Jak budować wizerunek w mediach społecznościowych?

Media społecznościowe są swojego rodzaju wizytówką naszej firmy w internecie, musimy więc zadbać o to, aby były zarówno atrakcyjne wizualnie, jak i funkcjonalne i przydatne dla naszych odbiorców. Dlatego właśnie dziś pomożemy wam zadbać o wasz wizerunek w social mediach!

Zacznijmy więc od początku.

Aby zadbać o swoje profile na portalach społecznościowych, musimy przeanalizować kilka spraw:

1. Grupa docelowa

Grupa docelowa - media społecznościowe

Pamiętajmy, że nie musimy być wszędzie w internecie, wystarczy, że będziemy tam, gdzie znajdują się nasi potencjalni klienci. Warto więc już na początku przemyśleć kim są nasi odbiorcy, czy są to raczej kobiety, czy mężczyźni, w jakim wieku, o jakim statusie społecznym itp. Przydatne do tego może nam się okazać stworzenie person, czyli a’la profili konkretnych osób z naszej grupy docelowej. Taka persona na pierwszy rzut oka przypomina dobrze zaprojektowane CV, na którym widnieją takie elementy, jak np.:

  • Zdjęcie profilowe
  • Dane osobowe, biografia
  • Zainteresowania
  • Cele i motywacje, którymi się kieruje
  • Oczekiwania i potrzeby, które chce zaspokoić
  • Obawy i frustracje, które jej doskwierają
  • Aktywność w sieci

Elementy te oczywiście należy dostosować do kontekstu, w którym tworzymy personę. Jeśli w planach mamy zaprojektować np. portal do opieki nad zwierzętami, obawy i oczekiwania musimy odnieść w kontekście do tego właśnie portalu. Persony są istotnym elementem planowania strategii, ponieważ łatwiej będzie nam zaprojektować i wdrożyć kontent dla konkretnych (choć zwizualizowanych) osób, niż jedynie dla liczb i statystyk.

Poniżej przykład persony, stworzonej dla grupy docelowej, poszukującej agencji interaktywnej.

Gdy już zakreślimy persony, powinniśmy wczuć się w ich sytuację, życie codzienne i poznać ich problemy, z którymi się borykają. Rozumiejąc problemy, łatwiej będzie nam znaleźć ich rozwiązanie i dobrać odpowiednią strategię marketingową.

2. Wybór właściwych portali społecznościowych

Wybór portali społecznościowych

Następnym krokiem będzie wybranie odpowiednich portali, na których powinniśmy działać. W obecnych czasach Facebook jest podstawą. Ponadto jeśli przewidujemy, że nasz kontent w większości oparty będzie na filmach, warto rozważyć założenie kanału na YouTube, jeśli zaś na zdjęciach - Instagram. Natomiast jeśli planujemy social media dla np. przedszkola, takie portale jak LinkedIn, czy Twitter nie są dla nas niezbędne.

3. Estetyka profilu

Estetyka profilu

Gdy mamy już wybrane portale, na których chcemy działać, musimy oczywiście założyć tam konta firmowe i uzupełnić wymagane dane. Istotnym elementem jest zachowanie wizualnej spójności zarówno pomiędzy portalami, jak i wewnątrz ich, dlatego warto zadbać o nasz system identyfikacji wizualnej oraz wizualnie pasujące do siebie elementy graficzne (zdjęcie profilowe, tło, kolorystyka postów itp.).

4. Publikowane treści

Publikowanie treści

Gry mamy już spójne i kompletne konta na interesujących nas portalach, musimy zadbać o kontent i jego systematyczne publikowanie. W tym celu warto stworzyć sobie dokument, w którym rozplanujemy sobie cały kontent na poszczególne dni miesiąca, pamiętajmy, że kluczem do sukcesu w tym przypadku, zaraz obok ciekawej treści, jest regularność publikowania postów. Więc jeśli chcemy np. umieszczać 10 postów miesięcznie na Facebooku, rozłóżmy je w 3-dniowych odstępach czasowych, zamiast publikować codziennie przez 10 dni, a przez pozostałe 20 nie publikować niczego.

Podczas planowania postów na przyszły miesiąc warto oprócz dat i tematów określić cele, jakie poszczególne posty mają osiągnąć, jaką grafikę dołączymy do posta, czy będzie to zdjęcie, czy wideo oraz oczywiście pełny tekst, który umieścimy w poście.

Musimy pamiętać również o tym, że każdy portal ma swoje wymagania odnośnie do grafik. Umieszczone w postach na Facebooku będą miały inne wymiary niż np. na LinkedInie.

Pamiętacie persony z początku wpisu? Tutaj również się przydadzą. Mając na uwadze naszą grupę docelową, musimy spersonalizować treści, które publikujemy. Jeśli z analizy wynikło, że naszą grupą docelową są osoby +60, piszmy językiem, które będzie dla nich najprostsze do zrozumienia, nie używajmy młodzieżowego slangu, zwracajmy się z wyraźnym szacunkiem. Wyjątkiem może być sytuacja, w której promujemy produkty np. dla dzieci, wiadomo wtedy, że naszą grupą docelową tak naprawdę są rodzice, spersonalizujmy więc naszą treść w taki sposób, aby jak najlepiej do nich dotrzeć.

Kiedy mamy już rozplanowane regularne posty na naszych portalach społecznościowych, możemy zacząć myśleć również o płatnych kampaniach. Warto jednak tutaj wspomnieć, że kierowanie reklamy, której celem będzie polubienie strony, nie jest najefektywniejszym sposobem na pozyskanie klientów. Jest tak, ponieważ w takiej sytuacji algorytm Facebooka skieruje naszą reklamę do osób, które często lajkują strony, ale nie jest to wcale równoznaczne z tym, że owe osoby skorzystały z tego, co te strony oferują. Dlatego dużo lepszym rozwiązaniem będzie określenie celu kampanii jako np. zwiększenie ruchu w witrynie internetowej.

Następnie zostaje nam wdrażanie wcześniej zaplanowanych postów i realizowanie naszej strategii. Bardzo istotnym elementem w tym momencie jest bycie dostępnym dla potencjalnych klientów, warto więc zadbać o sprawne odpisywanie na wiadomości, prowadzenie rozmów na wysokim poziomie oraz pokazywanie, że jest się na bieżąco w mediach poprzez np. odpowiadanie na komentarze do naszych postów. Przy większym gronie zaangażowanych osób można również założyć grupę tematyczną, dzięki której relacje z osobami zainteresowanymi Twoją działalnością będą na jeszcze lepszym poziomie. Jednak na tym odpowiednia obsługa klienta się nie kończy, jeśli sprzedajemy jakieś towary i nastąpiła sytuacja, w której klient jest w jakimś stopniu poszkodowany - warto dorzucić do zamówienia w ramach rekompensaty drobny gratis, aby złagodzić negatywne emocje.

Podsumowanie

Jak widzimy, efektywne prowadzenie mediów społecznościowych dla swojej marki wcale nie jest takie proste, jednak jeśli odpowiednio się do tego podejdzie, obierze właściwą strategię i sumiennie będzie ją realizowało - efekty mogą naprawdę pozytywnie zaskoczyć i przynieść nam satysfakcjonujące efekty.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up