Netflix, Pornhub, Olx - Genialny marketing, czyli jaki?

Marketing - tyle o nim w dzisiejszych czasach słyszymy, wszystkie firmy w większym lub mniejszym stopniu o nim dyskutują, ale na czym on tak naprawdę polega? Dlaczego marketing jest jednym z najważniejszych elementów sprawnego funkcjonowania firmy? Co sprawia, że jedne działania marketingowe są skuteczniejsze niż pozostałe? Dziś postaram się odpowiedzieć na wszystkie te pytania i przytoczyć kilka przykładów doskonałego i ciekawego marketingu, który naprawdę działa!

Według wielu definicji marketing jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek i klienta. Do działań marketingowych zaliczane są wszelkie czynności wspierające sprzedaż produktów i usług, które oddziałują na nabywcę. Rodzajów marketingu, przez Social Media marketing, aż po marketing polityczny i aby je wszystkie dokładnie opisać, potrzebne byłoby kilkaset stron.

Odpowiedzmy sobie więc na bardzo ważne pytanie - dlaczego ten cały marketing jest taki ważny? Wiedząc już, że działania marketingowe to wszelkie działania, które zakładają zachęcenie potencjalnego klienta do skorzystania z naszych produktów lub usług, odpowiedź na to pytanie wydaje się dość oczywista. Jednak działania marketingowe to nie są po prostu reklamy, promowanie samego produktu nie może być jedynym celem marketingu, ponieważ będzie wtedy najzwyczajniej na świecie nudny. Czynnościami pośrednio marketingowymi, dzięki którym nasza marka zyska w oczach konsumentów, są na przykład: budowanie bliskiej relacji z klientem, okazywanie mu szacunku i profesjonalnego, w pełni indywidualnego podejścia do jego sprawy czy wzbudzenie w kliencie emocji. Przykładem jednego z moim zdaniem najskuteczniejszych marketingów jest tak zwany real-time marketing, który w dużym skrócie polega na promowaniu swoich produktów lub usług, odnosząc się do kontekstu obecnie najpopularniejszych tematów poruszanych publicznie. Ten rodzaj marketingu ma bardzo duże znaczenie na podłożu psychologicznym, ponieważ odbiorcy reklam, w których wspominamy o aktualnie trendujących wiadomościach lub wydarzeniach, podświadomie wiążą się z daną marką, zachodzi wtedy proces pod tytułem “Ta marka mówi o czymś, co dobrze znam, za nią stoją tacy sami ludzie jak ja”, dzięki czemu klient nabiera pewnej dozy zaufania do firmy.

Kampanie marketingowe lub społeczne, które doskonale spełniły swoje zadanie:

Kampania marketingowa marki piwa Żubr

Kampania marketingowa marki piwa Żubr

Chyba każdy z nas kojarzy reklamy z dwoma szybkimi żubrami w roli głównej. Fenomenem tej kampanii reklamowej jest przede wszystkim sprytna i zabawna gra słowami oraz przedstawienie żubrów jako przyjazne i uczynne zwierzęta. Dobra reklama powinna wzbudzać w odbiorcy emocje, nie ma większego znaczenia jakie, ważne, żeby emocje się pojawiły, ponieważ wtedy jest dużo większa szansa na zapamiętanie reklamy, a rozbawienie odbiorcy, które zastosował Żubr, jest jedną z bezpieczniejszych sposobów na osiągnięcie tego celu.

Link do wszystkich reklam Żubra znajdziecie tutaj https://zubr.pl/reklamy-zubra/

Netflix i wszelkie jego działania marketingowe

netflix stranger-things

Netflix jest firmą, która przywiązuje bardzo dużą wagę do swojego marketingu i to widać na każdym kroku. Działaniami, o których jest najgłośniej w tym przypadku to kampanie outdoorowe promujące najnowsze produkcje filmowe, takie jak murale Stranger Things, które powstały w Warszawskim Śródmieściu.

stranger-things

Źródło: http://www.warszawskie-mozaiki.pl

Podczas tegorocznej premiery nowego sezonu serialu “Dom z papieru”, Netflix postawił w Krakowskim rynku instalację tuż obok głowy „Erosa bendato”, przedstawiającą charakterystyczną maskę Salvadora Dali’ego

Dom z papieru

Poza działaniami typowo reklamowymi Netflix wyróżnia się sposobem, w jaki bezpośrednio komunikuje się z ludźmi. Przeglądając jego fanpage, dostrzec można sporą nutę humoru w publikowanych przez jego pracowników postach, dzięki czemu posty te zyskują spore ilości reakcji, udostępnienia oraz komentarze, na które równie humorystycznie Netflix odpowiada, używając np. gifów. Wydawałoby się, że tak duża marka nie może sobie pozwolić na infantylność - nic bardziej mylnego!

netflix

netflix

PornHub nie tylko dla dobra jednostki!

PornHub

Umówmy się, tę stronę zna każdy z nas, jeśli nie z praktyki to na pewno każdy słyszał o niej choć raz. Większość z nas zna ją tylko z jednego, czyli treści oferowanych przez portal, ale firma Pornhub ma na koncie wiele niezwykle istotnych dla całego świata kampanii, o których było dość głośno. Możliwe, że wielu z was o nich nie słyszało, nie oznacza to wcale, że kampania nie spełniała swojego założenia, tutaj pojawia się kwestia tego, że erotyka i seksualność w Polsce jest po dziś dzień w pewnym stopniu tematem tabu, co potwierdza sukces tych kampanii poza granicami naszego kraju. Myślę, że warto pochylić się nad marketingiem firmy Pornhub, ponieważ w swoich kampaniach marketingowych i społecznych porusza takie tematy, jak:

Zanieczyszczenie środowiska - Kampania z 2019r “The Dirtiest Porn Ever”.

Kampania z 2019r “The Dirtiest Porn Ever”

Ratowanie pand przed wyginięciem - kampania “Panda Style” z 2017r.

kampania “Panda Style” z 2017r

Bezpieczeństwo w trakcje panowania pandemii covid-19 - Kampania “Cleanest Porn Ever”.

Kampania “Cleanest Porn Ever”

Widzimy więc, że firma ta działa na skalę światową, a jej kampanie, mimo obrania je w dość lekkie, jednoznaczne szaty, dotyczą bardzo poważnych problemów, z którymi mierzy się świat.

Pornhub potrafi również zaskakiwać, w 2015r. portal ten rozpoczął zbiórkę crowdfundingową, mającą na celu zebranie pieniędzy na nakręcenie pierwszego w historii filmu dla dorosłych w przestrzeni kosmicznej! Akcja niestety nie doszła do skutku, ponieważ nie udało się zebrać wystarczającej ilości pieniędzy, ale pamięć o tym pomyśle pozostała, a to czyni portal niezwykle innowacyjnym w oczach odbiorców.

Kampania “Sexploration” z 2015r

Kampania “Sexploration” z 2015r

Oprócz takich kampanii Pornhub podobnie jak Netflix charakteryzuje się bardzo “ludzkim” marketingiem w social mediach, które prowadzi z nutą humoru.

pornhub

Portal ten prowadzi również bardzo rozległe badania statystyczne, dotyczące swoich użytkowników, mając świadomość, że cały świat korzysta z tego portalu, możemy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy na temat praktycznie każdego kraju pod względem preferencji filmowych. Nie jest to działanie stricte marketingowe co prawda, ale statystyki te przykuwają mnóstwo ludzi, którzy udostępniają je dalej i poszerzają grono zwolenników PornHuba. Ponadto statystyki te pokazują również dość nietypowe statystyki takie jak np. ilość wyszukiwań tytułu gry “Final Fantasy” w wyszukiwarce PornHub, czy wpływ kwarantanny na ruch na stronie.

coronavirus pornhub

Ostatnim, ale nie najmniej ważnym elementem, o którym warto wspomnieć, mówiąc o tej firmie, są wszelkie publikowane przez nią materiały reklamowe, które trzeba przyznać, zapadają w pamięć.

pornhub

Wyborowa - czyli przy wódce o wszystkim

Marka Wyborowa jest moim niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o marketing alkoholi wysokoprocentowych, na swoich social mediach ciągle publikuje grafiki real-time marketingowe, koło których nie sposób przejść obojętnie. Poniżej kilka przykładów w odniesieniu do ówczesnych wydarzeń:

Premiera nowego Iphona 11 Pro z trzema obiektywami

Iphona 11 Pro

Premiera nowego sezonu serialu “Dom z papieru”

Dom z papieru

Karnawał w Rio de Janeiro 2020

Rio de Janeiro 2020

Spoty OLX.pl

Spoty OLX.pl

Olx od niedawna zaczął przykładać dużą wagę do kampanii społecznych, dzięki czemu wyprodukowane zostało wiele spotów mówiących między innymi o tym, żeby w internecie nie być chamem (seria “A co gdyby?”), czy seria “Zdarzyło się najlepszym” promująca ostrożność przy zakupach internetowych.

Spoty OLX.pl

Serie te, mimo że należą bardziej do kampanii społecznych, mających na celu zwiększyć świadomość i ostrożność internautów, spełniają również doskonale swoją rolę jako materiały marketingowe, ponieważ ich odbiorcy utożsamiają się w pewnym stopniu z prezentowanymi tam postaciami i wczuwają się w ich rolę, dzięki czemu osoby nieznające portalu OLX poznają go i dobrze zapamiętują ( z uwagi na fakt, że OLX przestrzega przed niebezpieczeństwami i stara się zapewnić jak najwyższy poziom obsługi), natomiast osoby, które OLX już znają, mają w głowie myśl podobną do “O tak, dobrze mówią”, dzięki czemu bardziej związują się z portalem.

Oprócz tego, że te i inne spoty strony OLX.pl mają na celu pouczać lub przestrzegać internautów, to są one przedstawione w bardzo ludzkiej i zabawnej formie, dzięki czemu są one bardzo łatwe do przyswojenia i zapamiętania.

Podsumowując, dobry marketing w żadnym wypadku nie może opierać się wyłącznie na promowaniu swojego produktu lub usługi. O dobrym marketingu możemy mówić wtedy, kiedy odbiorca zapamięta dany materiał marketingowy i skojarzy go z emocjami, które stoją za daną marką. A czy Wy znacie jeszcze jakieś przykłady dobrego marketingu? Dajcie znać w komentarzach!

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Efektywność to najważniejszy parametr cechujący skuteczne działania w Internecie. Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl wie jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Ponad 300 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, a nam ciągle mało. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. Dzięki temu o Twoim Kliencie wiemy wszystko, a nawet i więcej. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up