Aplikacja Threads w Polsce — czy jest pomocna w rozwoju firmy?
Threads to nowe medium społecznościowe od Meta (właściciela Facebooka i Instagrama). Jest aplikacją nastawioną na dzielenie się krótkimi komunikatami, a także zdjęciami, wideo i audio.
Spis treści
- Threads (od Meta) — co to jest?
- Jak korzystać z Threads? Jak działa algorytm?
- Threads a Instagram — co łączy obie aplikacje?
- Threads — konkurent dla X (Twittera)
- Jakie są główne różnice pomiędzy Threads a Twitterem?
- Threads już w Polsce
- Threads dla firmy — czy i w jaki sposób warto?
- Podsumowanie — Threads jako wyzwanie
- Platforma oferuje kilka ciekawych, mniej popularnych opcji, takich jak udostępnianie nagrań głosowych z automatyczną transkrypcją lub przypomnienia o przerwach.
- Serwis jest stworzony na bazie Instagrama. Daje możliwość skonfigurowania z nim swojego konta i korzystania ze zbudowanej tam społeczności.
- Medium jest dostępne w Polsce, podobnie jak we wszystkich krajach UE, od 14 grudnia 2023 roku. Światowa premiera miała miejsce w lipcu 2023.
- Serwis Threads nastawiony jest na rozmowy — dzielenie się doświadczeniami i przemyśleniami. Konto w serwisie pomoże w stworzeniu zaangażowanej społeczność i budowaniu pozytywnych skojarzeń z marką. W artykule zdradzamy kilka pomysłów na to, jak to osiągnąć i od czego zacząć.
Threads (od Meta) — co to jest?
Threads to nowy portal społecznościowy od Meta, właściciela Facebooka i Instagrama. Medium jest aplikacją komunikacyjną, skoncentrowaną na tym, by w przejrzysty i prosty sposób komunikować się z gronem obserwujących, w mniej formalnej oprawie. Pozwala na stworzenie czegoś w rodzaju mikrobloga. Rozmowa z innymi użytkownikami stoi w centrum całej aplikacji, będąc sensem jej istnienia. Formy dzielenia się swoimi treściami mogą być dowolne — od tekstu, przez grafikę, gify, wideo, aż po audio. Threads oferuje także, zlikwidowaną jakiś czas temu na Facebooku, opcję tworzenia ankiet. Wiele osób za tym tęskniło! Plusem portalu jest minimalistyczny layout i fakt, że wszystko jest intuicyjne i łatwe w obsłudze.
Jak korzystać z Threads? Jak działa algorytm?
Threads oferuje układ aplikacji przypominający ten z TikToka czy Twittera (obecnie X). Strona główna jest podzielona na dwie zakładki - „Dla Ciebie” oraz „Obserwowani”. Domyślną jest „Dla Ciebie”, gdzie algorytm podsuwa nam proponowane posty. W zakładce „Obserwowani” widzimy wyłącznie treści opublikowane przez osoby, które śledzimy.
Portal proponuje swoim użytkownikom szeroki wachlarz narzędzi. W Threads można:
- Publikować teksty o maksymalnej długości 500 znaków.
- Edytować posty przez pierwsze 5 minut po opublikowaniu.
- Rozbudowywać swoje posty, używając opcji „dodaj do wątku”.
- Dodawać zdjęcia, gify, klikalne linki.
- Wgrywać formy wideo o łącznej długości do 5 minut.
- Wstawiać ankiety (aktywne przez 24 godziny).
- Dzielić się notatkami głosowymi, trwającymi do 30 sekund. Aplikacja automatycznie generuje do nich transkrypcję.
- Stosować hasztagi.
- Wchodzić z innymi użytkownikami w interakcje — lajkując, udostępniając, komentując i na komentarze odpowiadając.
- Udostępniać treści z Threads na Instagramie.
- Zobaczyć wszystkie polubione przez siebie wpisy w ustawieniach, następnie w zakładce „twoje polubienia”.
- Wybrać czy post będzie publiczny, czy widoczny tylko dla obserwujących.
- Przypiąć na górze swojego profilu wybrane wątki.
- Korzystać z portalu z pozycji przeglądarki (pod adresem threads.net).
- Ustawić przypomnienie o przerwach! To ukłon w stronę użytkowników, którzy nie chcą spędzać zbyt wiele czasu na scrollowaniu.
Celem algorytmu Threads jest personalizacja podsuwanych nam treści. Sposób działania nie jest skomplikowany — aplikacja podpowiada nam posty podobne do tych, które śledzimy i pod którymi się angażujemy.
Konto na Threads przypomina nieco wzór znany z Twittera (aktualnie X). Widzimy w nim:
- Naszą nazwę użytkownika (taką samą jak w serwisie Instagram).
- Biogram, czyli krótki opis profilu.
- Liczbę obserwujących.
- Opublikowane przez nas posty, z wybranymi przypiętymi wpisami na samej górze.
- Zakładkę z listą postów, na które udzieliliśmy odpowiedzi.
- Zakładkę z listą wpisów, które udostępniliśmy.
Threads a Instagram — co łączy obie aplikacje?
Serwis Threads jest aplikacją stworzoną na bazie Instagrama, daje możliwość skonfigurowania z nim swojego konta. Z Instagrama na Threads możemy przenieść zbudowaną już bazę obserwujących, jak i automatycznie śledzić te same profile. Nie działa to jednak w drugą stronę — profile, które zaczniemy śledzić na Threads, nie pojawiają się automatycznie na liście obserwowanych na Instagramie.
Prowadzenie Facebooka firmowego może ułatwić integrację działań marketingowych na różnych platformach Meta, w tym na Threads.
Przy tym, co ważne, nie trzeba mieć konta na Instagramie, by używać Threads. Istnieje opcja korzystania z portalu bez profilu. Wówczas możliwości są ograniczone, jednak można wyszukiwać konkretne konta, przeglądać i zgłaszać treści oraz udostępniać je za pomocą linku. Bez rejestracji przy użyciu Instagramu nie jest możliwe publikowanie własnych treści i wchodzenie w interakcje z innymi użytkownikami.
Usunięcie konta w Threads nie spowoduje usunięcia profilu na Instagramie. Jednak usunięcie Instagrama skutkuje skasowaniem także konta w Threads, gdyż podlega ono profilowi na Instagramie.
Ciekawostką jest fakt, że Threads to jedyne medium, gdzie można oznaczyć osobę, która jeszcze nie założyła w serwisie konta. W takim przypadku wystarczy otagować profil danej osoby na Instagramie, a ona otrzyma powiadomienie o tym, że ktoś w serwisie Threads o niej wspomniał. Jest to interesujący, a przy tym bardzo sprytny sposób na zdobywanie zainteresowania i „łowienie” nowych użytkowników.
Threads — konkurent dla X (Twittera)
Twórcy Threads określają portal jako „aplikację do rozmów tekstowych na Instagramie”. Portal reklamowany jest hasłami takimi jak „połącz się przez rozmowę” i „podziel się swoim punktem widzenia”. Serwis w formie oraz idei, która mu przyświeca, rzeczywiście przypomina portal X (dawny Twitter). Aplikacja Threads nie bez powodu więc została okrzyknięta „zabójcą Twittera” czy „Nowym Twitterem od twórców Facebooka”.
Twitter, po przejęciu przez Elona Muska i chaotycznym rebrandingu w „X”, według wielu użytkowników zmienił się na gorsze. Nowy właściciel wprowadził wtedy kontrowersyjne zasady moderacji, zmodyfikował algorytm, a weryfikację profilu zamienił na płatną opcję comiesięcznej subskrypcji. Wówczas portal zaczął tracić swoich użytkowników. Odpowiedzią udzieloną przez Meta jest właśnie aplikacja Threads.
Jedną z najważniejszych różnic, która być może stanowi właśnie przewagę Threads, jest fakt, że serwis nie jest samodzielną aplikacją, a skonfigurowanym z Instagramem medium. Instagram ma konkretną, stałą pozycję na rynku od lat i szacuje się, że aktywne konto ma tam ponad 1 mld 210 mln użytkowników. Twórcy więc chcą czerpać z tej bazy osób, angażując ich i przywiązując do marki w jeszcze większym stopniu.
Jakie są główne różnice pomiędzy Threads a Twitterem?
- Każdy użytkownik Threads może wykorzystać limit 500 znaków w jednym poście. Osoby korzystające z bezpłatnej wersji Twittera muszą się ograniczać do 280 znaków.
- Twitter pod każdym postem udostępnia informacje na jego temat, takie jak liczba komentarzy, polubień, udostępnień i wyświetleń. W Threads nie zobaczymy zasięgu wpisu ani nie dowiemy się, ile razy został udostępniony. Liczbę polubień można ukryć poprzez ustawienia na Instagramie.
- W Threads, w przeciwieństwie do Twittera, nie można zobaczyć polubień innych użytkowników.
- Twitter daje możliwość wysyłania wiadomości prywatnych. Prywatną wiadomość do użytkownika Threads możemy wysłać tylko na jego Instagramowe konto.
Threads już w Polsce
Serwis Threads jest dostępny we wszystkich krajach Unii Europejskiej od 14 grudnia 2023 roku. Nie było to jednak światowe otwarcie. Medium swoją premierę miało w lipcu. Początkowo był dostępny m.in. w USA, UK, Kanadzie i Japonii. Nowa aplikacja ruszyła wówczas z impetem. Podczas pierwszych 5 dni zgromadziła ponad 100 milionów użytkowników. Dla porównania — ChatGPT gromadził taką liczbę użytkowników przez dwa miesiące, a Twitterowi podobny wynik zajął 5,5 roku. Wynik był tym bardziej imponujący, gdyż wówczas medium nie było jeszcze dostępne dla użytkowników z Unii Europejskiej.
Później liczba kont w serwisie zaczęła spadać, lecz niedawna premiera na Starym Kontynencie poprawiła te statystyki. Mark Zuckerberg ogłosił, że od startu Threads wprowadzono „mnóstwo ulepszeń i aktualizacji”. Faktem jest, że w tym czasie uruchomiono wersję dla przeglądarek oraz dodano wspomnianą zakładkę, gdzie widzimy wyłącznie treści dodane przez obserwowanych przez nas użytkowników. Istniejącą funkcją, której nie było od początku, jest także możliwość edytowania swoich postów oraz tagowanie i wyszukiwanie przy pomocy słów kluczowych.
Threads dla firmy — czy i w jaki sposób warto?
Póki co w Threads nie ma możliwości sponsorowania wpisu i wykupienia reklamy. Z perspektywy użytkowników jest to duży plus, a nowa platforma przyciąga sporo zaciekawionych osób, chcących doświadczyć, choćby chwilowo, social mediów bez reklam. To z czasem z pewnością ulegnie zmianie. Instagram także początkowo był aplikacją wolną od reklam, a obecnie odgrywają one dużą rolę i stanowią jedno z ważniejszych źródeł przychodów. Jak wiemy, platformy społecznościowe potrafią się zmieniać bardzo dynamicznie. Warto trzymać rękę na pulsie i śledzić zachodzące w Threads zmiany na bieżąco.
Myśląc nad założeniem profilu firmy w Threads, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych kwestii. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy sami mamy możliwości i wystarczająco dużo zasobów czasowych, by prowadzić profil w aplikacji, w której centrum stoją rozmowy. W Threads sprawdzą się krótsze, lecz angażujące komunikaty. Lepiej zrezygnować z publikacji na wszystkich kanałach tych samych treści, niedopasowanych do różniących się od siebie platform. Inne działanie mija się z celem, szczególnie w przypadku Threads.
W Threads dobrze sprawdzają się treści autentyczne, z codziennego życia, skupione na budowaniu relacji i wymianie doświadczeń. Z tego powodu to medium będzie idealne do prowadzenia rozmów branżowych — warto je aranżować i moderować. Wymiana wiedzy, dzielenie się radami, pomysłami to sposób na przyciągnięcie uwagi i zbudowanie zaangażowanej społeczności. Dzielenie się ciekawymi sytuacjami z miejsca pracy, postowanie przemyśleń z zakresu branży lub work-life balance pokaże firmę od nieco innej, mniej oficjalnej strony. To może okazać się świetnym pomysłem w kontekście budowania pozytywnych skojarzeń z marką. Użytkownicy bardzo lubią autentyczny content — Threads jest idealnym miejscem na relacje „od kuchni”.
Ludzie cenią sobie też „powtarzalny content”, czyli taki który ma wspólny mianownik. Dlatego świetnym pomysłem jest wprowadzenie do profilu firmy serii, np. edukacyjnych, o najlepszych narzędziach czy praktykach, które warto znać. To dobry pomysł, by uwiarygodnić markę w oczach klienta i zbudować wizerunek eksperta. Serie, jeśli podejdzie się do nich w sposób odpowiedni, sprawią, że obserwujący będą regularnie zaglądać na profil. Facebook meta reklamy mogą wspierać promocję treści firmy na wielu platformach Meta, w tym Threads, zwiększając ich zasięg i zaangażowanie.
W pracy nad stałą, zaangażowaną widownią pomaga także organizacja konkursu. Najlepiej sprawdzą się te wymagające kreatywności i wkładu ze strony obserwujących. Zadanie konkursowe nie musi być trudne, może być w formie udzielenia odpowiedzi na ciekawe pytanie, najlepiej dotyczące indywidualnych przeżyć i doświadczeń lub udostępnienie własnego zdjęcia przy jednoczesnym oznaczeniu profilu marki. W Threads to może świetnie zadziałać! W przypadku konkursów należy pamiętać, że podstawą są atrakcyjne nagrody.
Podsumowanie — Threads jako wyzwanie
Threads to obiecujący nowy serwis, który oferuje ciekawe, niepopularne w innych dużych mediach, opcje i formy komunikacji. Powody, dla których warto sprawdzić „z czym to się je” i dołączyć do Threads, to brak reklam oraz, jak w przypadku każdej nowej aplikacji na rynku, większe zaangażowanie i zasięgi. Choć platforma nie oferuje możliwości promowania swoich treści, nic nie stoi na przeszkodzie, by włączyć działania w tym medium do własnej strategii marketingowej. Jednak zanim zaangażujemy swój czas i inne zasoby w pracę nad kontem w Threads, warto zastanowić się, czy tematyka, wokół której się poruszamy, sprzyja aranżowaniu ciekawych, włączających dyskusji.