Czy demarketing jest jeszcze komu艣 potrzebny?

Czy zmniejszanie popytu za pomoc膮 marketingu w og贸le jest mo偶liwe? Nawet je偶eli tak, to czy jest potrzebne? Okazuje si臋, 偶e jak marketing ma swoje antagonistyczne zjawisko i nazywa si臋 demarketingiem. Brzmi abstrakcyjnie, ale istnieje. Kiedy, gdzie i po co si臋 pojawia? Ju偶 wszystko t艂umacz臋.

Demarketing - Zacznijmy od definicji...

Zacznijmy klasykiem, czyli od definicji Kotlera, bo nikogo nie powinno dziwi膰, 偶e termin zosta艂 okre艣lony w艂a艣nie przez niego i Sidneya J. Levy鈥檈go. Wed艂ug nich problem nadwy偶ki poda偶y nad popytem jest tak samo k艂opotliwy dla marketingu jak nadwy偶ka popytu nad poda偶膮. Brzmi nierealnie, prawda? Je偶eli pomy艣limy nad tym nieco, wysnujemy konkluzj臋, 偶e podejmowanie decyzji i dzia艂a艅 marketingowych przez dan膮 firm臋 czy mark臋 w celu zmniejszenia popytu w ca艂o艣ci b膮d藕 ze strony poszczeg贸lnych segment贸w przy jednoczesnym zachowaniu dobrych stosunk贸w z klientami to nie lada wyzwanie. Przypomnijmy sobie, 偶e za艂o偶eniem marketingu jest kszta艂towanie i kreowanie popytu. Pierwszym naszym skojarzeniem jest zawsze utrzymywanie go na wysokim poziomie, co nie jest najlepsz膮 drog膮 dedukcji. Przede wszystkim nale偶y pami臋ta膰 o mo偶liwo艣ciach produkcyjnych i celach strategicznych marki. Co z tego, 偶e dzia艂ania marketingowe przynios膮 ogromn膮 popularno艣膰 produktom czy us艂ugom, kiedy moce przerobowe firmy nie dadz膮 rady ich spe艂ni膰? Efektem b臋dzie co najwy偶ej zapchana skrzynka od niezadowolonych klient贸w i inne nieprzyjemno艣ci.

Konsultacja

Jakie艣 przyk艂ady demarketingu?

Najbardziej znanymi przyk艂adami, kt贸re sta艂y si臋 ju偶 sztandarowymi dla demarketingu s膮 TATA i Maruti ich zaskoczenie, kiedy dzia艂ania promocyjne doprowadzi艂y do przerostu popytu nad poda偶膮. Oba przypadki dotyczy艂y aut i podobnych zachowa艅. Odpowiedzi膮 na tak膮 popularno艣膰 produkt贸w by艂o namawianie do kupna i promowanie innych modeli tych samych marek. Kto by si臋 spodziewa艂, 偶e Maruti Xtillo czy TATA Nano tak zaw艂adn膮 sercami klient贸w! Poza tym, jak wida膰, demarketing jednego produktu jest marketingiem innego.

Nale偶y zauwa偶y膰, 偶e te przyk艂ady pochodz膮 z ubieg艂ych dekad, kiedy spo艂ecze艅stwo i kultura konsumpcjonizmu nie by艂a jeszcze tak rozbuchana, jak teraz. Innym czynnikiem wp艂ywaj膮cym na wprowadzenie demarketingu by艂y mniejsze mo偶liwo艣ci produkcyjne wynikaj膮ce z ogranicze艅 technologicznych. Czy teraz wyobra偶amy sobie tak膮 sytuacj臋 np. w fabrykach Volvo? Niekoniecznie.

Samochody

Demarketing miejsc - ale dlaczego?

Po艣wi臋c臋 jeszcze nieco uwagi demarketingu miejsc. Turystyka, kt贸ra od kilku dekad prze偶ywa sw贸j absolutny szczyt rozwoju, dost臋pno艣ci i popularno艣ci, ma te偶 ciemn膮 stron臋. Wzrost liczby turyst贸w w danych miejscach to jednocze艣nie wzrost ryzyka eksploatacji 艣rodowiska, zanieczyszcze艅 i zniszcze艅. Demarketingowi zosta艂 poddany Yosemite National Park w USA, kt贸ry latem prze偶ywa艂 prawdziwe obl臋偶enie. Opiekuj膮cy si臋 parkiem namawiali do odwiedzania go w innych sezonach poprzez kampanie spo艂eczne. Mocnym demarketingowym echem odbija艂y si臋 podobne akcje wobec Bali czy Wenecji, o kt贸rej m贸wi si臋 wprost, 偶e zabijaj膮 j膮 tury艣ci. Albo zabijali, bo obecnie ka偶de turystyczne miejsce ma chwile wytchnienia. Demarketing za艂atwi艂 koronawirus.

Turystyka

A co z gastronomi膮 i hotelami?

Innym obliczem demarketingu miejsc s膮 kawiarnie czy inne lokale gastronomiczne lub o艣rodki wypoczynkowe. Aby utrzyma膰 okre艣lony poziom, zapewni膰 go艣ciom tak膮 atmosfer臋, jakiej oczekuj膮, firmy decyduj膮 si臋 na pos艂ugiwanie si臋 cenami. Zazwyczaj po prostu wy偶szymi, aby przesia膰 t臋 cz臋艣膰 os贸b, kt贸ra nie mog艂aby pozwoli膰 sobie finansowo na przebywaniu w danym miejscu. Czasami towarzyszy temu ograniczenie wydatk贸w na jak膮kolwiek dzia艂alno艣膰 promocyjn膮, zwi臋kszenie koszt贸w zakupu, zmniejszenie gramatury opakowania (aby uczyni膰 dany produkt bardziej dost臋pnym) czy nawet obni偶enie jako艣ci produktu. Te ostatnie brzmi膮 jak prosty spos贸b na zapracowanie na niezadowolenie klient贸w, wi臋c podejmowanie si臋 takich zagra艅 w d艂u偶szym okresie nic dobrego nie przyniesie. O takich dzia艂aniach m贸wimy demarketing pozorny.

Demarketing pozorny

Czy slow fashion to synonim demarketingu?

Pozwol臋 sobie jednak przytoczy膰 przyk艂ady, kt贸re kojarz臋 z w艂asnego do艣wiadczenia - nie tak popularne, bo pochodz膮ce z mniejszych firm czy concept贸w. Niszowe marki odzie偶owe, zr贸wnowa偶ony rozw贸j i produkcja, pro艣rodowiskowe zachowania i nadawanie modzie wolniejszego tempa to jedna z moich ulubionych tendencji w ostatnich latach. Wci膮偶 jeszcze raczkuje, ale mocno trzymam kciuki za wygranie slow fashion w walce z fast fashion. W Polsce mamy kilka niez艂ych marek o transparentnym charakterze dzia艂alno艣ci, totalnym poszanowaniu ekomarketingu i wdra偶ania zasady 鈥瀗ajwa偶niejsze to nie szkodzi膰鈥. Boom na ubrania od nich zacz膮艂 si臋 mniej wi臋cej w 2018/2019. Mia艂am wtedy przyjemno艣膰 pozna膰 jedn膮 z w艂a艣cicielek warszawskiej marki szyj膮cej w my艣l slow fashion. W ich studiu pracowa艂o zaledwie kilka szwaczek, nak艂ad materia艂u by艂 ograniczony, magazyn niemal偶e nie istnia艂. Marka wesz艂a we wsp贸艂prac臋 z Showroomem, co wystrzeli艂o ilo艣膰 zam贸wie艅 w kosmos, a za艂oga nie za bardzo wiedzia艂a, co z tym zrobi膰. Powi臋kszanie ekipy i nak艂ad贸w do rozmiar贸w ma艂ej fabryki nie wchodzi艂o w gr臋 - nie dlatego, 偶e w艂a艣cicielka mia艂a niskie ambicje, ale wysokie oczekiwania wobec swojej marki i mn贸stwo szacunku do misji, kt贸r膮 realizowa艂a przez dzia艂alno艣膰 swojej firmy. Slow fashion produkuj膮ca na niemal偶e masow膮 skal臋? To si臋 ze sob膮 nie zgadza.

Dowiedz si臋 tak偶e, czym jest Green Marketing i czym r贸偶ni si臋 od greenwashingu.

Oczywi艣cie, s膮 dwie strony medalu - niekt贸rzy skuszeni zwi臋kszeniem zysku zapominaj膮 o realizowanej misji i wizji, a inni pozostawiaj膮 poziom produkcji na swoim poziomie. Co wtedy si臋 dzieje? Marka przypomina o idei, kt贸rej si臋 po艣wi臋ci艂a i deklaruje, 偶e z powodu troski o 艣rodowisko i swoich pracownik贸w, nie zmieni膮 swoich zachowa艅. Zazwyczaj wtedy wprowadza si臋 listy oczekuj膮cych, co jednocze艣nie zwi臋ksza presti偶 danych produkt贸w. Prosty mechanizm - je偶eli co艣 nie jest 艂atwo dost臋pne, staje si臋 cenniejsze. Innym towarzysz膮cym zabiegiem w my艣l demarketingu jest namawianie klient贸w do korzystania z innych produkt贸w, zazwyczaj wyprodukowanych z produkt贸w produkcji. Zw艂aszcza w bran偶y odzie偶owej mo偶emy obserwowa膰 to zjawisko - gumki do w艂os贸w, torby, opaski - wszystko uszyte z materia艂贸w, kt贸re 鈥瀘dpad艂y鈥 przy tworzeniu zasadniczej kolekcji danej marki.

Bran偶a odzie偶owa

Czy demarketing ma przysz艂o艣膰?

Odpowiedzi s膮 dwie. Pozostaj膮c w aurze koronawirusa, dba艂o艣ci o 艣rodowisko, zmian klimatycznych i eksploatacyjnej twarzy turystyki, demarketing miejsc, odzie偶y czy kosmetyk贸w jest jak najbardziej zasadny. Z innej strony konsumpcjonizm jest tak mocno zakorzeniony w naszej kulturze, 偶e demarketing brzmi jak pora偶ka przedsi臋biorstwa. Poza tym podczas kryzysu, z kt贸rym b臋dziemy si臋 mierzy膰 lub te偶 ju偶 mierzymy, ci臋偶ko wytypowa膰 sektory produkcji, kt贸re nie podo艂aj膮 poziomowi popytu i nie zaspokoj膮 go poda偶膮. Czas poka偶e.

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Efektywno艣膰 to najwa偶niejszy parametr cechuj膮cy skuteczne dzia艂ania w Internecie. Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osi膮gn膮膰 za艂o偶one cele w b艂臋kitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Ponad 300 zadowolonych Klient贸w, ponad 2 000 przeszkolonych os贸b, a nam ci膮gle ma艂o. Sumuj膮c wszystkie dane, u偶ytkownicy sp臋dzili ju偶 艂膮cznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. Dzi臋ki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i wi臋cej. Nie uznajemy kompromis贸w. Dlatego warto klikn膮膰 jeden z przycisk贸w poni偶ej i um贸wi膰 si臋 na wizyt臋 we Wroc艂awiu, K艂odzku lub rozmow臋 zdaln膮.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up