Jak samemu zrobić rolkę na Facebooka i Instagrama

Rolki, znane też jako Reels, to krótkie i angażujące treści wideo zamieszczane na Instagramie i Facebooku.

  • Rolki znajdziemy w wielu miejscach na platformach społecznościowych Meta.
  • Rolki można tworzyć i edytować w aplikacji Instagram, a także w dedykowanych do tego programach, takich jak np. Canva lub CapCut.
  • Nowymi funkcjami Instagram Reels są zaawansowane ustawienia, Instagram Gifts, możliwość pobierania nagrań oraz dedykowane powiadomienia, informujące, że nowy obserwator zdecydował się śledzić nasz profil po obejrzeniu rolki.
  • W artykule zdradzamy jak stworzyć i opublikować rolkę na Instagramie i Facebooku, skąd czerpać inspiracje oraz dlaczego warto postawić na krótkie treści wideo, prowadząc firmowy profil w mediach społecznościowych.

Czym są rolki (reels) i gdzie je publikować?

Rolki (Reels) to dynamiczne, krótkie filmiki, które możemy tworzyć, edytować, a następnie publikować na Instagramie i Facebooku. Funkcja ta została wprowadzona w 2020 roku przez Instagram, a następnie rozszerzona o dostępność na Facebooku. Była to odpowiedź na popularność TikToka — coraz prężniej rozwijającej się platformy, opartej o krótkie formy wideo.

Internauci kochają atrakcyjne, przykuwające uwagę filmy, więc rolki z pewnością nadal będą niegasnącym trendem przez cały 2024 rok. Cieszą się tak dużą popularnością ze względu na zwięzły i maksymalnie angażujący uwagę format. W dzisiejszym zabieganym świecie konsumowanie szybkich i dynamicznych treści jest możliwe praktycznie dla każdego, a przy tym sporo łatwiejsze niż czytanie dłuższych form wypowiedzi. W dodatku algorytmy Facebooka i Instagrama promują rolki, chętnie podpowiadając ten format treści nowym użytkownikom, spoza bazy naszych odbiorców. W poradniku przygotowanym przez Instagram możemy przeczytać: „Jeśli Twoje konto jest publiczne, rolki trwające krócej niż 90 sekund mogą być rekomendowane i oglądane przez więcej osób na Instagramie”.

Gdzie wyświetlane są Instagram Reels i Facebook Reels?

Rolki na portalach społecznościowych Meta możemy znaleźć w wielu miejscach.

  • Wyświetlane są w aktualnościach pośród innych postów naszych znajomych czy obserwowanych profili i odtwarzane są automatycznie.
  • Na Instagramie reels widzimy w feedzie na profilu autora, ale oprócz tego każdy użytkownik, który dodał chociaż jedną publikację w tym formacie, ma na swoim koncie oddzielną zakładkę z rolkami. Tak prezentuje się u nas:
  • Rolki Instagram
  • Oprócz tego, Instagram jak i Facebook oferują odrębną zakładkę poświęconą treściom wideo. Na Instagramie jest to zakładka „Reels”, gdzie możemy przeskakiwać między filmami w sposób intuicyjny, przewijając je w pionie. Podobnie wygląda to na Facebooku — tam również możemy wybrać dedykowaną zakładkę i w ten sam sposób przeglądać nagrania lub zobaczyć je w siatce, jak poniżej:
  • Rolki Facebook
  • Obie aplikacje podpowiadają rolki jako wynik wyszukiwania według hasztagów lub słów kluczowych. Np. po wpisaniu w wyszukiwarkę Facebooka hasła „przepis na gofry” pierwszym sugerowanym wynikiem jest instrukcja w formie reels.
  • Na Instagramie rolki widzimy także w karcie „Eksploruj”, gdzie algorytm aplikacji podpowiada potencjalnie interesujące nas materiały.

Jak samodzielnie zrobić rolkę na Instagramie?

Instagram wyszedł swoim użytkownikom naprzeciw i umożliwia tworzenie rolek bezpośrednio w aplikacji. W aparacie Instagrama można więc nagrywać i edytować wideo, a także wzbogacić rolkę o efekty specjalne oraz muzykę, wybierając ją z dużej biblioteki darmowych dźwięków.

Aby w prosty sposób zmontować rolkę na telefonie w aplikacji Instagrama, należy:

  • Wybrać tryb tworzenia, ten sam, jak gdybyśmy chcieli opublikować standardowe zdjęcie.
  • Wówczas klikamy w prawym rogu w ikonkę aparatu, a następnie przechodzimy do zakładki „rolki” (ta znajduje się między zakładką „relacja” a „na żywo”).
  • Następnie możemy nagrać wideo w czasie rzeczywistym, umożliwiając aplikacji dostęp do aparatu bądź też wybrać zdjęcia lub klipy z galerii naszego telefonu.
  • W kolejnym kroku przechodzimy do edycji naszej rolki. W tym momencie w pasku narzędzi mamy możliwość uciąć poszczególne wybrane nagrania, zmienić ich szybkość, zamienić je kolejnością czy wykadrować. Możemy także dodać kolejne nagranie lub usunąć któreś z tych dodanych wcześniej. Istnieje opcja wstawienia napisów w konkretnym miejscu i momencie nagrania. Rolkę możemy także urozmaicić, dodając gifa lub naklejkę. W pasku narzędzi widzimy opcje dodania ścieżki dźwiękowej. Od nas zależy czy nagramy klip audio samodzielnie, czy wybierzemy dźwięk z biblioteki Instagrama. Dźwięk możemy dostosować, wybierając moment jego rozpoczęcia, zakończenia lub sterując głośnością. Do tego dostępna jest także opcja nałożenia oraz dostosowania natężenia filtrów na naszych nagraniach.
  • Kiedy zakończymy edycję rolki, klikamy niebieską strzałkę w lewym, górnym rogu. Aplikacja przenosi nas do ostatniego kroku przed publikacją, gdzie możemy utworzyć opis lub ankietę, która będzie widoczna pod nagraniem, oznaczyć osoby, dodać lokalizację czy zmienić nazwę naszego oryginalnego materiału dźwiękowego. Istnieje także pomocna opcja wyboru maksymalnie trzech tematów, które pomogą dopasować rolkę do widowni. Sugerowane kategorie to m.in. moda i piękno, zwierzęta, transport, jedzenie i napoje, sport, podróże, biznes, sztuki sceniczne i inne. W każdej kategorii mamy do dyspozycji jeszcze bardziej precyzujące hasła. Dla przykładu, w kategorii „jedzenie i napoje” są to: przepisy, desery, wypieki, ciasta, restauracje, kawa i wiele więcej.
  • W ostatnim czasie Instagram dodał nową opcję ustawień zaawansowanych, gdzie mamy możliwość m.in. ukryć liczbę polubień rolki, zaplanować jej publikację, dodać etykietę „post sponsorowany”, zezwolić na wyświetlanie automatycznych napisów czy pobieranie naszych rolek.
  • Jeśli nasze media społecznościowe w serwisach Meta są skonfigurowane, przed publikacją możemy wybrać automatyczną jej publikację również na Facebooku.
  • Kiedy wykonamy opisane czynności związane z tym, w jaki sposób nasza rolka będzie wyświetlana użytkownikom, możemy zdecydować się na jej udostępnienie lub zapisanie wersji roboczej, do której będziemy mogli powrócić później.
  • Wersja robocza rolki

Najlepsze darmowe programy do tworzenia rolek

Wyżej opisaliśmy jak w prosty sposób zmontować rolkę poprzez Instagrama. Nie jest to jednak jedyna opcja. Na rynku istnieje wiele aplikacji i programów, które pomagają wznieść nasze materiały wideo na jeszcze wyższy poziom.

Narzędziem, które pomaga nam w codziennej pracy w agencji marketingowej i zdecydowanie zasługuje na uwagę, jest Canva. Czym dokładnie jest to oprogramowanie oraz dlaczego warto z niego korzystać, opisywaliśmy we wpisie o tworzeniu grafik na social media. W tym miejscu warto dodać, że Canva udostępnia dedykowane szablony do przygotowania rolek. Wystarczy, że klikając „Utwórz projekt” wybierzemy opcję „Rolka na Instagram”. W projekcie możemy wstawiać klipy i je edytować, dodawać przejścia, prędkość oraz dźwięki z biblioteki audio. Canva otwiera przed nami cały ocean możliwości, jeśli chodzi o projektowanie reels.

Następnym popularnym i darmowym programem, który udostępnia szablony do tworzenia rolek jest CapCut. To wszechstronny edytor filmów stworzony przez firmę ByteDance, tę samą, która odpowiada za powstanie TikToka. Oprócz podstawowych narzędzi edycji umożliwia m.in nakładanie wielu ścieżek wideo, funkcję GreenScreen, efekt maski, opcję Multi-trim pozwalającą na bardzo precyzyjną edycję i wiele więcej. W dodatku program jest napędzany przez AI — sztuczna inteligencja może przeanalizować klipy i zasugerować zmiany oraz efekty, bazując na dodanej przez nas treści. CapCut dostępny jest w wersji WEB, mobile (dla iOS i Android) oraz desktop.

Ostatnie polecane przez nas narzędzie nie jest programem do edycji wideo, ale również może nam pomóc przy tworzeniu materiałów. Należy pamiętać, że udana rolka to nie tylko dobry montaż, ale także ciekawy pomysł i przygotowany wcześniej scenariusz. W tym zakresie z odsieczą przychodzi title-generator.com. Program, po wpisaniu słowa kluczowego (np. nazwy branży, dla jakiej chcemy stworzyć treści) w niecałą minutę wygeneruje 700 nagłówków. Oczywiście część z podawanych pomysłów wymaga rozwinięcia i edycji, ale te propozycje są świetną bazą oraz mogą okazać się nieocenioną inspiracją przy tworzeniu rolek!

Nowości na Instagramie — nowe opcje dla Instagram Reels

W ostatnim czasie Instagram zdążył wprowadzić wiele nowych funkcji. Część z nich dotyczy właśnie rolek. Wcześniej wspomnieliśmy o opcji zaawansowanych ustawień przy publikacji reels. Oprócz tego umożliwione zostało pobieranie publicznych rolek do naszej galerii aparatu. Wystarczy, że dotkniemy ikony „udostępnij” przy wybranej rolce, a następnie klikniemy funkcję „pobierz”, która znajduje się tuż przed opcją „kopiuj link”. Wówczas Instagram zapisze wybrane nagranie na naszym telefonie, wyświetlając przy tym powiadomienie, że pobrane rolki nie mogą być wykorzystywane w celach komercyjnych.

Kolejna nowość jest inspirowana bezpośrednio funkcją od dawna dostępną na TikToku. Chodzi o Instagram Gifts, czyli wirtualne nagrody dla twórców rolek. Użytkownicy mogą kupować gwiazdki, a następnie wysyłać je jako prezenty swoim ulubionym influencerom. Platforma ma przekazywać miesięczny udział w przychodach z rolek tym autorom, którzy otrzymują prezenty. By być uprawnionym do ich odbierania, twórcy muszą przekroczyć próg 5000 obserwujących, posiadać konto o statusie profesjonalnym i zweryfikowanym, mieć ukończone 18 lat oraz spełniać kryteria monetyzacyjne ustalone przez firmę Meta. Póki co funkcja ta nie jest dostępna w Polsce.

Dodatkowym interesującym updatem jest fakt, że Instagram wysyła powiadomienia informujące, gdy nowy obserwujący zacznie nas śledzić po obejrzeniu rolki na naszym profilu.

Dlaczego warto publikować rolki na Instagramie i Facebooku?

Prawdą jest, że przygotowanie dobrej rolki nie należy do najłatwiejszych działań w ramach prowadzenia firmowego konta w mediach społecznościowych. Z drugiej jednak strony, potencjalne efekty warte są zachodu. Warto wyjść ze swojej strefy komfortu i przekonać się do formy wideo, bo rolki absolutnie podbiły serca użytkowników! Każdego dnia uzyskują ponad 140 mld odtworzeń na Instagramie i Facebooku.

Dodatkowo w ogromnym stopniu ułatwiają budowanie społeczności, docieranie do nowych odbiorców i tworzenie kreatywnych, ciekawych treści, które zapadają w pamięć. Platformy stawiają na interaktywną treść wideo, dlatego podsuwają użytkownikom tę formę contentu. Do tego rolki ze względu na swoją krótką, często zabawną i rozrywkową formę, mają wysoki potencjał angażowania użytkowników. Każdy lajk i komentarz przekłada się na wzrost widoczności marki w Internecie.

Oprócz tego na nagraniach w zupełnie inny sposób można ukazać oferowane produkty czy usługi. Nieraz prezentacja oferty „w akcji” okazuje się być bardziej atrakcyjna, przekonująca i zachęcająca do zakupu. A przecież właśnie po to dbamy o media społecznościowe swojej firmy — by budować jej pozytywny wizerunek oraz by sprzedawać.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up