Heap Analytics - analityka na sterydach

Znajomość narzędzi analityki internetowej, takich jak Heap Analytics, to jedno z najpotężniejszych oręży przedsiębiorcy chcącego rozwijać swój biznes, nie tylko online. Z moich doświadczeń, w większości przypadków osoby posiadające stronę internetową wchodzą na pierwszy od góry, występujący w Google Analytics, raport odbiorców i … tutaj kończy się pomiar, analiza i wnioski. No nie, nie i jeszcze raz nie. Jeśli ktoś chce inwestować w pozycjonowanie, kampanie, mailingi itp. najpierw powinien zainwestować w podpięcie, konfigurację i wartościowe raporty analityczne. Przewagą Internetu jest to, że 99% zachowań da się zmierzyć, co pozwala nam wyciągać wnioski o efektywności pomysłów i rozwiązań pozyskujących ruch.

Tutaj powinno paść pytanie - ok, ale Google Analytics nie wystarczy? Musimy sobie wyjaśnić jedno, Google Analytics to podstawowe narzędzie, ale nie jest idealne. Ja sam, dla strony, na której właśnie się znajdujesz, wykorzystuję 3 tropicieli: Google Analytics, Yandex Metrica i Heap Analytics. Każde z tych narzędzi dostarcza różne rodzaje wartościowych raportów. O GA i Yandex Metrica już wcześniej pisałem, dlaczego zatem warto znać Heap?

Zacznij zadawać właściwe pytania

Zacznijmy od tego, że kluczową sprawą jest umiejętność zadawania pytań, a następnie znajomość technicznych rozwiązań, które pozwolą na te pytania odpowiedzieć. Druga, równie wartościowa kwestia, to szybkość wdrożenia. Jeśli zadam pytanie np. ”Czy użytkownicy wchodzący do mnie na stronę przez Google chętniej wypełniają formularz wyceny, rozpoczynając go z linka w buttonie, czy z linka w stopce?”, to w Google Analytics szybko nie uzyskam odpowiedzi. OK znając Google Tag Manager i tworząc tam zdarzenia, mogę utworzyć konwersje i wysłać je i … no właśnie, trzeba, chociaż w małym stopniu znać się na kodzie i dobrze rozumieć ten cały, dość zawiły proces.

Ja z natury jestem leniwy i szukam rozwiązań, które są proste i nie wymagają ingerencji w kod strony. Chodzi o to, żeby odpowiedzi na zadane pytania tworzyło się szybko, prosto i miło - tylko wtedy to ma sens.

OK, możesz nie mieć doświadczenia i nie wiedzieć jakie pytania zadawać, więc poniżej podam kilka przykładów, od czego warto zacząć:

  • Na którym kroku koszyka, formularza wyceny ludzie najczęściej go opuszczają?
  • Z którego miejsca na stronie użytkownicy najczęściej korzystają, klikając (kopiując) nasz numer telefonu?
  • Jak zmienił się mój współczynnik konwersji w stosunku do poprzedniego miesiąca?
  • Jakie są najczęstsze ścieżki, którymi podążają użytkownicy po wejściu na stronę?
  • Jak zmienia się w czasie ilość wejść na błąd 404?
  • Po ilu dniach od pierwszego wejścia na stronę użytkownicy dokonują konwersji?

Na te i wiele innych pytań odpowie nam nasza gwiazda odcinka - Heap Analytics. Warto jeszcze wspomnieć, po co w ogóle zadawać takie pytania? Otóż po to, żeby znając odpowiedzi umieć odpowiednio optymalizować stronę, sklep czy portal www, a co za tym idzie osiągać lepsze wyniki sprzedażowe.

Podepnij i skonfiguruj Heap Analytics

Wszystko jest dość proste i powtarzalne, podobnie jak w innych tego typu narzędziach. Wchodzimy na https://heap.io/ i zakładamy konto. Co ważne, do 60 000 sesji rocznie narzędzie jest darmowe.

Jak podpiąć Heap Analytics

Po założeniu konta i zalogowaniu się na nie trzeba wejść w Account => Manage => Privacy & Seciurity i skopiować app ID. Następnie korzystając ze strony https://developers.heap.io/docs/web skopiować uzupełniając go o wcześniej skopiowany app ID. Finalnie ten skrypt należy wrzucić na naszą stronę www bezpośrednio przed tagiem lub do Google Tag Managera, jeśli go wykorzystujemy. Ważne, żeby skrypt ładował się na wszystkich podstronach naszego serwisu.

Utwórz eventy

Od czego zacząć? Od serca, a tym sercem dla Heap’a jest Event Visualizer - widok, który robi różnicę.

Jak ustawić eventy Heap

O co chodzi? Żeby móc zbadać zależności trzeba oznaczyć Eventy - wydarzenia, do których będziemy się odnosić. Brzmi skomplikowanie? Tak, ale robi się to bajecznie prosto. Wystarczy kliknąć dany element, kliknąć Next, nadać mu nazwę i zapisać przyciskiem Define Event. Co ciekawe jeśli mamy już dłużej zainstalowany kod (jest pewna historia) to przy okazji możemy zobaczyć, ile osób klikało w dany element w przeciągu ostatnich 7 dni, już na tym widoku.

Utwórz Event

I już ;) Bez znajomości kodowania można utworzyć eventy dotyczące kliknięć w dowolny element na stronie, a za chwilę z ich zbioru utworzyć wartościowe raporty. Jeśli chcemy być pewni, że definicja naszego zdarzenia jest precyzyjna, to możemy ją zawęzić, wykorzystując filtry, takie jak tekst wewnątrz czy podstrona, na której występuje dany element.

Utwórz Filtry i Limity Heap

Wszystkie tak utworzony eventy trafiają do sekcji Definitions, gdzie możemy nimi zarządzać i podzielić je na grupy. Trzeba pamiętać, że eventami nie muszą być tylko kliknięcia, ale też odwiedziny na danej podstronie, wypełnienia formularza, zmiany w danym elemencie czy rozpoczęcie sesji. Tutaj możemy dodać je również ręcznie.

Definitions Heap Analytics

Buduj różnorodne raporty

Teraz to co tygryski lubią najbardziej - raporty. Zaczynamy od sekcji “Analyze”.

Analyze Heap

Po jej rozwinięciu widzimy kilka rodzajów raportów, m.in.:

  • Graph - wszelka możliwa wizualizacja w postaci wykresów i tabel, w jaki sposób dany event jest realizowany w czasie.
  • Funnel - lejki pokazujące jak użytkownicy korzystają po kolei z danych eventów. Jest to rozwiązanie idealne dla analizy ścieżek krokowych typu koszyk.
  • Users - dokładna analiza każdego użytkownika, który odwiedził stronę. Można się dowiedzieć, w jaki sposób korzysta on z naszych eventów.
  • Retention - tutaj mierzymy jak nasze eventy wpływają na zatrzymanie użytkownika na stronie.
  • Influence - tu dowiemy się, jak rozkłada się efektywność naszej strony względem danych źródeł ruchu (kanałów marketingowych).
  • Paths - poznamy dokładne ścieżki podróżowania użytkowników z i do zadanych eventów.
  • Queries - sprawdzimy historię wszystkich wygenerowanych przez nas zapytań, które dodatkowo będą dostępne pod indywidualnym linkiem.

Co ważne, każdy raport można modelować poprzez filtry (np. zbadajmy lejek tylko dla użytkowników z Wrocławia) czy tworzyć porównania różnych grup użytkowników.

Kolejny krok po utworzeniu raportu to możliwość zapisania go. Będzie on od teraz zawsze widoczny w sekcji Raports. Najważniejsze raporty możemy z łatwością przypiąć do naszej tablicy w sekcji Dashboards.

Twój dashboard Heap

Jaki problem pozwolił rozwiązać mi Heap Analytics? Od końcówki maja 2020 r. uruchomiliśmy z zespołem nową stronę internetową, tę, na której właśnie jesteś. Jej głównym założeniem było stworzenie akcji pozyskiwania leadów - formularz krokowy szybka wycena.

Bardzo ciekawiło mnie, jaka jest konwersja od momentu kliknięcia buttona do momentu wyświetlenia strony z podziękowaniem z podziękowaniem tzw. “thank you page”. To w prosty sposób dało się zrealizować w Google Analytics. Jednak zbadanie w GA lejka pokazującego ilość osób wypadających na każdym kroku okazała się bardziej skomplikowana. Bez problemu (w przeciągu 20 minut) taki raport udało mi się wykonać w Heap Analytics i wygląda on na dzień dzisiejszy tak.

Lejek konwersji dla formularza krokowego

Sama konwersja (około 30%) jest dość wysoka. Ba przecież na jednym z ostatnich kroków trzeba zostawić sporo swoich danych, ale jednak 70% osób zaczyna, a nie przechodzi do końca. Wiem, że w tej grupie jest sporo użytkowników z konkurencji, bądź takich, którzy “bawią się” daną funkcjonalnością bez założenia jej ukończenia. Jednak w tych 70% też są tacy, na których zależy naszemu biznesowi.

Co zatem zrobiłem? Zmian było kilka, nawet pewnie jeszcze kilka ich będzie, bo staram się to monitorować na bieżąco. Najważniejszą z nich jest to, że został implementowany system przechwytujący “opuszczone formularze”. Jak to działa? Otóż będąc już wewnątrz formularza, jeśli spróbujesz go opuścić, klikając w górny prawy X, a następnie “Zamknij” pojawia się automatyczna informacja z livechata, z którego korzystamy. Chodzi tutaj o polskie narzędzie user.com, o którym możesz poczytać również u nas na blogu.

Efekt jest taki, że część użytkowników, którzy opuszczają formularz, rozpoczyna ze mną rozmowę na chacie. Daje mi to możliwość dodatkowego przekonania ich do skorzystania z usług naszej firmy, co za tym idzie zwiększenia konwersji.

Chcesz zobaczyć, jak to działa? Wszystko jest skonfigurowane, tak, żeby automatyzacja wyświetliła się tylko raz dla użytkownika. Z tego powodu najlepiej wejdź na konto incognito (symuluje nowego użytkownika) na naszą stronę www.rekinysukcesu.pl, kliknij dowolny button “Szybka wycena”, a następnie spróbuj w dowolnym momencie opuścić (zamknąć) formularz. Jeśli to czytasz i wyświetli Ci się automatyzacja z livechata to odpisz na nią w kontekscie tego wpisu. Będę wiedział, że to czytasz i być może uda nam się chwilę porozmawiać ;)

Wróć do przeszłości?

Jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz, która wyróżnia Heap Analytics na tle innych narzędzi. Jeśli w Google Analytics utworzymy nowy raport z konwersjami (eventami) to dane do tego raportu zaczynają zbierać się od momentu jego utworzenia. Twórcy Heap’a rozwiązali ten problem i w jakiś tajemniczy dla siebie tylko znany sposób, od kiedy kod jest podłączony do strony, to zbierają wszystkie zachowania użytkownika. Dzięki temu jeśli utworzymy nowy raport, to wyświetlą nam się również dane wstecz - od momentu podpięcia kodu.

Jest to rzecz szalenie istotna, dlatego, że w kilka minut możemy przeanalizować czy nasz pomysł na raport ma rację bytu. W przypadku GA po utworzeniu raportu trzeba odczekać, aż odpowiednia grupa użytkowników przejdzie przez stronę i zbiorą się nowe dane. Często pierwsze rezultaty z takiego raportu mamy dopiero po kilku dniach. Wszystko się rozciąga, co nie jest zgodne z zasadą szybkiego wyciągania wniosków.

Heap Analytics to potężne narzędzie

Opisałem tylko kilka podstawowych możliwości Heap’a. Im dłużej z niego korzystam, tym częściej odkrywam nowe funkcjonalności, które pozwalają mi tworzyć wartościowe raporty. Zachęcam Cię do pochylenia się nad Heap, ponieważ dane (dobrze raportowane!!! ;)) to złoto dzisiejszych czasów.

Zobacz poniższy film, który przybliża temat Heap Analytics.

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Efektywność to najważniejszy parametr cechujący skuteczne działania w Internecie. Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Ponad 300 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, a nam ciągle mało. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. Dzięki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i więcej. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej.

keyboard_arrow_up