O czym m贸wili艣my w 2020 w Internecie?

Rok 2020 ci臋偶ko okrasi膰 jakimkolwiek komentarzem, bo po prostu brakuje s艂贸w na to, z czym mierzyli艣my si臋 przez ostatnie 12 miesi臋cy. Dzi艣 jednak chc臋 skupi膰 si臋 na analizowaniu zachowa艅 i tendencji, kt贸re dominowa艂y w tym czasie w mediach spo艂eczno艣ciowych i Internecie w og贸le z perspektywy u偶ytkownik贸w. Jak bardzo sytuacja na 艣wiecie determinowa艂a tematy, kt贸re najbardziej nas zajmowa艂y w 2020? Czym 偶y艂 Internet? A tym samym czym 偶yli艣my my?

Gdyby kto艣 niespotykanie obudzi艂 si臋 pod koniec 2020 i zapyta艂, co przegapi艂, nie艂atwo by艂oby mu to stre艣ci膰 w pigu艂ce. Wydaje mi si臋, 偶e ten wpis m贸g艂by stanowi膰 ma艂膮 wskaz贸wk臋.

COVID-19

Stay Home - koronawirus

Niezaprzeczalnie temat numer 1 w 2020. W艂a艣ciwie 2020 i koronawirus powinny by膰 swoimi synonimami. Google og艂osi艂 raport, z kt贸rego wynika, 偶e najcz臋艣ciej wyszukiwanym has艂em by艂o w艂a艣nie 鈥瀔oronawirus鈥. R贸wnie cz臋sto szukali艣my pomys艂 jak zrobi膰 makaron, jak uszy膰 maseczk臋 i jak zrobi膰 偶el antybakteryjny. Hashtagi pokrewne do koronawirusa i pandemii nie przebi艂y si臋 co prawda do rankingu najpopularniejszych w tym roku, ale zamieszanie wok贸艂 tego tematu spowodowa艂o, 偶e organy filtruj膮ce tre艣ci w internecie podj臋艂y specjalne starania, aby blokowa膰 wszelkie publikacje o pandemii, kt贸re nie s膮 rzetelne i sprawdzone. No c贸偶, nat艂ok cz臋stotliwo艣ci pojawiania si臋 takich tre艣ci i tak sprawi艂, 偶e codziennie mieli艣my do czynienia z setkami fake news贸w.

Sam lockdown sta艂 si臋 inspiracj膮 do tworzenia challenge鈥櫭硍, trend贸w i innych ruch贸w. #Pillowchallenge zaskarbi艂 uwag臋 wielu u偶ytkownik贸w Instagrama i TikToka - nie tylko influencer贸w, ale tak偶e zwyk艂ych 鈥瀦jadaczy lajk贸w鈥. #Stayhome u偶ywano do tagowania sporej cz臋艣ci publikowanych zdj臋膰 w tym czasie. Nie spos贸b pomin膮膰 TikToka.

Zobacz list臋 14 polecanych przez nas narz臋dzi do pracy zdalnej. Zwi臋ksz膮 efektywno艣膰 w Twojej firmie - niezale偶nie od bran偶y.

Kwarantanna by艂a jego przepustk膮 do osza艂amiaj膮cego wzrostu popularno艣ci - znalaz艂 si臋 na li艣cie najcz臋艣ciej pobieranych aplikacji w 2020 i nic nie wskazuje na to, 偶eby jego dobra passa mia艂a si臋 przerwa膰. Patrz膮c, jak szybko przedosta艂 si臋 te偶 do listy narz臋dzi marketingowych, mo偶na z pewno艣ci膮 powiedzie膰, 偶e ugruntowa艂o to jego siln膮 pozycj臋. Tam te偶 mo偶na by艂o obserwowa膰 trendy koresponduj膮ce z 偶yciem w pandemii. Viralami sta艂y si臋 #gesturechallenge czy #savagechallenge. Hymnem lockdownu nazwa艂abym Tyge - 鈥濨ored in the house鈥 - ta piosenka od marca nabi艂a ju偶 prawie 14 milion贸w wy艣wietle艅 i niewiele mniej adaptacji do filmik贸w na TikToku.

Po偶egnanie gwiazd i ikon

Rest in Power - RBG

Do ca艂ego korowodu smutnych sk艂adowych 2020 nale偶y do艂膮czy膰 jeszcze tragiczn膮 艣mier膰 Kobe Bryanta oraz odej艣cie Ruth Bader Gingsburg. To pierwsze wydarzenie by艂o jednym z najszczerzej komentowanych temat贸w na 艣wiecie przez d艂ugie tygodnie, zw艂aszcza na Facebooku. Po odej艣ciu Notorious RBG #restinpower obieg艂o 艣wiat w ilo艣ci ponad 10 milion贸w oznacze艅. 艢mier膰 Diego Armando Maradony, Sir Seana Connery鈥檈go czy Kirka Douglasa r贸wnie偶 odbi艂a si臋 echem w internetowym 艣wiecie, przybieraj膮c najr贸偶niejsze postaci. Od mem贸w po podnios艂e memoriale im po艣wi臋cone, kt贸re by艂y publikowane na platformach takich jak Instagram czy Facebook.

艢rodowisko

Mapa zanieczyszczenia powietrza tlenkiem azotu (IV) - Chiny - stycze艅 i luty 2020

艢rodowisko i jego problemy jeszcze nigdy nie by艂y tak intensywnie nakre艣lane i dostarczane ludziom na ca艂ym 艣wiecie, jak w tym roku. W艂a艣ciwie dostali艣my bardzo mocn膮 porcj臋 otrze藕wienia ju偶 na pocz膮tku roku, kiedy p艂on臋艂y australijskie lasy. To Facebook oraz Instagram sta艂y si臋 g艂贸wnym narz臋dziem do przekazywania informacji o sytuacji, a potem - do rozpowszechniania zbi贸rek na walk臋 z 偶ywio艂em w Australii. W akcje zaanga偶owane by艂y m.in. organizacje pozarz膮dowe oraz influencerzy na ca艂ym 艣wiecie. #buyfromthebush, #bushfires czy inne pokrewne do po偶ar贸w wykorzystywane by艂y 艂膮cznie miliony razy na Twitterze, Facebooku i Instagramie. P贸藕niej starali艣my si臋 znale藕膰 pozytywy pandemii, wi臋c skupili艣my swoj膮 uwag臋 na drastycznym spadku zanieczyszcze艅 powietrza w Chinach oraz oszaleli艣my na wie艣膰, 偶e w Wenecji pojawi艂y si臋 delfiny. To by艂 akurat ogromny fake news, ale nie zmienia to faktu, 偶e czysto艣膰 w贸d w Wenecji osi膮gn臋艂a niespotykany od dekad poziom. Z艂e wie艣ci w kontek艣cie klimatu jednak przewy偶sza艂y te z艂e - pad艂 rekord temperatur na Antarktydzie, Indonezj臋 zala艂y powodzie, a ogromne trz臋sienia ziemi w Azji, docieraj膮ce a偶 na Karaiby, poch艂on臋艂y 41 ofiar. Wszystkie te informacje sp艂ywa艂y do nas codziennie przez wszelkie platformy spo艂eczno艣ciowe, podwy偶szaj膮c i tak poziom beznadziei tego roku. Jako dobr膮 informacj臋 mog臋 poda膰, 偶e organizacje zajmuj膮ce si臋 dzia艂alno艣ci膮 na rzecz klimatu i 艣rodowiska zebra艂y ponad 80 milion贸w dolar贸w przez swoj膮 dzia艂alno艣膰 na Facebooku.

Polityka

Wybory

Gor膮cy okres wybor贸w to 2020. Nie do艣膰, 偶e absolutnie poch艂on臋艂y nas wybory prezydenckie w Polsce, to pod koniec roku z ca艂ym 艣wiatem 艣ledzili艣my te w USA. Nie powinno nikogo dziwi膰, 偶e has艂a takie jak 鈥瀢ybory USA鈥 to trzecie miejsce na li艣cie najszybciej zyskuj膮cych na popularno艣ci hase艂 w Polsce w 2020. Na 10 najcz臋艣ciej wyszukiwanych os贸b po艂owa to politycy: Joe Biden, Rafa艂 Trzaskowski, Donald Trump, Kim Dzong Un i Krzysztof Bosak. Ten, kto obejrza艂 鈥濼he social dilemma鈥 (albo bardzo trze藕wo my艣li), na w艂asnej sk贸rze przekona艂 si臋, jak polaryzacja spo艂eczna i polityczna zale偶na jest od dzia艂ania medi贸w spo艂eczno艣ciowych. Ten rok by艂 naprawd臋 najgor臋tszy pod wzgl臋dem podejmowania temat贸w politycznych i spo艂ecznych w sieci - zdominowanie polskiego Instagrama przez tre艣ci przeciwko obecnemu rz膮dowi, na temat Strajku Kobiet odczuli艣my wszyscy, zw艂aszcza w listopadzie. W szczytowym punkcie OSK Instagram prawdopodobnie blokowa艂 wszelkie tre艣ci zwi膮zane z tym ruchem, o czym alarmowali wp艂ywowi u偶ytkownicy tej aplikacji. Story oraz posty po prostu znika艂y lub nie mo偶na by艂o ich opublikowa膰. Instagram nie odni贸s艂 si臋 do tych zarzut贸w.

Facebookowe konta konserwatywnych polityk贸w polskiego rz膮du by艂y cz臋sto hakowane lub blokowane. Podobne sytuacje spotyka艂y konta publikuj膮ce odmienne tre艣ci - najcz臋艣ciej obrywa艂o si臋 tym, kt贸rych materia艂y w satyryczny spos贸b komentowa艂y obecn膮 sytuacj臋 w Polsce, np. Tygodnik NIE czy Make Life Harder.

Social awakening, czyli spo艂eczne przebudzenie

Black Lives Matter - post

Czy w 2020 mog艂o zabrakn膮膰 problem贸w 艣wiatopogl膮dowych, spo艂ecznych i na tle rasistowskim? Oczywi艣cie, 偶e nie! A czy te konflikty mog艂y nie znale藕膰 swojego miejsca w mediach spo艂eczno艣ciowych? Oczywi艣cie, 偶e nie!

Zacz臋li艣my od #BLM, czyli #BlackLivesMatter (ponad 25 milion贸w oznacze艅 na samym IG), kiedy zw艂aszcza Instagram sp艂yn膮艂 czarnymi kwadracikami, dodawanych w ge艣cie protestu. P贸藕niej #hot16challenge2 przej臋艂o dowodzenie na polskim YouTube w s艂usznej sprawie - pod takim has艂em odby艂a si臋 zbi贸rka pieni臋dzy dla medyk贸w walcz膮cych z pandemi膮. Nast臋pnie szybko wci膮gn膮艂 nas wir wybor贸w prezydenckich, kt贸re zamieni艂y si臋 w trend propagowania brania udzia艂 i oddawania swojego g艂osu. W r贸偶ne akcje anga偶owali si臋 polscy celebryci, w tym Taco Hemingway, Bartosz Bielenia czy Dawid Podsiad艂o, odpowiadaj膮cy na pytanie 鈥濲aka jest Twoja wy艣niona Polska?鈥, zadane przez ruch Ol艣nienie.eu. W ramach ciszy wyborczej powsta艂 charakterystyczny i wymowny zapis o艣miu gwiazd, kt贸ry towarzyszy nam niezmiennie od tamtej pory, zw艂aszcza na Instagramie i Facebooku.

Wcze艣niej wspomniany OSK r贸wnie偶 przej膮艂 Internet oraz tre艣ci publikowane i poruszane w nim. Ka偶dy z nas ma w gronie znajomych chocia偶 jedn膮 osob臋, kt贸ra na zdj臋ciu profilowym widnieje z czerwon膮 b艂yskawic膮, has艂ami 鈥瀓estem za 偶yciem鈥 czy po prostu 鈥瀖am tyle powod贸w do strajku, 偶e nie wiem, kt贸r膮 nak艂adk臋 wybra膰鈥.

Polityczno-艣wiatopogl膮dowe spi臋cia przenikn臋艂y tak偶e do internetowej nomenklatury. Pojawi艂o si臋 okre艣lenie Julki i Oskarki, kt贸re pozwala艂o generalizowa膰 polsk膮 m艂odzie偶 zaanga偶owan膮 w problemy spo艂eczne, r贸wnouprawnienie i sprawy spo艂ecze艅stwa LBGT+. Julki z Twittera to jedno z najbardziej nacechowanych negatywnym wyd藕wi臋kiem okre艣lenie, a PWN poda艂 zg艂aszanie go do M艂odzie偶owego S艂owa Roku jako jeden z powod贸w do odwo艂ania plebiscytu.

Okej, rok 2020 by艂 intensywny. A ten wpis za d艂ugi. Tak samo, jak ostatnie 12 miesi臋cy.

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Efektywno艣膰 to najwa偶niejszy parametr cechuj膮cy skuteczne dzia艂ania w Internecie. Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osi膮gn膮膰 za艂o偶one cele w b艂臋kitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Ponad 300 zadowolonych Klient贸w, ponad 2 000 przeszkolonych os贸b, a nam ci膮gle ma艂o. Sumuj膮c wszystkie dane, u偶ytkownicy sp臋dzili ju偶 艂膮cznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. Dzi臋ki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i wi臋cej. Nie uznajemy kompromis贸w. Dlatego warto klikn膮膰 jeden z przycisk贸w poni偶ej i um贸wi膰 si臋 na wizyt臋 we Wroc艂awiu, K艂odzku lub rozmow臋 zdaln膮.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up