienia i wybrać Szukanie zaawansowane.

Wyszukiwanie w Google

Pojawi nam się taki oto widok, gdzie możemy wprowadzić niektóre z wcześniej wymienionych filtrów.

Wyszukiwanie w Google

Zaawansowane wyszukiwanie Google to niedocenione narzędzie, dzięki któremu możemy z łatwością dotrzeć do bardzo wielu danych, których nie znajdziemy bezpośrednio na stronach internetowych. Zdecydowanie warto się nad nim pochylić, ponieważ umiejętność korzystania z tego narzędzia przyda się każdemu.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up