Marketing internetowy dla małych firm. Na co warto zwrócić uwagę?

| zaktualizowano:

Nieważne czy dopiero zaczynasz, czy już prowadzisz działalność gospodarczą. Marketing w prowadzeniu lokalnej firmy jest równie istotny jak dbanie o wysoką jakość produktów i usług. Podchodząc sumiennie do wymienionych niżej zagadnień, zwiększasz szansę na odnalezienie klientów. W tym artykule opowiemy Ci o tym, jak odnaleźć się we współczesnym świecie marketingu internetowego i na co zwrócić uwagę w zarządzaniu marketingiem mikro lub małego przedsiębiorstwa. Nasze wnioski mogą być zaskakujące!

Przemyśl strategię działania Twojej firmy

Najpierw warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które będą mogły pomóc nam w dostosowaniu naszej strategii marketingowej do sytuacji w branży, w której działasz. Często wydaje się, że możemy to zrobić w głowie - owszem, można, lecz spisanie odpowiedzi i pomysłów, analiza aktualnej sytuacji firmy i przełożenie tego na plan pozwoli nam na późniejsze sprawdzenie, czy udało nam się to zrobić efektywnie, czy nie. Kontrolujemy również koszty i czas.

1. Wyznacz sobie cele

Plan musi zawierać cel, jaki sobie stawiasz. Na przykład: pozyskamy 50 nowych klientów w przeciągu dwóch miesięcy. Pamiętaj o ustalaniu celów zgodnie z koncepcją SMART.

2. Wykonaj analizę grupy docelowej

Kolejnym elementem jest analiza grupy docelowej - wydaje się to być trywialne, ale musimy wiedzieć, do kogo kierujemy nasze usługi w pierwszej kolejności i kto zapłaci nam za to najwięcej pieniędzy. Będzie to niezwykle istotne w procesie kształtowania strategii marketingowej Twojego przedsiębiorstwa. Oferując usługi B2B w sektorze usług podatkowych dla firm, nie rozpoczniesz kampanii reklamowej na TikToku, prawda?

3. Jak chcesz dotrzeć do klientów?

Na koniec trzeba określić sposób, w jaki będziesz informować o swoich produktach lub usługach. Gdzie są Twoi klienci? Czego oczekują? Jak możesz do nich dotrzeć?

Marketing dla małych firm - zarządzanie

Marketing zaczyna się od dobrego wyglądu

Warto zadbać o logo i spójną identyfikację wizualną. Prowadząc mały biznes nie potrzebujesz rozbudowanej księgi wizerunku. Wystarczy, że zaznaczysz profesjonalne podejście do swoich zadań, pokazując odbiorcy dbałość o każdy szczegół. Większość z nas jest wzrokowcami, co potęguje potrzebę zadbania o tę kwestię. Jak to się mawia: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”.

Jeżeli czujesz się na siłach, spróbuj zrobić to samodzielnie. Internet czeka na Ciebie z otwartymi rękoma, oferując ogromny zasób wiedzy i narzędzi. Skorzystaj z popularnych platform do tworzenia grafiki online i poczytaj o tym jak profesjonalni graficy podchodzą do tego typu zadań.

Zawsze możesz zlecić to zadanie firmie, która kreatywnie podejdzie do sprawy i stworzy dla Ciebie kompleksowo szatę graficzną firmy. Logo, projekt strony internetowej, banery, wizytówki, szablony grafik na social media itp. Masz wtedy gwarancję spójności wyglądu Twojej marki.

Lokalny fanpage

Social media niosą za sobą ogromny potencjał marketingowy. Pozwalają lepiej poznać swoją grupę docelową, są także świetnym środowiskiem do testowania, jakie rozwiązania będą przez nią lepiej przyjęte. Dla małego, lokalnego biznesu jest to szansa na zaprezentowanie się nowym użytkownikom, a co najważniejsze — na nawiązanie z nimi relacji.

Założenie fanpage na Facebooku pozwoli Ci nie tylko zaprezentować firmę, ale także zbudować skuteczną komunikację z potencjalnymi klientami. Regularne publikowanie postów, które będą dopasowane do ich zainteresowań, to droga do sukcesu. Bardzo polecamy stosowanie wszelkich działań, jakie sprawią, iż odbiorcy poczują się, jakby należeli do jakiejś zamkniętej społeczności — doskonale sprawdzą się w tej roli sezonowe konkursy, czy akcje promocyjne angażujące ich (np. przez namawianie do publikowania zdjęć pod konkretnym #).

Dobrym rozwiązaniem będzie uwzględnienie miasta, w jakim działa Twój biznes, w nazwie fanpage. Informuj na nim o promocjach, zmianach związanych z godzinami otwarcia, czy nowych produktach. Pokaż odbiorcom firmę od wewnątrz, być może z nieco mniej oficjalnej strony, by mogli oni poczuć, że nawiązują z nią bliższą relację. Dodawaj zdjęcia okolicy, montuj rolki, zachęcaj do udostępniania postów. Tak naprawdę ogranicza Cię jedynie wyobraźnia!

Nie ograniczaj się tylko do Social Media, tylko...

Czy zdarzyło Ci się kiedyś szukać firmy, która spełni twoją nagłą potrzebę na Facebooku?

No właśnie.

Social media to narzędzie do złapania klienta w locie, zainteresowania go swoją firmą i zatrzymania go na dłużej. Zapamięta Cię i skorzysta z Twoich usług gdy tylko nadejdzie taka potrzeba. Wygrywa ten, kto zainteresuje i zgromadzi więcej klientów. Gdy ktoś polubi Twoją firmę i w pewnym momencie będzie potrzebować pomocy w Twoim obszarze działalności, nie zastanawiając się dłużej, skontaktuje się z Tobą.

… stwórz stronę internetową!

Inaczej wygląda sytuacja, w której wyszukujemy firmy, której pomocy potrzebujemy “na już”. Tworząc i pozycjonując swoją stronę internetową, dywersyfikujesz źródła kontaktu. Co za tym idzie, zwiększasz szansę na pozyskanie klienta. Nie zapominaj, że witryna, to Twoja wizytówka. Powinna być zaprojektowana w taki sposób, by odbiorca mógł znaleźć na niej wszystkie informacje, jakich oczekuje, bez konieczności ich szukania. Cennik, dojazd do firmy, główny obszar działalności biznesu, wyróżniki… to wszystko bezwzględnie powinno zostać uwzględnione na stronie głównej! Dużym atutem będzie również galeria zdjęć, gdzie możesz umieścić wykonane przez siebie realizacje czy zlecenia.

Aby Twoja strona internetowa była intuicyjna i atrakcyjna w odbiorze dla potencjalnego klienta, musisz zadbać o kilka rzeczy. Przede wszystkim skup się na tym, czy dobrze funkcjonuje. Jeśli będzie się ona ładowała zbyt długo, nawet zainteresowany Twoimi usługami użytkownik, po kilku sekundach ją opuści. Pomocny w tym przypadku okazuje się wskaźnik “szybkie ładowanie strony”.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, ludzie są w większości wzrokowcami. Zwróć uwagę na szatę graficzną Twojej witryny. Czy posiada ona atrakcyjne animacje, czy slidery? Czy jest zgodna kolorystycznie z najnowszymi trendami? Czy jest spójna z Twoim logo? Koniecznie zadbaj o każdy z tych elementów — zintegrowana całość pozwoli odbiorcy na bezproblemowe przyswajanie kontentu, a dodatkowo zainteresuje go na dłużej.

Strona przekłada się na wizerunek przedsiębiorstwa! Jest to również miejsce do wykazania się wiedzą merytoryczną. Blog utwierdzi w przekonaniu Twoich aktualnych i nowych klientów, że jesteś odpowiednią osobą na odpowiednim miejscu.

Content marketing to podstawa marketingu mikro przedsiębiorstw

Marketing dla małych firm - kreatywność

Jest on również bardzo ważny w kontekście pozycjonowania strony. Dzięki temu klient, który wpisuje interesującą go frazę w Google, może łatwiej trafić na Twoją witrynę. Zaprezentowanie tematu w atrakcyjny sposób zwiększa szansę na to, że klient skorzysta z Twoich usług. Tylko pomyśl — kiedy szukasz specjalisty w danej dziedzinie, zapewne istotne jest dla Ciebie to, czy posiada on kompleksową wiedzę. Zakładka z blogiem służy właśnie do zakorzenienia w głowie odbiorcy, że firma jest profesjonalna i zna się na rzeczy. Publikuj tam wpisy zgodne z tym, czego aktualnie poszukują użytkownicy — przydatne będzie tutaj narzędzie AnswerThePublic. Pozwoli Ci ono dobrać taką tematykę, która prawdopodobnie będzie najbardziej zbliżona do oczekiwań odbiorców.

W artykułach na blogu zadbaj o linkowanie wewnętrzne. Jeśli piszesz o usłudze, która znajduje się w Twoim cenniku, przekieruj do niego. Jeśli wspominasz o temacie, na jaki już pisałeś wcześniej, odnieś się do niego. Zarządzaj ruchem na stronie odpowiedzialnie i sprytnie, a przyniesie to oczekiwane efekty.

Profil Firmy w Google

W przypadku lokalnych biznesów stacjonarnych stronę internetową przede wszystkim uzupełniamy wizytówką na Google Moja Firma. Co to takiego? To ciekawe narzędzie, umożliwiające na dotarcie do potencjalnych klientów za pomocą wyszukiwarki i Map Google - jest ono doskonałą opcją dla wszystkich biznesów, które działają lokalnie. Kiedy użytkownik będzie wyszukiwał produktów czy usług podobnych do tych, jakie znajdują się w Twojej ofercie, Twoja firma zostanie mu wyświetlona, wraz z lokalizacją i godzinami otwarcia. Niektóre marki wykorzystują Profil Firmy w Google jako alternatywę dla strony internetowej. My polecamy połączenie obydwu tych rozwiązań, ale wskazuje to na wszechstronność zaproponowanego narzędzia.

O czym należy pamiętać, tworząc Google Moja Firma?

Przede wszystkim zadbaj o aktualne informacje, godziny otwarcia, numery telefonów, o napływ opinii i reagowanie na nie na bieżąco. To bardzo istotne, ponieważ unikniesz wprowadzania swoich potencjalnych klientów w błąd, co na tym etapie jest kluczowe.

Najważniejsze korzyści płynące z posiadania Profilu Firmy w Google:

Skompletowanie wizytówki może przełożyć się na znaczne zwiększenie popularności Twojego biznesu — pomaga ono w pozyskaniu lokalnych klientów. Kiedy będziesz regularnie prowadzić profil, masz szansę na dotarcie do nowych użytkowników oraz wygenerowanie wielu połączeń telefonicznych, czy wejść na stronę. Co najważniejsze: dowiedzą się oni, gdzie fizycznie znajduje się Twoja firma.

Jest to także doskonałe miejsce do budowania pozytywnego wizerunku marki. Doskonałym pomysłem będzie zaproponowanie klientom niewielkiego rabatu, w zamian za napisanie opinii o świadczonych przez Ciebie usługach. Pamiętaj, że masz możliwość odpowiadania na każdą z nich, co dodatkowo wzbudzi zaufanie.

Co ciekawe, w Google Moja Firma masz również możliwość dodawania zdjęć — pokaż swoim odbiorcom, jak wygląda Twoje biuro, jego okolica, czy wykonane przez Ciebie realizacje. Może ich to zainteresować i na przykład, ułatwić dojazd.

Na Profilu Firmy w Google możesz publikować aktualizacje, w których poinformujesz o najnowszych usługach czy produktach w ofercie, aktualnych wyprzedażach, czy podzielisz się wiedzą na temat związany z Twoim biznesem. To doskonały sposób na wzmocnienie pozycjonowania!

Co najważniejsze: lokalne wyszukiwanie. Zdecydowanie kluczową zaletą Google Moja Firma jest to, że Twój biznes pojawi się na mapie. Kiedy potencjalny klient wpisze w wyszukiwarkę frazę kluczową związaną z oferowanymi przez Ciebie usługami, wraz z nazwą miasta, wizytówka Twojego przedsiębiorstwa z pewnością mu się ukaże. Jak wiadomo, obszar działań jest często kluczowym czynnikiem decyzyjnym - skorzystaj z tego! Nie trzeba specjalnie uświadamiać jak ważnym i jak wpływowym narzędziem dla Twojej działalności gospodarczej są Mapy Google.

Reklama lokalna Google Ads

Doskonałym narzędziem promocji są lokalne reklamy Google Ads. Dają one ogromne możliwości promocyjne, także w przypadku małych firm. Mogą na przykład nakłonić potencjalnych klientów do nawiązania kontaktu telefonicznego z marką, a nawet do wizyty w biurze. Jak to działa?

Gdy dany użytkownik szuka na urządzeniu mobilnym (z włączoną lokalizacją) firmy w pobliżu w wyszukiwarce lub Mapach Google, zobaczy Twoją reklamę z lokalizacją. To doskonały sposób na dotarcie do osób, które szukają danej usługi “na już”.

Główne zalety reklam lokalnych w Google Ads:

  • zwiększenie liczby wizyt w punkcie lub sklepie stacjonarnym — dzięki temu, że użytkownicy widzą lokalizację Twojej firmy w czasie, kiedy szukają podobnych usług w pobliżu, masz znacznie większe szanse na to, że to akurat Ciebie odwiedzą,
  • lokalna promocja — być może potencjalny klient, który raz zobaczył lokalizację Twojej marki na mapie, zapamięta ją na dłużej,
  • pigułka informacyjna — lokalne reklamy ukazują użytkownikom takie dane jak: nazwa strony internetowej, informacje o godzinach otwarcia, adres, a nawet opinie klientów ze zdjęciami.

Jak więc widzisz, reklamy lokalne Google Ads to idealne rozwiązanie dla małej firmy, która skupia się głównie na działaniu w swojej okolicy.

Nie zapomnij, że istnieje świat poza internetem - reklama offline

Określanie grupy docelowej stanowi wyznacznik Twoich działań marketingowych. Jeżeli analiza wykaże, że twoją grupą docelową są seniorzy, nie będzie dobrym pomysłem poświęcanie wszystkich środków na reklamę internetową. Warto pomyśleć nad przekazaniem części pieniędzy na reklamę offline w postaci ulotek, banerów lub artykułów sponsorowanych w lokalnej gazecie itp.

Seniorzy nie są też wyznacznikiem, że reklama powinna skupiać się na materiałach drukowanych. Każde przedsiębiorstwo musi podejść indywidualnie do tej kwestii i odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie są klienci i w jaki sposób do nich dotrzeć. Stąd tak ważne jest określenie grupy docelowej. Nawet najlepsza strategia marketingowa nie przyniesie rezultatu gdy kierujemy ją do nieodpowiednich osób.

Podsumowanie

Marketing dla małych firm - ludzie

Prowadząc małą firmę to tak naprawdę Ty jesteś jej chodzącą reklamą.

Jeżeli prowadzisz swoją działalność, na pewno nie wzięło się to przez przypadek. Wszyscy chcemy robić rzeczy w życiu, które nas cieszą, sprawiają nam wiele radości i czerpiemy z nich korzyści finansowe. Jeżeli jesteś tym szczęśliwcem, który zarabia na swojej pasji, to tym samym jesteś najważniejszym narzędziem marketingowym swojej firmy.

Utrzymaj relację ze swoimi aktualnymi i potencjalnymi klientami. To jest szczególnie ważne w przypadku mikro przedsiębiorstw. Masz do dyspozycji potężne narzędzie do kontaktu z praktycznie całym światem. Tylko od Ciebie zależy, jak to wykorzystasz. Jeśli prowadzisz mały biznes, zainteresuj odbiorców swoją osobą, daj się poznać i polubić.

Buduj społeczność i utrzymuj z nimi kontakt. Testuj różnorodne rozwiązania - nie ograniczaj się do jednego narzędzia. Machina będzie napędzać się sama, jeżeli zadbasz o dostarczanie treści, na przykład prowadząc wspomnianego wcześniej bloga na stronie internetowej, aktywnie udzielając się na serwisach społecznościowych i stronie www. Nie zapominaj o reklamach lokalnych Google Ads, czy Google Moja Firma, które sprawiają, że Twój biznes wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania. Pokazuj swoje realizacje, rozbuduj swoje social media i traf do swojego docelowego klienta i dzięki aktywności na konkretnych portalach zwiększaj swoją bazę klientów. Łącz różne możliwości i przekonaj się sam, jak wiele może osiągnąć Twój mały biznes!

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up