Jak efektywnie tworzyć logo? 7 praktycznych porad

Efektywna praca w procesie projektowania logo, to kluczowy aspekt zarówno dla projektantów jak i zleceniodawców. Jak uniknąć sytuacji, w której klient zalewa nas poprawkami, ponieważ nie jest zadowolony z efektów naszej pracy i jest przekonany, że on zrobi to lepiej? Otóż... przestańmy go zaskakiwać, bo jest szansa, że będzie zaskoczony pozytywnie, natomiast istnieje również spore ryzyko porażki. W zamian za to przeprowadźmy klienta przez cały proces krok po kroku, by miał świadomość w którym kierunku zmierzają pracę i za co tak naprawdę nam płaci. Poniżej przedstawiamy 7 praktycznych porad, które pozwolą na efektywną pracę z klientem i na wyeliminowanie części nieprzyjemnych sytuacji podczas projektowania logo.

Brief

Na samym początku współpracy z nowym zleceniodawcą, zbierz jak najwięcej informacji o jego działalności. Pytaj o takie rzeczy jak charakter działalności, grupa docelowa, konkurencja czy wstępne wyobrażenie projektu. Oprócz bezpośredniego spotkania, możesz wysłać klientowi gotowy do wypełnienia formularz (brief). W sytuacjach, w których zleceniodawca mówi: “Nie mam żadnych wymagań, zdaje się na Ciebie”, wymagaj sprecyzowania chociaż podstawowych informacji i założeń. Na początku procesu klient może nie wiedzieć czego chce, ale z pewnością na koniec będzie weryfikował twoją pracę na podstawie swoich wyobrażeń.

Mapy myśli

Po szczegółowej analizie wymagań klienta, możemy przystąpić do prac projektowych. Na tym etapie bardzo pomocnym narzędziem są mapy myśli, czyli zbiór następujących po sobie skojarzeń. Na podstawie analizy briefu wybierz 2 lub 3 słowa kluczowe, które według Ciebie najlepiej oddają charakter nowej marki. Następnie od słów kluczowych stwórz jak najwięcej skojarzeń. Dodatkowo podrzucam link do narzędzia, który umożliwia tworzenie mind mappingu.

Mind mapping

Moodboard

Gdy wybierzemy koncepcje, które nam odpowiadają musimy je w jakiś sposób przedstawić zleceniodawcy. Tutaj z pomocą przychodzą moodboardy, czyli tablice inspiracji dotyczące konkretnej koncepcji. Umieść na jednej tablicy wszystko co najlepiej odwzorowuje Twoją koncepcję: fonty, kolory, zdjęcia, grafiki itp. Nie ma dokładnych wytycznych jak tworzyć moodboardy, dlatego sam jako projektant musisz zdecydować co umieścić na tablicy, aby klient w pełni zrozumiał Twój tok rozumowania.

Moodboard

Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/220183869258676447/

Szkicuj!

Zanim otworzysz jakikolwiek program graficzny, weź do ręki papier, ołówek i zacznij szkicować wszystko co przyjdzie ci do głowy. Pamiętaj żaden szkic nie jest bez sensu, ponieważ 20 nietrafionych pomysłów może Cię doprowadzić do tego jednego genialnego. Na koniec wybierz 2-3 najlepsze szkice i przenieś je do programu graficznego.

Szkice logo

Działaj krokowo

Gdy stworzyłeś już kilka zadowalających Cię projektów, wyślij je klientowi w wersji monochromatycznej (czarno-białej) i dokładnie opisz lub po prostu się z nim spotkaj i osobiście zaprezentuj. To bardzo ważne, żeby zleceniodawca nie sugerował się przy wyborze znaku kolorystyką, ponieważ istnieje ryzyko, że odrzuci świetny projekt tylko dlatego, bo nie lubi różowego ;). Dopiero, gdy wspólnie ustalicie formę znaku szukaj odpowiedniej kolorystyki.

Logo mockup

Zadbaj o prezentację

W tym momencie dochodzimy do najważniejszego etapu czyli prezentacji efektu finalnego naszej pracy. Nie zaniedbuj tego etapu, poświęć odpowiednią ilość czasu na przygotowanie wyczerpującej prezentacji. Przedstaw cały proces projektowania od map myśli, aż po ostateczne dzieło. Wykorzystuj mockupy produktów, na których logo będzie wykorzystywane. To mocno pobudzi wyobraźnie klienta i zwiększy szanse na pozytywny odbiór Twojego projektu. W sieci jest mnóstwo darmowych mockupów: mockupworld.co, freedesignresources.net. Płatne mockupy produktów świetnej jakości znajdziesz tu.

Prezentacja logo

Księga znaku

Ostatnim etapem, często pomijanym przez designerów, jest stworzenie księgi znaku. Księga znaku czyli dokumentacja logo zawierająca jego alternatywne wersje, konstrukcję, kolorystykę czy użyte fonty. Taka dokumentacja umożliwia poprawne wykorzystanie znaku w przyszłości przez innych grafików czy drukarnie. Ponadto jest to profesjonalne podejście i klient na pewno to doceni.

Mamy nadzieję, że ten artykuł pozwoli wam efektywniej tworzyć branding i uniknąć niepotrzebnych komplikacji ;).

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up