Dzia艂ania marketingowe w 2020 roku: COVID-washing, green-marketing i inne...

Je偶eli mo偶na m贸wi膰 o marketingu i dzia艂aniach marek w 2020 bez wspominania o pandemii i kwestiach 艣rodowiskowych oraz spo艂ecznych, to prawdopodobnie niewiele zosta艂oby wypowiedziane. Marki odzie偶owe nagle zmienia艂y swoje kolekcje z eleganckich na dresowe i wygodne, do艂膮czaj膮c do oferty maseczki (np. Reserved), real-time marketing raz po raz, zw艂aszcza w pierwszej po艂owie roku, rozbija艂 si臋 o tematy koronawirusa i reorganizacji 偶ycia codziennego z jego powodu (np. Pornhub m.in. z has艂ami 鈥濲ust keeping it clean鈥), kampanie i spoty reklamowe bardziej skupia艂y si臋 na aspekcie spo艂ecznym (np. Heineken i kampania Connections), i tak dalej, i tak dalej. Wydarzy艂o si臋 ca艂kiem sporo i ci臋偶ko b臋dzie uj膮膰 wszystkie najwa偶niejsze wydarzenia dla marketingu w jednym artykule, wi臋c skupi臋 si臋 na nowych i znacz膮cych zjawisk.

Pornhub marketing w 2020 roku

COVID-washing gorszy od samej pandemii?

Zacznijmy sobie od COVID-washingu. By艂 ju偶 greenwashing, wi臋c w tym roku naturalnie do艂膮czy艂 do tego COVID-washing, czyli jedna z najbardziej nieetycznych zagrywek marek w poprzednim roku. W skr贸cie - greenwashing polega na m贸wieniu nam, 偶e dane produkty pochodz膮 ze zr贸wnowa偶onej produkcji, gdy nie maj膮 z tym za wiele wsp贸lnego. Analogiczne COVID-washing dotyczy dzia艂a艅 marketingowych zapewniaj膮cych nas, 偶e dana us艂uga czy produkt chroni nas albo, o zgrozo!, leczy zaka偶enie koronawirusem. Mo偶na tu wymieni膰 perfidnie fa艂szywe deklarowanie dzia艂ania antywirusowego albo po prostu wszystkie zagrywki z wykorzystaniem hase艂 nawi膮zuj膮cych do wzmacniania odporno艣ci. Olej z oregano, wszelkie suplementy, kt贸re Polacy kochaj膮, lecznicze 偶ele antybakteryjne - ka偶dy z nas chocia偶 raz otar艂 si臋 o komunikaty reklamowe takich produkt贸w. I o ich ceny. Dodanie wzmianki, 偶e kt贸rykolwiek z wymienionych artyku艂贸w mo偶e dzia艂a膰 korzystnie na odporno艣膰, bezpardonowo windowa艂o cen臋. Ju偶 sama obecno艣膰 witaminy C dzia艂a艂a na ludzi jak zapalnik - witamina C wzmacnia odporno艣膰, wi臋c rzucali艣my si臋 na wszystko, co j膮 zawiera艂o. Tym sposobem rynek sok贸w pomara艅czowych odnotowa艂 wzrost sprzeda偶y o 46%. Tak, wierzyli艣my, 偶e nap贸j spo偶ywczy ochroni nas przed pandemi膮. Kuriozalnymi przyk艂adami COVID-washingu by艂o wypuszczanie przez marki materia艂贸w o dzia艂aniu antywirusowym - materace, po艣ciele i poszewki, kt贸re w 60 minut mia艂y eliminowa膰 99% koronawirusa czy jeansy odporne na jego przemieszczanie. Czuj臋 si臋 za偶enowana, gdy pisz臋, 偶e wierzyli艣my w takie rzeczy. I pewnie wci膮偶 wierzymy.

Zakupy w dobie pandemii

Marketing strachu i kompulsywne zakupy

Temu wszystkiemu towarzyszy艂 jeszcze marketing strachu, zwany tak偶e marketingiem Draculi. Genialnie 艂atwo jest zarabia膰 na ludzkich fobiach i obawach. Przera偶a nas staro艣膰, wi臋c wszystko, co mia艂oby nas od niej odci膮gn膮膰, z 艂atwo艣ci膮 l膮duje w koszyku. Boimy si臋 nudy i samotno艣ci, wi臋c za wszystko, co mia艂oby nam zapewni膰 rozrywk臋, p艂acimy ca艂kiem ch臋tnie. No a w 2020 najbardziej bali艣my si臋 o swoje zdrowie. Ba! Byli艣my przera偶eni. Dlatego tak 艂atwo dali艣my si臋 wci膮gn膮膰 we wszystkie cudotw贸rcze tabletki i cuda na kiju. Emocje to nieod艂膮czna cz臋艣膰 procesu decyzyjnego i zakupowego, ale dotychczas zazwyczaj kojarzyli艣my je z ekscytacj膮 i przyjemno艣ci膮. W tym roku poznali艣my, co to jest kupowa膰 ze strachu.

R贸wnolegle pojawi艂a si臋 u nas wszystkich kompulsywne zakupy, o kt贸rych sporo powiedz膮 kurierzy, sprzedawcy online, a nawet memy (kto nie uto偶sami si臋 z 偶artami o tych wszystkich rzeczach, kt贸re nie do ko艅ca by艂y nam potrzebne, ale kupowali艣my je przez Internet pomi臋dzy jednym TikTokiem a drugim od艣wie偶aniem Instagrama?). Czy chodzi艂o tylko i wy艂膮cznie o to, 偶e przenie艣li艣my swoje procesy zakupowe do sieci? No nie do ko艅ca. 呕aden ze mnie psycholog, psychiatra czy psychoterapeuta, ale kompulsywne zachowania to cz臋ste zjawisko w sytuacjach stresowych, zw艂aszcza d艂ugoterminowych. A w takiej w艂a艣nie si臋 znale藕li艣my i pozostali艣my przez d艂ugie miesi膮ce. Kojarzycie na pewne zjawisko kompulsywnego objadania si臋 czy innych zachowa艅. Jako spo艂ecze艅stwo konsumpcyjne, czerpi膮ce rado艣膰 i satysfakcj臋 z posiadania, naj艂atwiej by艂o nam znale藕膰 pozorne ukojenie w zakupach. Jak ju偶 napisz臋 o tym doktorat, to potwierdz臋 moj膮 teori臋.

Poza tym przez wiele tygodni jedynym ekscytuj膮cym zachowaniem, na jakie mogli艣my sobie pozwoli膰, to spotkanie z kurierem przy drzwiach.

Koronawirus a konsumpcjonizm

Uff, czas na dobre wie艣ci!

Greenwashing na szcz臋艣cie ust膮pi艂 miejsca prawdziwemu green-marketingowi. I ca艂kiem sporo w tej materii si臋 wydarzy艂o w 2020! Biedronka podj臋艂a realne dzia艂ania w kierunku dobrostanu zwierz膮t. Powiedzia艂a 鈥瀌o艣膰!鈥 jajkom z chowu klatkowego i nie rzuci艂a s艂贸w na wiatr - od stycznia w Warszawie nie kupimy w popularnym dyskoncie spo偶ywczym jajek tr贸jek. Nie zawiod艂a te偶 IKEA, kt贸ra zadeklarowa艂a, 偶e do 2025 zmieni swoje menu tak, aby ich kultowe menu w po艂owie stanowi艂y pozycje ro艣linne, a ponadto tylko 25% zawiera艂o czerwone mi臋so. 2020 uraczy艂 nas tak偶e aplikacj膮 Too Good to Go - jej zadaniem jest walka z powszechnym marnowaniem jedzenia. 艁膮czy ona zwyk艂ych zjadaczy chleba z miejscami, w kt贸rych mo偶na kupi膰 lub odebra膰 za darmo produkty, kt贸re mog膮 niepotrzebnie wyl膮dowa膰 w koszu. Auchan wszed艂 w t臋 inicjatyw臋 w 艣wietnym stylu i pozwala艂 zamawia膰 paczki z jedzeniem o kr贸tkim terminie wa偶no艣ci po ni偶szych cenach. W Polsce r贸wnie偶 WoshWosh kaza艂 nam 艣ci膮gn膮膰 czapki z g艂贸w po tym, jak dzi臋ki kolejnej edycji ich akcji zebrano 9 tysi臋cy par but贸w i przekazano je bezdomnym w naszym kraju.

Bran偶a odzie偶owa, kt贸ra jest uosabiana ze 藕r贸d艂em wi臋kszo艣ci problem贸w 艣rodowiskowych, tak偶e pracowa艂a nad sob膮 ca艂kiem nie藕le, nie zwa偶aj膮c na pandemi臋. Nawet H&M, kt贸re dostaje po g艂owie od dawna, za艣wieci艂o przyk艂adem. By艂a maszyna do przerabiania starych ubra艅 na nowe, wypo偶yczalnia ubra艅 z poprzednich kolekcji, a na ko艅cu wyszli z us艂ug膮 Singular Society. Dzi臋ki niej mo偶na kupi膰 tylko 5 produkt贸w z ca艂ej gamy marki - ma to na celu pom贸c klientom w podejmowaniu 艣wiadomych decyzji. Wielki plus za to, 偶e ceny b臋d膮 r贸wne kosztom wyprodukowania. Gucci wymy艣li艂o, 偶e za ka偶de ubranie, kt贸re dostanie drugie 偶ycie, b臋dzie mo偶na zasadzi膰 drzewo. Kr贸tko przed nimi Levi鈥檚 zacz膮艂 odkupowa膰 star膮 odzie偶 swojej marki i po renowacji przeznacza膰 do ponownej sprzeda偶y. Je偶eli ogromne domy mody i marki godz膮 si臋 na bycie second-handami to to jest bardzo nie w stylu 2020.

Green marketing

Najbardziej zielone wydarzenie 2020

呕abka w tym roku zas艂yn臋艂a te偶 czym艣 innym ni偶 byciem na ka偶dym rogu. Ot贸偶 ta popularna sie膰 stworzy艂a pierwszy w 100% zasilany odnawialnymi 藕r贸d艂ami energii sklep! I to jest absolutnie ekstra! Pod艂oga odzyskuje energi臋, na dachu zamontowano panele fotowoltaiczne, kropki kwantowe, lod贸wki otwieraj膮 si臋 tylko tam, gdzie znajduje si臋 produkt, kt贸ry chcemy wyj膮膰, jest zbiornik na deszcz贸wk臋, mo偶na odda膰 butelki PET oraz na艂adowa膰 telefon dzi臋ki energii z lampy solarnej. To tylko kilka innowacji, bo jest ich w ca艂ym sklepie 20. Wiele mog艂o si臋 wydarzy膰 w 2020, ale nie spodziewa艂am si臋 a偶 tyle dobrego w jednym miejscu.

Ochrona 艣rodowiska

Off-topic

Zrobi臋 ma艂膮 wrzutk臋 off-topic na koniec, kt贸ra dodaje nieco otuchy i rozczula - Burger King wspiera艂 inne marki, nawet McDonalds, otwarcie apeluj膮c o zamawianie z tej sieci. Jednym z dzia艂a艅 by艂o udost臋pnianie profili restauracji na swoim story na Instagramie, kt贸re walczy艂y o klient贸w (i przetrwanie!) w czasie pandemii. Dorzuci艂 do tego jeszcze we wrze艣niu plakaty z ca艂uj膮cym si臋 Ronaldem McDonaldem i Burger Kingiem. To akurat przy okazji wspierania 艣rodowisk LGBT+.

Papa, 2020! Mimo tych wszystkich stara艅 nie b臋dziemy za Tob膮 ani troch臋 t臋skni膰.

Love Conquers all - Burger King

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Efektywno艣膰 to najwa偶niejszy parametr cechuj膮cy skuteczne dzia艂ania w Internecie. Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osi膮gn膮膰 za艂o偶one cele w b艂臋kitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Ponad 300 zadowolonych Klient贸w, ponad 2 000 przeszkolonych os贸b, a nam ci膮gle ma艂o. Sumuj膮c wszystkie dane, u偶ytkownicy sp臋dzili ju偶 艂膮cznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. Dzi臋ki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i wi臋cej. Nie uznajemy kompromis贸w. Dlatego warto klikn膮膰 jeden z przycisk贸w poni偶ej i um贸wi膰 si臋 na wizyt臋 we Wroc艂awiu, K艂odzku lub rozmow臋 zdaln膮.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up