Nowe funkcje na Instagramie — czym zaskoczyła nas aplikacja w 2024 roku

Instagram w 2024 roku zaskoczył miłośników aplikacji licznymi nowościami:

  • Funkcja notatki została rozszerzona o możliwość nagrania krótkiego, zapętlającego się wideo.
  • Instagram umożliwia zrezygnowanie z potwierdzenia odczytania wiadomości.
  • Powstała opcja tworzenia rolek na bazie szablonu innego twórcy.
  • Od niedawna Instagram Reels możemy pobrać do własnej galerii na telefonie.
  • Inspirując się TikTokiem, aplikacja wprowadza możliwość monetyzacji rolek za pośrednictwem Instagram Gifts.
  • Instagram umożliwił tworzenie oryginalnych szablonów wewnątrz funkcji „twoja kolej”.
  • Serwis wprowadza blokady i powiadomienia skoncentrowane na ochronie najmłodszych użytkowników.
  • W Instastories pojawiła się opcja tworzenia naklejek z własnych zdjęć.

Media społecznościowe są dynamicznie i stale się rozwijają. By przyciągnąć i zatrzymać swoich użytkowników, proponują wiele urozmaiceń i innowacyjnych rozwiązań. Instagram jest jednym z serwisów najsprawniej odpowiadających na nowe trendy oraz zmieniające się potrzeby internautów. W ostatnich miesiącach platforma wprowadziła szereg nowych funkcji. Te mają na celu umożliwienie indywidualnym twórcom, a także firmom pełniejszego korzystania z platformy, a także prezentowania swojego potencjału. W trwającym zaledwie trzy miesiące 2024 roku Instagram wyszedł z inicjatywą wielu nowości, którym przyjrzymy się w dzisiejszym artykule.

Zapętlone wideo w notatkach

We wpisie „Top 5 nowości na Instagramie 2023/2024!” pisaliśmy o nowej opcji, jaką jest udostępnianie notatek swoim obserwatorom. Notatki to zwięzłe, maksymalnie 60-znakowe wpisy, widoczne przez maksymalnie 24-godziny w panelu wiadomości prywatnych, obok naszego profilowego. Od czasu wprowadzenia omawianej funkcji, Instagram rozbudował ją o nowe rozwiązania.

Teraz tworząc notatki w panelu wiadomości prywatnych, mamy możliwość dodania krótkiego, zapętlonego filmu, który pojawi się obok naszej notatki również na 24 godziny. Film w tym czasie zastąpi nasze zdjęcie profilowe wyświetlane u góry skrzynki odbiorczej. Będzie on widoczny tylko dla osób, które mogą odpowiadać na nasze notatki przy użyciu wiadomości.

Do tego Instagram umożliwił odpowiadanie na notatki użytkowników nie tylko przy użyciu tekstu, ale też wiadomości głosowych oraz naklejek i gifów. Instagram wprowadzając te opcje miał zapewne na celu jeszcze większe zaktywizowanie młodych użytkowników Instagrama, bo statystycznie to właśnie nastolatki 10 razy częściej korzystają z funkcji tworzenia notatek w serwisie.

Notatki na Instagramie

Rezygnacja z potwierdzenia odczytu wiadomości

Do tej pory użytkownicy, z którymi prowadzimy rozmowę poprzez prywatny czat na Instagramie, mogli zobaczyć czy ich ostatnio wysłana wiadomość została przez nas odczytana. Teraz serwis umożliwia wyłączenie potwierdzenia odczytu. Wówczas nasi rozmówcy nie będą informowaniu o tym, że zobaczyliśmy ich wiadomość.

Tę opcję możemy aktywować ogólnie dla wszystkich prowadzonych czatów. Zrobimy to, wchodząc w ustawienia, a następnie wybierając „wiadomości i odpowiedzi na relacje”, gdzie klikamy w zakładkę „pokaż potwierdzenia odczytu”.

O tej funkcji możemy także decydować indywidualnie i uruchamiać ją tylko dla konkretnych użytkowników bądź grupowych czatów. Wówczas wchodzimy w nazwę danego użytkownika i wybieramy ustawienie „Prywatność i bezpieczeństwo”, gdzie możemy włączyć omawianą opcję.

Potwierdzenia odczytu wiadomości

Tworzenie rolki na Instagramie przy użyciu szablonu

Instagram dodał opcję utworzenia własnej rolki na podstawie szablonu innego twórcy. Szablony pozwalają na wykorzystanie tego samego dźwięku i czasu, jak w przypadku oryginalnej rolki. W miejsce oryginalnych zdjęć lub klipu wideo użytkownicy mogą wstawiać własne kreacje.

Nowa funkcja jest na etapie prototypu. W sekcji ustawień przy publikacji rolki użytkownikom została udostępniona opcja, w które można wyrazić zgodę na to, by nasza oryginalna rolka mogła pełnić również rolę szablonu.

Pobieranie rolek do własnej galerii aparatu

O tej nowej funkcji pisaliśmy niedawno w artykule o tworzeniu rolek na Instagramie i FacebookuAplikacje umożliwia zapisywanie publicznych rolek w naszej galerii aparatu. Wystarczy, że dotkniemy ikony „udostępnij” przy wybranej rolce, a następnie klikniemy funkcję „pobierz”, która znajduje się tuż przed opcją „kopiuj link”. Wtedy Instagram zapisze wybrane nagranie na naszym telefonie, wyświetlając przy tym komunikat informujący, że pobrane materiały nie mogą być wykorzystywane w celach komercyjnych.

Instagram Gifts — wirtualne prezenty dla twórców rolek

Kolejna nowość także dotyczy obszaru instagramowych rolek i jest to funkcja bezpośrednio inspirowana tą dostępną od dawna na TikToku. Firma Meta zaproponowała możliwość monetyzacji swoich kreacji wideo poprzez odbieranie wirtualnych prezentów, wysyłanych przez obserwujących.

Chodzi o to, by użytkownicy kupowali w serwisie gwiazdki, a następnie wysyłali je jako prezenty swoim ulubionym influencerom. Platforma ma przekazywać miesięczny udział w przychodach z rolek tym autorom, którzy otrzymują wspomniane podarunki. By być uprawnionym do ich odbierania, twórcy muszą przekroczyć próg 5000 obserwujących, posiadać konto o statusie profesjonalnym i zweryfikowanym, mieć ukończone 18 lat oraz spełniać kryteria monetyzacyjne ustalone przez firmę Meta.

Póki co funkcja Instagram Gifts nie jest dostępna w Polsce (marzec 2024), ale już teraz przy dodawaniu rolki polski użytkownik może zaznaczyć, że zezwala na otrzymywanie prezentów dla danej publikacji. Tę zgodę znajdziemy w ustawieniach zaawansowanych. Będzie miała znaczenie prawdopodobnie w przyszłości, gdy firma Meta wprowadzi opcję monetyzacji kreacji wideo także na rynek europejski.

Prezenty na rolce

Szablony „dodaj swoje” dla Stories

Instagram już od dłuższego czasu udostępniał opcję „Twoja kolej” przywodzącą nieco na myśl łańcuszki internetowe. Ta funkcja umożliwia odpowiadanie poprzez swoje stories na stworzone przez innych użytkowników pytania, czy zachęty. Możliwość ta okazała się dużym sukcesem, wspierającym rozwój instagramowej społeczności. Użytkownicy, korzystając z opisywanej funkcji, pokazują np. swoje ulubione książki i muzykę. Popularnymi łańcuszkami są także te z podsumowaniami miesiąca. W tym czasie na Instagramie powstały dedykowane konta, zajmujące się tworzeniem naklejek z funkcją „twoja kolej”, np. @addyourstickers.

Instagram wychodząc naprzeciw milionom użytkowników, którzy pokochali tę opcję, umożliwił tworzenie oryginalnych szablonów wewnątrz funkcji „twoja kolej”. Teraz można tworzyć rozbudowane wersje szablonów do ponownego udostępnienia, wykorzystując przy tym nie tylko tekst, ale także najróżniejsze kreacje graficzne ze swojej galerii aparatu, a także naklejki i GIF-y.

W celu stworzenia własnego szablonu należy w polu tworzenia stories wybrać funkcję „twoja kolej szablony”, a następnie dodać dowolne elementy, które mają składać się na naszą kreację (np. obraz, gif, napis z wezwaniem do działania).

Aplikacja oferuje również możliwość skorzystania z szablonów własnych Instagrama, które pojawiają się na ekranie stories po wybraniu funkcji „twoja kolej”, a następnie wciśnięciu kostek wyświetlających się na dole ekranu, jak na grafice poniżej:

Szablony stories

Ochrona nastoletnich użytkowników

W ostatnim czasie Instagram poświęca wiele uwagi swoim nastoletnim użytkownikom. Właściciele serwisu twierdzą, że podejmują więcej działań, by chronić młode osoby przed potencjalnie szkodliwymi treściami, które można znaleźć, korzystając z serwisu.

Instagram podaje, że ogranicza młodym osobom widoczność treści poruszających temat zmagania się z myślami samobójczymi i samookaleczaniem:

Niech przykładem będzie ktoś, kto pisze o ciągłym zmaganiu się z myślami autodestrukcyjnymi. To ważny głos i może pomóc w destygmatyzacji tego problemu. Równocześnie temat ten jest złożony i niekoniecznie odpowiedni dla wszystkich młodych ludzi. Teraz zaczniemy tego typu treści wymazywać z doświadczeń nastolatków na Instagramie i Facebooku. Dotyczy to także innego rodzaju nieodpowiedniego dla ich wieku contentu. Już teraz staramy się nie podsuwać nastolatkom w Reels i Explore treści tego typu. Wraz ze zmianami nie będziemy również pokazywać młodzieży wrażliwych treści w Feedzie i Stories, nawet jeśli są one publikowane przez profil, który obserwują.

Więcej na ten temat możemy przeczytać w oryginalnym wpisie na blogu platformy Instagram.

Powiadomienia zachęcające do zamknięcia aplikacji w nocy

Pozostając w temacie najnowszych zmian wprowadzanych przez Instagram z uwagi na dobro młodych użytkowników, nie sposób nie wspomnieć o jeszcze jednej nowości. Instagram ogłosił wprowadzenie nocnych powiadomień kierowanych do młodzieży. Wysyłane przez aplikacje wiadomości mają zachęcać do zrezygnowania z przeglądania serwisu w późnych porach nocnych. Meta informuje, że:

Sen jest istotny, szczególnie dla rozwoju ludzi młodych. Z tego powodu wprowadzamy nowe nocne powiadomienia, które będą pojawiać się, gdy młodzi użytkownicy spędzą więcej niż 10 minut na Instagramie późno w nocy, w obszarach takich jak Reels czy prywatne wiadomości. Wiadomości te będą przypominać nastolatkom o późnej porze i zachęcać do zamknięcia aplikacji.

Tworzenie naklejek w Instastories

Ostatnia wymieniana przez nas w tym artykule funkcja z pewnością jest tą, na którą wiele osób czekało. Instagram nareszcie umożliwił wycinanie charakterystycznych fragmentów zdjęć i tworzenie z nich naklejek w obrębie aplikacji. Jest to opcja, którą już jakiś czas temu pokochali użytkownicy iPhonów, gdy W iOS 16 pojawiła się podobna możliwość. Teraz każdy użytkownik Instagrama, niezależnie od oprogramowania swojego telefonu może korzystać z tej funkcji przy tworzeniu własnych relacji!

Tworzenie naklejek
keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up