Wyjaśniamy — Marketing i remarketing — rodzaje, zastosowanie

| zaktualizowano:

Pojęcie marketingu jest swojego rodzaju fenomenem, ponieważ pomimo iż znane jest ludzkości od bardzo dawna (wcześniej pod okrojoną nazwą,,reklama”) to wciąż się rozwija i rozbudowuje o nowe gałęzie. Z jednej strony patrząc, jest to zaskakujące, z drugiej jednak całkowicie naturalne, ponieważ rozwój technologiczny i techniczny idzie coraz szybciej do przodu, dzięki czemu otwierają się nowe ,,bramki”, którymi możemy dotrzeć do naszych potencjalnych klientów. W momencie, kiedy piszemy ten wpis, całkiem możliwe, że opracowywane są nowe kanały przekazu dla marketingu.

Dla kogo jest ten artykuł? Przede wszystkim dla każdego, kto chce zrozumieć, jak złożony jest współczesny marketing - zarówno dla początkujących przedsiębiorców, którzy gubią się w ogromie definicji z nim związanych, jak i dla doświadczonych specjalistów, chcących nieco utrwalić sobie wiedzę.

Jako że pojęcie marketingu i jego brata — remarketingu jest wciąż nie do końca każdemu znane, w dzisiejszym wpisie opiszemy, jakie są najpopularniejsze rodzaje marketingu. Wyjaśnimy też, dlaczego warto stosować remarketing i czym on się różni od klasycznego marketingu.

Marketing a remarketing jakie są kluczowe różnice?

Czym jest sam marketing, mamy nadzieję, że wiecie już dokładnie z naszych wielu poprzednich wpisów na ten temat. Jeśli nie — zapraszamy do przejrzenia naszych wpisów marketingowych! Remarketing jednak, jak sama nazwa (Re-) wskazuje, jest powtórzeniem, ponowionym działaniem marketingowym.

Skoro za pierwszym razem nasz marketing zadziałał lub nie zadziałał, to po co wprowadzać go ponownie dla tych samych użytkowników? Przecież skoro za pierwszym razem zadziałał, to pozyskaliśmy klienta, a jeśli nie poskutkował, to znaczy, że odbiorca nie był zainteresowany naszą ofertą.

Otóż jest to błędne myślenie, kwestia marketingowa niestety nie jest tak zero-jedynkowa, jakbyśmy tego chcieli. Dlaczego tak naprawdę dotarcie do tych samych użytkowników ma sens? To, że odbiorca naszej reklamy kliknął ją, nie znaczy, że zrealizował jakikolwiek z naszych znaczących celów, jak np. zapisanie się na newsletter, kupienie naszego produktu czy skorzystanie z usług. Remarketing kierowany jest do osób, które podjęły jakąkolwiek akcję w kierunku naszej działalności, np. odwiedziły naszą stronę, ale z jakiegoś powodu ją przedwcześnie opuściły. Mogły być to osoby, które dodały produkt do koszyka, ale nie sfinalizowały zakupu lub przeglądały konkretne usługi na stronie, ale ostatecznie nie podjęły dalszych kroków.

Materiały remarketingowe mają zupełnie inny charakter, stosują inną komunikację niż marketingowe, ponieważ mają inny cel. Stosując kampanię remarketingową wiemy już, że nasza poprzednia reklama zainteresowała odbiorcę i mamy coś, czego szukał, dlatego komunikuje ona jedynie w charakterze zachęcającym do powrotu na naszą stronę, sprawdzenia naszej specjalnej oferty itp. Badania wskazują, że użytkownikom znacznie łatwiej jest powrócić na stronę, niż na nią wejść.

Jakie są zalety remarketingu?

  • Precyzyjne targetowanie - pewność, że wyświetlasz reklamę wśród użytkowników zainteresowanych Twoim produktem lub usługą;
  • Spersonalizowana oferta - wiesz dokładnie czym jest Klient zainteresowany i dokładnie to mu reklamujesz;
  • Cross-selling i up-sellin - oferujesz usługi bądź produkty komplementarne, zestawy lub dodatki do wcześniejszego zakupu, a także droższą wersję produktu czy usługi;
  • Wzrost świadomości marki, czyli branding - następuje wzrost świadomości marki, bo użytkownik ma wrażanie jakby Twoje reklamy były wszędzie, a to z kolei buduje zaufanie i rozpoznawalność;
  • Wysoki zwrot z inwestycji (ROI) takie kampanie Ads, według badań, charakteryzują się największym zwrotem z inwestycji (ROI).

Kompleksowy przegląd rodzajów marketingu

Pamiętajmy o tym, że poniższe rodzaje marketingu wcale nie wykluczają siebie nawzajem, dla przykładu post reklamujący nasze produkty na Facebooku zarówno będzie formą Social media marketingu, Online marketingu jak i Digital marketingu.

Marketing cyfrowy

1. Marketing cyfrowy (Digital marketing)

Jest to marketing prezentowany odbiorcom w sposób wykorzystujący wszelkie urządzenia cyfrowe, elektroniczne. Jest to bardzo najszersza gałąź marketingu, biorąc pod uwagę, że wszelkie kampanie online wymagają urządzeń elektronicznych, a poza nimi są również te wyświetlane na ekranach miejskich czy sklepowych.

Do form marketingu cyfrowego zaliczamy m.in. takie rodzaje, jak:

  • Marketing online (Internet marketing)
  • Marketing w mediach społecznościowych (Social media marketing)
  • Marketing mobilny (Mobile marketing)
  • Digital Out-Of-Home marketing (DOOH)

O digital marketingu sporo pisaliśmy w naszym poprzednim wpisie — Digital marketing — w sieci i nie tylko.

Marketing internetowy

2. Marketing internetowy (Online marketing)

Jak sama nazwa wskazuje, marketing internetowy to wszelkie kampanie prowadzone drogą internetową, takie jak kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Kwestią wyróżniającą online marketing od standardowego, jest fakt, że w tej sytuacji bardziej kładzie się nacisk na relację pomiędzy marką a konsumentem, ponieważ poprzez reklamy w sieci odbiorca reklamy ma niemal natychmiastową możliwość bezpośredniego kontaktu z firmą. Ponadto jest on często tańszy w realizacji, szybszy w uruchomieniu i celniejszy w targetowaniu, dzięki możliwości precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej.

Dla wielu firm, zwłaszcza tych, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w sieci, kluczowe jest zrozumienie, jak zabrać się za marketing online i jakie strategie pod tym kątem będą najskuteczniejsze w ich branży. Trzeba pamiętać, że online marketing to nie tylko reklamy płatne, ale także optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki (SEO), po aktywność w social mediach, co tylko ukazuje, jak szerokie są możliwości. Na początek dobrze jest skorzystać z profesjonalnego doradztwa, bo to pozwala obrać konkretny kierunek działań i stopniowo budować dalszą promocję swojej firmy.

O marketingu internetowym, zwłaszcza w kontekście małych firm, pisaliśmy więcej tutaj — Marketing internetowy dla małych firm. Na co warto zwrócić uwagę?

Marketing wychodzący

3. Marketing wychodzący (Outbound marketing)

Jest to tradycyjna forma marketingu, w którym to marka jako strona reklamująca swoje usługi lub produkty wychodzi z inicjatywą w stronę klienta i stara się bezpośrednio przekonać odbiorcę do skorzystania z jej oferty. Jednym z popularniejszych form marketingu wychodzącego są np. kampanie mailowe, telemarketing czy reklamy telewizyjne i radiowe.

Marketing przychodzący

4. Marketing przychodzący (Inbound marketing)

W przeciwieństwie do Outbound marketingu, marketing przychodzący polega na zachęceniu odbiorców do wykonania pierwszego kontaktu, poprzez pośrednio publikowane materiały reklamowe, np. na tablicy Facebooka, w reklamach Google Ads lub billboardach. Przykładem może być wartościowy artykuł na blogu, edukacyjne webinary, czy obecność w mediach społecznościowych - jeśli odbiorca zobaczy, że posiadasz wartościową wiedzę z zakresu promocji marki, SEO, czy social media marketingu, może sam zwrócić się do ciebie po ofertę. Jest to dziś najczęściej stosowany rodzaj marketingu jeśli chodzi o pierwszeństwo interakcji marka-odbiorca.

Marketing w mediach społecznościowych

5. Marketing w mediach społecznościowych (Social media marketing)

Jak sama nazwa wskazuje, jest to promowanie swoich usług i produktów na bardzo popularnych dziś mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. W grę tutaj wchodzą zarówno posty bezpłatne (organiczne), jak i opłacone kampanie reklamowe (Instagram/Facebook Ads) - kluczowe jest budowanie społeczności i angażowanie użytkowników, aby chcieli podejmować interakcje z Twoją firmą.

Marketing treści

6. Marketing treści (Content marketing)

To rodzaj marketingu, polegający na stymulowaniu odbiorców do kontaktu, poprzez publikowanie dużej ilości treści na ogólnodostępne kanały. Jednym z najpopularniejszych i najskuteczniejszych form Content marketingu jest aktywne publikowanie postów na media społecznościowe lub regularne prowadzenie bloga. Głównym celem jest produkowanie dużej ilości zdywersyfikowanych i wartościowych treści, dzięki którym ich odbiorcy stwierdzą, że chcą skorzystać z naszej oferty (e-booki, infografiki, wideo poradniki, podcasty, itp.).

Marketing w wyszukiwarkach internetowych

7. Marketing w wyszukiwarkach internetowych (Search Engine Marketing (SEM))

SEM to kompleksowa strategia marketingowa, polegająca na zwiększeniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Kwestię wyszukiwarek internetowych możemy zasadniczo podzielić na dwie części:

  • Search Engine Optimization (SEO) - odpowiadające za optymalizację wyników wyszukiwania (tzw. wyników organicznych). Musimy zadbać o nią, aby nasza strona internetowa pojawiała się wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google dzięki trafnym słowom kluczowym, wysokiej jakości treści i budowaniu autorytetu domeny
  • Search Engine Marketing (SEM) - ściśle rozumiany jako płatne kampanie w wyszukiwarce (np. Google Ads), jest to płatna kampania w wyszukiwarce, dzięki której po wpisaniu odpowiedniej frazy, u góry wyników pojawi się nasza strona internetowa z podpisem ,,Reklama”

Marketing organiczny

8. Marketing organiczny (Organic marketing)

Jest to każda forma marketingu, która nie została w żaden sposób przez nas opłacona, a przynosi nam korzyści w formie naturalnego ruchu i zainteresowania. Przykładowo gdyby w naszym mieście nie było żadnego sklepu spożywczego i zdecydowalibyśmy się na jego otwarcie, bez wątpienia nie potrzebowałby on żadnej szczególnej reklamy, aby był nim ruch i przynosił zysk. W kontekście online, marketing organiczny to np. ruch z SEO, zasięgi w mediach społecznościowych zdobyte bez płatnych promocji, czy polecenia użytkowników.

Reklama

9. Reklama (Advertising)

W przeciwieństwie do marketingu organicznego, klasyczna forma marketingu, jaką jest reklama, polega na zwiększeniu swoich zasięgów i zainteresowania poprzez płatne kampanie reklamowe. Reklama może mieć przeróżną formę i kanały przekazu, począwszy od bannerów internetowych, przez rozdawane ulotki, reklamy w radiu i telewizji, a na marketingu radiowym kończąc.

Marketing wideo

10. Marketing wideo (Video marketing)

Jest to nic innego, jak wykorzystanie formatu wideo do promowania swoich produktów lub usług. Materiały wideo są bardziej angażujące od statycznych form marketingu, ponieważ bardziej,,wciągają” odbiorców i można nimi przekazać znacznie więcej informacji. Platformy takie jak YouTube, TikTok czy Instagram (reels) są dziś kluczowe dla skutecznego video marketingu, choć całkiem sporo treści tego typu pojawia się również na Facebooku.

Marketing influencerski

11. Marketing influencerski (Influencer marketing)

O influencerach z pewnością wielu z was już słyszało. Bycie influencerem w dużym skrócie polega na nawiązaniu przez osobę mającą duże zasięgi (dużą ilość obserwatorów, dużą sławę lub po prostu szerokie grono fanów) współpracy z daną marką, polegającej na odpłatnym promowaniu danego produktu lub usługi. Influencer marketing jest więc efektywnym sposobem na dotarcie do konkretnej niszy odbiorców poprzez zaufane źródło.

Marketing afiliacyjny

12. Marketing afiliacyjny (Affiliate marketing)

Polega na promowaniu swoich produktów poprzez akcje promocyjne partnera, jest do poniekąd podobne do marketingu influencerskiego z tą różnicą, że osobą promującą nasze produkty lub usługi jest inna marka, z którą musimy nawiązać partnerstwo. Partnerzy afiliacyjni otrzymują prowizję od sprzedaży lub leadów, co czyni ten model rozliczenia bardzo efektywnym.

Outreach marketing

13. Outreach marketing

Jest to szersza dziedzina marketingu, której charakterystyczną cechą jest zaczerpnięcie większych zasięgów poprzez współpracę z osobami/markami z zewnątrz. Formami outreach marketingu są właśnie marketing afiliacyjny oraz influencerski, a także współpraca z blogerami, mediami czy innymi stronami w celu zdobycia wartościowych linków zwrotnych (link building) czy wzmianek o marce.

E-mail marketing

14. E-mail marketing

Jest to nic więcej jak promowanie swoich dóbr drogą mailową. Aby taka forma marketingu była skuteczna, musimy najpierw zdobyć jak największą bazę adresów mailowych naszych potencjalnych lub już obecnych klientów i zaprojektować odpowiednią kampanię mailingową - kluczowe są w tym przypadku spersonalizowane wiadomości, segmentacja bazy odbiorców i automatyzacja.

Marketing mobilny

15. Marketing mobilny (Mobile marketing)

Przy dzisiejszym, coraz większym udziale urządzeń mobilnych w życiu codziennym wielu ludzi, marketing mobilny staje się coraz bardziej popularnym sposobem reklamowania swoich usług lub towarów. Forma ta obejmuje wszystkie działania marketingowe, których pośrednim lub bezpośrednim sposobem działania jest wyświetlanie na urządzeniach mobilnych, w tym aplikacje, reklamy wewnątrz nich, a także SMS marketing.

Out-Of-Home marketing

16. Out-Of-Home marketing

W przeciwieństwie do wszelkich form marketingu internetowego, które bazują na,,złapaniu” potencjalnego klienta w domu, przy komputerze czy telewizorze, Out-Of-Home marketing polega na promowaniu swoich usług na zewnątrz. Do tego rodzaju marketingu zaliczają się wszelkie formy reklamy, które możemy dostrzec na zewnątrz lub przez okno, takie jak: billboardy, ulotki czy plakaty.

Więcej o OOH marketingu i jego cyfrowym odpowiedniku w poprzednim wpisie — Digital marketing — w sieci i nie tylko.

Marketing partyzancki

17. Marketing partyzancki (Guerilla marketing)

Jest to jeden z najbardziej,,spontanicznych” i nieoczekiwanych rodzajów marketingu. W przeciwieństwie do większości strategii marketingowych, które są zaplanowane na długi okres, są bardzo ustandaryzowane i normatywne, marketing partyzancki polega na zaprojektowaniu niekonwencjonalnego, społecznie głośnego i zapadającego jak najbardziej w pamięć wydarzenia, które przyniesie rozgłos naszej marce - często wykorzystuje humor, zaskoczenie lub prowokację, aby wywołać efekt "viralowy" przy niskim budżecie.

Marketing szeptany

18. Marketing szeptany (Word of mouth marketing)

Marketing szeptany (WOMM) to nic innego jak po prostu sprawianie, że nasi klienci są na tyle zadowoleni z naszych usług lub produktów, że sami z siebie nas polecają swoim znajomym, którzy przekazują informację dalej i dalej. Jest to prawdopodobnie najstarsza forma marketingu, jaka kiedykolwiek istniała i zarazem jedna z najskuteczniejszych, ponieważ bazuje na zaufaniu do rekomendacji.

Marketing referencyjny

19. Marketing referencyjny (Referral marketing)

Jest podobny do marketingu szeptanego, jednak bardziej komercyjny. Marketing referencyjny polega na polecaniu naszej oferty innym osobom, jednak w ramach uzyskania nowych klientów, osoba polecająca otrzymuje określony benefit, np. w formie zniżki, dzięki czemu pojawia się tutaj motywacja do dalszego polecania.

Marketing utrzymujący

20. Marketing utrzymujący (Retention marketing)

W przeciwieństwie do marketingu pozyskującego, marketing utrzymujący ma swoje zastosowanie, gdy już mamy określoną, stałą grupę klientów i ma za zadanie utrzymanie przy nas jak największej jej części. Zarówno marketing pozyskujący jak i utrzymujący powinny zawsze działać równolegle, abyśmy nigdy nie zaniedbali ani naszych obecnych klientów, ani nie przestali nabywać nowych. Kluczem są programy lojalnościowe, doskonała obsługa klienta i personalizowana komunikacja.

Marketing pozyskujący

21. Marketing pozyskujący (Acquisition marketing)

Jest to bardzo szeroka gałąź marketingu, która polega na zachęceniu nowych klientów do odwiedzenia naszej strony lub skorzystania z naszej oferty. Charakterystykę marketingu pozyskującego rodzaju marketingu określa wyłącznie tonacja komunikacji, w kwestii formy może ona być zarówno prezentowana online jak i tradycyjnymi kanałami przekazu. Przykłady to kampanie reklamowe, SEO i content marketing skierowany do nowych odbiorców.

Marketing efektywnościowy

22. Marketing efektywnościowy (Performance marketing)

Performance marketing to rodzaj marketingu, który za cel obiera nie tylko wyświetlenie danej reklamy, a wykonanie konkretnej czynności przez odbiorcę. Oprócz zmiany celu takiej reklamy zmienia się również sposób rozliczenia, ponieważ reklamodawca nie płaci za samo wyświetlenie owej reklamy, lecz dopiero gdy odbiorca wykona istotny dla nas, wcześniej określony cel, np. zapis na newsletter, odwiedzenie wybranej zakładki czy pobranie pliku. Jest to strategia zorientowana na osiągnięcie konkretnych wyników i mierzalnego ROI.

Marketing marki

23. Marketing marki (Brand marketing)

Brand marketing nie ma na celu ani pozyskiwać nowych klientów, ani zadowalać już istniejących, lecz kreować naszą markę w oczach wszystkich odbiorców. Dzięki temu rodzajowi marketingu mamy możliwość zaprezentować nasz charakter poprzez materiały graficzne, sposób komunikowania się z klientami i wszystkimi innymi punktami styku z potencjalnym i obecnym klientem.

Marketing behawioralny

24. Marketing behawioralny (Behavioral marketing)

Jest to rodzaj marketingu, który swoje ukierunkowanie wyznacza poprzez analizę i interpretację zachowań odbiorców. Marketing behawioralny odpowiednio ukierunkowany może być bardzo skuteczny, ponieważ bazuje on na danych zapisanych w tzw. ciasteczkach i mapie zachowań klientów, pozwalając na dostarczanie spersonalizowanych treści i ofert na podstawie wcześniejszych działań użytkownika.

Marketing nostalgiczny

25. Marketing nostalgiczny (Nostalgia marketing)

Ten rodzaj marketingu bazuje na wzbudzaniu przyjemnych wspomnień u odbiorców, stąd nazwa. Każdy z nas, w zależności od wieku i pokolenia, ma swoje nostalgiczne wspomnienia, do których rzadziej lub częściej wraca. Wspomnienia te z reguły wzbudzają w nas pozytywne emocje, taki sam cel mają materiały marketingowe zaprojektowane w charakterze marketingu nostalgicznego. Wykorzystuje sentyment do minionych lat, produktów czy trendów, budząc pozytywne emocje i wzmacniając więź z marką.

Neuromarketing

26. Neuromarketing

Jak sama nazwa wskazuje, jest to strategia marketingowa, której działanie w dużej mierze oparte jest na wynikach badań dotyczących ludzkiej percepcji i interpretacji bodźców zewnętrznych. Zadaniem neuromarketingu jest wpłynięcie na odbiorców na głębszym poziomie niż tylko wizualnym, materiały marketingowe muszą wyjątkowo wpływać na emocje odbiorców, najlepiej korzystając nie tylko z bodźca wzrokowego, ale również wykorzystując dźwięk, zapach, dotyk itp. Polega on na badaniu reakcji mózgu na dane bodźce, aby tworzyć skuteczniejsze kampanie.

Marketing emocji

27. Marketing emocji (Emotional marketing)

Podobnie jak neuromarketing, marketing emocji ma za zadanie wpłynąć na nasz odbiór reklamy w sposób emocjonalny - celem jest stworzenie silnej więzi z potencjalnym klientem. Badania wykazują, że odbiorcy treści, która wzbudziła w nich silne emocje, znacznie częściej zapamiętują daną reklamę. Niekoniecznie musi to być pozytywne uczucie, ważne, aby było monotematyczne, może to być radość, śmiech, złość czy nawet odpowiednio ukierunkowane obrzydzenie.

Public Relations

28. Public Relations (PR)

Public Relations to nie jest stricte rodzaj marketingu, jednak jest to zespół osób odpowiedzialnych za wszelką komunikację marki z odbiorcami, co czyni PR jednym z ważniejszych elementów strategii marketingowej. Komunikowanie się z potencjalnymi klientami i tymi, którzy już są, często może być dobrym sposobem na zaproponowanie dodatkowych usług lub produktów, które owa firma oferuje.

Marketing relacji

29. Marketing relacji (Relationship marketing)

Jest to strategia marketingowa, której głównym zadaniem jest zbudowanie z klientami stabilnej, długoterminowej relacji. Jest to korzystne dla niektórych marek, zwłaszcza tych, którym zależy na sprzedaniu usług abonamentowych, a także w branżach opartych na lojalności klienta. Skupia się na satysfakcji i jego utrzymaniu

Marketing sezonowy

30. Marketing sezonowy (Seasonal marketing)

Marketing sezonowy jak sama nazwa wskazuje, to strategia polegająca na uruchamianiu poszczególnych kampanii marketingowych w określonych momentach w roku, np. kampania walentynkowa czy świąteczna.

Stealth marketing

31. Stealth marketing

Polega na ,,przemycaniu” materiałów marketingowych w miejscach, które nie są przeznaczone stricte pod działania marketingowe. Bardzo popularnym zabiegiem stealth marketingowym jest np. lokowanie produktu w filmach, grach wideo czy programach telewizyjnych, w sposób niewidoczny dla widza jako reklama

Jak widać, rodzajów i sposobów dotarcia do nowych lub obecnych klientów jest bardzo wiele, zanim rozpoczniemy nasze działania marketingowe, warto przeprowadzić jak najdokładniejsze badania i określić jakie strategie, kanały i sposoby komunikacji będą dla nas najlepsze. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie potrzeb Twojej grupy docelowej oraz celów biznesowych - nie ma jednej uniwersalnej strategii, bo skuteczny marketing to połączenie wielu z tych elementów w spójny plan. Po więcej informacji odnośnie do marketingu i nie tylko zapraszamy do kontaktu!

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up