Agencja marketingowa

Ocean pomysłów?

Wiemy jak przekuć
je na sukces w Internecie!

 

Sprawdź nas

sobota, 15 kwietnia 2017 10:45
Potęga marketingu szeptanego

Marketing szeptany (buzz marketing)

Jest to umiejętne wywołanie plotkowania, brzęczenia (buzz) o danej marce, wydarzeniach, produkcie lub usłudze. Takie działanie ma mieć charakter "spontaniczny i dobrowolny", oparty na rozmowach samych konsumentów.

Forma promocji bardzo ceniona ze względu na dużą wiarygodność przekazywanych informacji i komunikatów – 8 na 10 osób kupi produkt zarekomendowany przez rodzinę i znajomych, a aż niemal 7 na 10 osób sugeruje się opiniami zamieszczonymi w Internecie (Raport Nielsena „ Global Truth in Advertising 2015”).

 

Przykłady marketingu szeptanego

1 Jak by to było gdybyśmy nie zaczęli od Google? Marketing szeptany

Pamiętacie te czasy, kiedy dostęp do kont pocztowych na Gmailu był dostępny tylko dla niewielkiej, wybranej grupy odbiorców? Te wyselekcjonowane osoby mogły przekazać dostęp do takiego konta 10 innym osobom, wysyłając do nich maila z zaproszeniem. Każda zaproszona osoba również mogła zapraszać 10 innych osób. W taki prosty sposób wywołali pragnienie posiadania elitarnego konta pocztowego. Proces był błyskawiczny.

 

2 Reklama Nike

Trenujący Ronaldinho, trafiający w poprzeczkę kilka razy pod rząd z dużej odległości. Specjalny nacisk kładziono na buty, które gwiazdor otrzymał w metalowej, zabezpieczonej walizce i w ostentacyjny sposób je ubierał. Wszystko nagrane amatorską kamerą. W ciągu kilku tygodni wygenerowano kilkanaście milionów wyświetleń.

 

3 Sky Club – upadek

Tutaj prezentujemy grafikę, która została stworzona miesiąc przed upadkiem biura podróży Sky Club. Marketing szeptany mógł w tym wypadku uchronić przed wyjazdem na wakacje z tym biurem. Użytkownicy Internetu starali się przestrzec innych przed podjęciem złej decyzji zakupowej umieszczając w sieci negatywne komentarze. No cóż… biorąc pod uwagę statystyki przygotowane przez Nielsena co 3 osoba, planująca wyjazd z tym biurem, niestety nie posłuchała ostrzeżeń.

 Marketing szeptany

 

Korzyści płynące z buzz marketingu:

  • budowania pozytywnego wizerunku firmy
  • łatwe dotarcie do potencjalnych klientów
  • wysoka wiarygodność związana z wymianą doznań i informacji między znajomymi
  • niewielki nakład pracy – rozprzestrzenia się samoczynnie jak wirus
  • niskie koszty, gdyż działania są prowadzone przede wszystkim w oparciu o dyskusje twarzą w twarz oraz poprzez serwisy społecznościowe, fora czy strony www
  • można go wykorzystać do promowania niemalże każdego produktu, usługi czy wydarzenia

 

Zagrożenia płynące z marketingu szeptanego:

  • nachalne korzystanie i przytłaczanie klienta zbyt dużą ilością informacji – wybór zbyt wielu kanałów, których następnie sami nie potrafimy ogarnąć
  • brak wiedzy na temat własnej branży – np. nierzeczowa odpowiedź na pytanie zadane na forum
  • nieodpowiedni dobór sposobu prezentacji – np. zamieszczenie linku do naszej strony na portalu niezwiązanym z naszą działalnością, co może wywołać falę hejtu
  • nieodpowiedni dobór znanej osoby - np. firma Nike oraz wybór Tigera Woodsa, który następnie był zamieszany w spory skandal, co troszkę nadszarpnęło też wizerunek samej firmy

 

Gdzie stosować marketing szeptany?:

  • komentarze pod danym towarem w sklepie internetowym - oczywiście prawdziwe
  • oceny firmy na tematycznych portalach, porównujących przedsiębiorstwa – wykreujcie się tam na specjalistę w danej dziedzinie, reagujcie szybko na ewentualne pytania
  • portale społecznościowe np. facebook – podobnie jak wyżej z tą tylko różnicą, że tu można pozwolić sobie na mniej oficjalne podejście do tematu
  • fora internetowe – zakładanie wątków i następnie ich obsługiwanie
  • blogi – wykorzystanie prosumentów czyli liderów opinii np. znanych blogerów
  • porównywarki cen

 

WNIOSEK:

Dlaczego marketing szeptany jest tak ważny? Można skwitować to jednym, krótkim zdaniem:

 

Bo, opiera się na ludzkich doświadczeniach i zaufaniu.

 

Sprawcie więc, aby te doświadczenia i skojarzenia z Waszą firmą były pozytywne. Piszcie zawsze prawdę, bądźcie uczciwi i nie podszywajcie się pod kogoś, kim nie jesteście, a efekty przyjdą szybciej niż sądzicie.

Zapraszam również na inny wpis, powiązany z tą tematyką: Efekt halo a marketing

 

 

Marcin Gajewski
Marcin Gajewski

image

Poczuj się jak Rekin w wodzie!

Efektywność to najważniejszy parametr cechujący skuteczne działania w Internecie. Agencja Marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osiągnąć wysoką efektywność w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu.

Ponad 100 zadowolonych Klientów, ponad 300 przeszkolonych osób, a nam ciągle mało. Już więcej niż 9 lat spędzili użytkownicy na wykonanych przez nas stronach internetowych. Dzięki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i więcej. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć w jeden z przycisków poniżej.

 

Konfigurator Kontakt