Skuteczna reklama dla klinik dentystycznych i ortodontycznych

| zaktualizowano:

Konkurencja na rynku w niemal każdej branży jest ogromna. Co roku powstają tysiące firm, które walczą o zdobycie Klientów najróżniejszymi sposobami. Szczególnie sektor stomatologiczny rozwija się zaskakująco szybko, stawiając coraz więcej wyzwań przed właścicielami gabinetów. Stale powstają nowe technologie, zmieniające się trendy i preferencje pacjentów, do których muszą się oni dostosowywać. Wraz z nimi jednak pojawiają się szerokie możliwości promocji — ich umiejętne wykorzystanie z pewnością przyniesie spore zyski i przełoży się na pozytywny wizerunek marki.

W jaki sposób przekonać odbiorców, że to właśnie Twój gabinet jest tym najlepszym w okolicy? Jakie są ograniczenia dotyczące reklamy w branży dentystycznej? Od czego warto zacząć i jakich narzędzi użyć, aby działania marketingowe przynosiły zamierzone rezultaty? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym wpisie na blogu. Serdecznie zapraszamy do jego lektury!

Promocja klinik dentystycznych i ortodontycznych - marketing medyczny

Kliniki dentystyczne świadczą usługi medyczne - leczą zęby, wykonują liczne zabiegi z zakresu prewencji, a także dbają o ogólne zdrowie jamy ustnej pacjentów. Z tego względu konieczne jest nieco ostrożniejsze podejście do promocji, ponieważ marketing medyczny związany jest z pewnymi ograniczeniami, dokładnie określonymi w ustawach. Niestety, ale sporządzenie nawet niezwykle szczegółowej i przemyślanej strategii bez wzięcia pod uwagę przepisów, może skończyć się nałożeniem kary. Więcej na temat marketingu usług zdrowotnych piszemy w innym wpisie na naszym blogu, do którego przeczytania Cię serdecznie zapraszamy! Dowiesz się z niego, jakie konkretnie ustawy regulują promocję firm z branży medycznej oraz na co trzeba uważać.

1. Marketing dla klinik dentystycznych i ortodontycznych — dlaczego warto?

Zapewne myśląc o reklamie gabinetu stomatologicznego, w głowie pojawia Ci się jeden cel, czyli zdobycie większej ilości pacjentów. Zdecydowanie jest to jeden z głównych powodów, dla którego warto inwestować w promocję, ale na pewno niejedyny. Prawdą jest, że odpowiednio zaprojektowana i wdrożona strategia marketingowa, opracowana na podstawie analizy rynku, pomoże dotrzeć do szerszego grona odbiorców i zbuduje świadomość marki.

Trafna reklama pomoże Ci także wyprzedzić konkurencję — to przydatne szczególnie w przypadku dużych miast, gdzie gabinetów ortodontycznych jest mnóstwo. Dzięki niej masz szansę przekonać odbiorców, że to właśnie do twojej kliniki powinni się udać. Podkreślając w kampaniach wyróżniki firmy, jej wartości i zalety, stopniowo budujesz pozytywny wizerunek, który jest podstawą w przyciąganiu klientów.

Przemyślany marketing to także możliwość zbudowania zaufania pośród pacjentów. Warto tworzyć wiele wartościowych treści, które następnie opublikujesz na stronie lub social mediach swojej kliniki, ponieważ dzielenie się specjalistyczną wiedzą sprawi, że Twoja marka będzie postrzegana jako profesjonalna. Kiedy uda Ci się to osiągnąć, zyskasz grono wiernych klientów i szansę na to, że polecą oni gabinet znajomym czy rodzinie.

1.1 Ograniczenia w reklamach gabinetów stomatologicznych

Niestety, ze względu na specyfikę branży, istnieją w niej pewne ograniczenia dotyczące promowania usług dentystycznych. Problem w tym, że pojęcie reklamy nie zostało odpowiednio zdefiniowane, przez co nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, jakie działania w tej kwestii są dozwolone, a jakie nie. Art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej stanowi, że:

„Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cechy reklamy”.

Kary związane z nieprzestrzeganiem tych przepisów zawarte są w kodeksie wykroczeń. Zgodnie z art. 147a § 1 i § 2 tej ustawy:

„Kto wykonuje działalność leczniczą lub prowadzi zakład dla zwierząt bez wymaganego wpisu do rejestru, lub ewidencji, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny” „Tej samej karze podlega ten, kto podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych lub usług z zakresu medycyny weterynaryjnej mające formę i treść reklamy”.

Warto jednak podkreślić, że informowanie o świadczonych usługach nie jest karalne, tak samo jak podkreślanie, jacy specjaliści pracują w klinice, na jakim sprzęcie oraz jakie konkretnie zabiegi wykonują. Daje to wiele możliwości, ale należy pamiętać o tym, aby kierować się zasadami etyki.

Reklama gabinetu stomatologicznego

2. Reklama dla klinik dentystycznych i ortodontycznych — od czego zacząć?

Aby zacząć poprawnie promować swoje usługi stomatologiczne lub ortodontyczne, musisz najpierw zadbać o absolutną podstawę w kwestii marketingowej i wizerunkowej Twojej marki - system identyfikacji wizualnej. Zanim zaczniesz projektować i wdrażać reklamy, upewnij się, że masz dobrze zaprojektowane choćby najbardziej podstawowe aspekty graficzne, takie jak: logo marki, key visual, kolory markowe czy charakter komunikacji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia i elementów systemu identyfikacji wizualnej — zapraszamy do naszego poprzedniego artykułu: System identyfikacji Wizualnej - czym jest i dlaczego warto o niego zadbać?

Jeśli masz już zapewnione podstawy systemu wizualnego marki, możesz przystąpić do działań reklamowych. Aby zrobić to skutecznie:

Wykorzystaj media społecznościowe.

Stałe, regularne publikowanie ciekawych postów oraz grafik jest w stanie przyciągnąć wiele osób zainteresowanych tematami dentystycznymi i okołodentystycznymi, którzy z dużym prawdopodobieństwem w przyszłości skorzystają z Twoich usług. Proces ten jest oczywiście długotrwały, nie jest to sprint, lecz maraton — regularność, konsekwentność i cierpliwość są w tym temacie więc kluczowe.

Stwórz kampanie marketingowe.

Począwszy od zaprojektowania efektywnych i estetycznych grafik marketingowych, poprzez napisanie zachęcających tekstów po wdrożenie w Google Ads lub Facebook Ads. Krok ten jest stosunkowo podobny do publikowania regularnych postów na nasze social media, jednak dzięki możliwościom promowania masz możliwość dotarcia do znacznie większej grupy odbiorców, a co za tym idzie, pozyskać więcej potencjalnych klientów.

Zadbaj o dobrze zaprojektowaną, estetyczną i konwertującą stronę internetową.

Jak już wiesz, dziś bardzo ciężko zaistnieć na większą skalę, nie posiadając własnej strony internetowej, dlatego tak istotne jest, aby Twoja klinika lub gabinet, miały swoje odzwierciedlenie w sieci. Strona internetowa jest wirtualną wizytówką Twojego gabinetu stomatologicznego. To pierwsze miejsce, gdzie pacjenci zaglądają, aby dowiedzieć się o dostępnych usługach, aby następnie zadecydować, czy chcą z nich skorzystać. Może to być prosty landing page z podstawowymi informacjami dla odwiedzających, może to być rozbudowana strona z regularnie prowadzonym blogiem, aktualnościami, formularzem kontaktowym i wieloma zakładkami. Oczywiście ta druga opcja będzie się pozycjonowała w wyszukiwarce Google znacznie lepiej, konwertowała lepiej i zatrzymywała większą ilość potencjalnych klientów, ale już nawet posiadanie landing page’a to zdecydowanie duży plus dla marki. Kluczowe jest, aby witryna była atrakcyjna wizualnie, łatwa w nawigacji i zawierała informacje o oferowanych usługach oraz dane kontaktowe.

Przejrzysty design i intuicyjna nawigacja, ułatwią potencjalnym pacjentom znalezienie potrzebnych informacji i skontaktowanie się z Twoją kliniką.

Zadbaj o drukowane elementy marketingu Twojej kliniki.

Oczywiście digitalizacja w dzisiejszych czasach jest niemal wszędzie, jednak w przypadku gabinetów, salonów i innych miejsc, do których klienci fizycznie przychodzą, warto zadbać o fizyczne aspekty marketingowe. Klient, który zjawi się w Twojej klinice, powinien zawsze mieć możliwość otrzymania wizytówki (markowej lub imiennej), dzięki której w razie potrzeby będzie mógł zadzwonić, lub chociażby ulotki, gdyby potrzebował przeanalizować czy chce skorzystać z Twoich usług. Katalogi, plakaty czy billboardy są już reklamami drugorzędnymi, jednak odpowiednio zaprojektowane i dystrybuowane również mogą mieć bardzo dużą moc.

Współpracuj z influencerami.

Branża dentystyczna i ortodontyczna jest tą, z której korzystają wszyscy ludzie. Nie jest ograniczona ani wiekowo, ani majątkowo, ani geograficznie, dlatego nawet influencerzy, którzy nie specjalizują się stricte w promowaniu branży zdrowotnej, czy medycznej mogą Ci pomóc wypromować markę.

Wykorzystaj marketing szeptany.

Jest to najbardziej niedoceniana gałąź marketingu. Oprócz profesjonalnie wykonanej usługi zadbaj również o inne aspekty Twojej relacji z Klientem — na każdym punkcie waszego styku. Postaraj się zadbać o miły, kulturalny kontakt z pacjentem, o prawidłowe jego przyjęcie w gabinecie, o aspekty wizualne samego lokalu itd. Tak naprawdę wszystkie interakcje, jakie podejmiesz z Klientem oraz wszystko, co on zobaczy, wpływa na ocenę Twojej marki, oraz na to, czy poleci ją swoim znajomym. Jednym z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów, aby dołożyć cegiełkę do wyobrażenia Klienta na temat Twojej marki, jest po prostu… komplement! Tak, pacjent, który przyjdzie do gabinetu skorzystać z usługi i usłyszy komplement (oczywiście musi być przemyślany i na miejscu) na 99% pozytywnie zapamięta klinikę.

Buduj i umacniaj swoją markę.

Wszystkie powyższe punkty to tak naprawdę elementy składowe Twojej marki i o wszystkie musisz zadbać. Pamiętaj, że klinika to nie tylko usługi, jakie oferujesz, to również sposób, w jaki rozmawiasz z klientem, styl wizualny publikacji, estetyka lokali i wszystkie inne punkty styku marka — Klient.

Umocnienie marki

3. Narzędzia i taktyki skuteczne w promocji gabinetu dentystycznego

Aby Twój gabinet dentystyczny odniósł sukces, nie wystarczy tylko oferować wysokiej jakości usług. Konkurencja na rynku jest coraz większa, dlatego niezwykle istotne jest stosowanie odpowiednich narzędzi i taktyk promocyjnych. Pozwolą one zbudować silną markę i wyróżniać się na rynku. Poniżej przedstawiamy szereg taktyk, które Ci w tym pomogą.

3.1 Poznanie grupy docelowej

Do efektywnego promowania gabinetu dentystycznego, kluczowe jest rozpoznanie grupy docelowej. Trzeba zrozumieć, kim są potencjalni pacjenci, jakie mają potrzeby i oczekiwania. Przeprowadzenie analizy dostarczy Ci cennych informacji. Poznasz dzięki niej preferencje, wiek, płeć czy miejsce zamieszkania Twoich klientów. Na tej podstawie dostosujesz strategię promocyjną.

Niezwykle istotne jest także poznanie jej pod kątem demografii. Ma to na celu zdobycie danych takich jak: wiek, ważny z punktu widzenia dopasowanie oferty pod konkretną grupę wiekową; płeć, sprawdzenie, czy więcej klientów firmy stanowią kobiety, czy mężczyźni; dochody, czyli sytuacja materialna, określająca przynależność do danej klasy społecznej. oraz wykształcenie, które także wpływa na status materialny oraz rodzaj robionych zakupów.

3.2 Wybór odpowiednich kanałów dotarcia do potencjalnych pacjentów

Kiedy już zidentyfikowałeś grupę docelową, kolejnym elementem jest wybranie odpowiednich kanałów promocji, które będą skutecznie docierać do Twoich potencjalnych pacjentów. Masz wtedy do wyboru szereg możliwości. Jeżeli klienci korzystają głównie z mediów społecznościowych, warto skoncentrować swoje działania na reklamie w social mediach. Natomiast jeśli Twój target to osoby starsze, to tradycyjne formy reklamy mogą okazać się skuteczniejsze. Poniżej znajdziesz charakterystykę różnych kanałów dotarcia!

Social media

Media społecznościowe to jedno z narzędzi marketingu internetowego, które jest szeroko wykorzystywane ze względu na swoją popularność. W Internecie do wyboru dostępne są różne media - rozpoczynając od tych skoncentrowanych bardziej na tekstach (Facebook), po takie, na których widnieją tylko formy video (TikTok). Platformy te umożliwiają bezpośrednią komunikację z pacjentami, dzielenie się informacjami o nowych usługach, udzielanie porad zdrowotnych czy chwalenie się efektami swoich działań i zabiegów.

W social mediach kluczowe znaczenie mają wartościowe treści. Publikowanie ciekawego contentu może przyciągnąć uwagę i zainteresowanie potencjalnych pacjentów. Warto pokazywać wykonane zabiegi, by pokazywać efekty swojej pracy.

Reklama tradycyjna

Mimo szybkiego rozwoju internetu tradycyjne formy reklamy wciąż są skuteczne. Osoby z pokoleń X i wcześniejszych, chętniej oglądają telewizję lub czytają prasę, niż surfują po Internecie. Dlatego, jeśli chcesz dotrzeć do szerszego grona potencjalnych pacjentów, warto zastanowić się nad reklamą w lokalnej gazecie, radiu, czy telewizji. Tradycyjne formy sprawdzają się szczególnie w przypadku lokalnych biznesów, a kliniki ortodontyczne zdecydowanie takimi są. Warto wtedy poprosić sklepy znajdujące się w jej pobliżu o możliwość pozostawienia w nich ulotek czy naklejenia plakatów.

Gabinet stomatologiczny - reklama

Google Ads

Narzędzia reklamowe od Google umożliwiają wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania. Takie kampanie mogą zwiększyć widoczność Twojego gabinetu dentystycznego wśród osób szukających usług stomatologicznych. Dzięki nim możesz skierować ruch na swoją stronę internetową i przyciągnąć potencjalnych pacjentów. Dobry dobór słów kluczowych i formatu kampanii reklamowych pozwoli dotrzeć do wielu osób i zachęci ich do kliknięcia oraz sprawdzenia oferowanych przez Ciebie usług. Masz szansę na dotarcie do nowych odbiorców szukających konkretnych zabiegów, a dzięki informacjom zwartym w reklamie i na stronie, być może będą oni bardziej zdecydowani do podjęcia dalszych działań.

Facebook i Instagram Ads

Doskonałym narzędziem promocji gabinetu dentystycznego jest reklama w social mediach, czyli Facebook i Instagram Ads. Pozwalają one na stworzenie ciekawych postów sponsorowanych z wykorzystaniem zróżnicowanych formatów, dzięki czemu możesz zainteresować odbiorcę na przykład filmem pokazującym, jak wygląda Twoja klinika. Wiele możliwości pod kątem targetowania umożliwia dotarcie wprost do osób zainteresowanych Twoimi usługami, a zatem to bardzo wartościowe narzędzie! Jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu reklam Facebook Ads czy Instagram Ads, rozważ współpracę z agencją marketingową pod tym kątem.

Booksy

Booksy umożliwia pacjentom rezerwację wizyt online. Dzięki temu mogą łatwo i szybko umówić się na wizytę w Twoim gabinecie stomatologicznym. To wygodne i efektywne rozwiązanie zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich klientów.

Gabinet stomatologiczny - prowadzenie Booksy

Korzystanie z tej platformy ma wiele korzyści — możesz zautomatyzować proces rezerwacji wizyt, co pozwoli zaoszczędzić czas i zwiększyć zyski Twojego gabinetu. Dodatkowo pacjenci mogą łatwo znaleźć terminy dostępne do rezerwacji, co ułatwia im umówienie się na wizytę — nie muszą nawet wykonywać połączenia! Booksy można łatwo zintegrować z Twoją stroną internetową. Dodanie przycisku lub formularza rezerwacyjnego na swojej stronie pozwala pacjentom szybko i wygodnie umówić się na wizytę w Twoim gabinecie.

4. Podsumowanie

Skuteczna reklama klinik dentystycznych i ortodontycznych może sprawić, że do Twojego gabinetu będzie przychodziło coraz więcej pacjentów. Pomoże ona w budowaniu świadomości marki, pozwoli na zbudowanie pozytywnego wizerunku oraz umocnienie pozycji na rynku. Ze względu na specyfikę branży, należy bezwzględnie zapoznać się z wszelkimi ograniczeniami dotyczącymi reklamy, ponieważ niestosowanie się do nich może grozić konsekwencjami karnymi.

Budowanie strategii marketingowej w przypadku klinik dentystycznych i ortodontycznych powinno odbywać się na podstawie szczegółowej analizy rynku, poznania swojej grupy docelowej oraz sprawdzenia, w jaki sposób działa konkurencja. Wzięcie pod uwagę wszystkich tych elementów i korzystanie z przytoczonych przez nas narzędzi marketingowych to droga do sukcesu. Nie wolno zapominać o stałej optymalizacji, która może okazać się kluczowa.

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up