Skuteczna reklama dla klinik dentystycznych i ortodontycznych

Konkurencja na rynku w niemal każdej branży jest ogromna. Co roku powstają tysiące firm, które walczą o zdobycie Klientów najróżniejszymi sposobami. Szczególnie sektor stomatologiczny rozwija się zaskakująco szybko, stawiając coraz więcej wyzwań przed właścicielami gabinetów. Stale powstają nowe technologie, zmieniające się trendy i preferencje pacjentów, do których muszą się oni dostosowywać. Wraz z nimi jednak pojawiają się szerokie możliwości promocji — ich umiejętne wykorzystanie z pewnością przyniesie spore zyski i przełoży się na pozytywny wizerunek marki.

W jaki sposób przekonać odbiorców, że to właśnie Twój gabinet jest tym najlepszym w okolicy? Jakie są ograniczenia dotyczące reklamy w branży dentystycznej? Od czego warto zacząć i jakich narzędzi użyć, aby działania marketingowe przynosiły zamierzone rezultaty? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym wpisie na blogu. Serdecznie zapraszamy do jego lektury!

1. Marketing dla klinik dentystycznych i ortodontycznych — dlaczego warto?

Zapewne myśląc o reklamie gabinetu stomatologicznego, w głowie pojawia Ci się jeden cel, czyli zdobycie większej ilości pacjentów. Zdecydowanie jest to jeden z głównych powodów, dla którego warto inwestować w promocję, ale na pewno niejedyny. Prawdą jest, że odpowiednio zaprojektowana i wdrożona strategia marketingowa, opracowana na podstawie analizy rynku, pomoże dotrzeć do szerszego grona odbiorców i zbuduje świadomość marki.

Trafna reklama pomoże Ci także wyprzedzić konkurencję — to przydatne szczególnie w przypadku dużych miast, gdzie gabinetów ortodontycznych jest mnóstwo. Dzięki niej masz szansę przekonać odbiorców, że to właśnie do twojej kliniki powinni się udać. Podkreślając w kampaniach wyróżniki firmy, jej wartości i zalety, stopniowo budujesz pozytywny wizerunek, który jest podstawą w przyciąganiu klientów.

Przemyślany marketing to także możliwość zbudowania zaufania pośród pacjentów. Warto tworzyć wiele wartościowych treści, które następnie opublikujesz na stronie lub social mediach swojej kliniki, ponieważ dzielenie się specjalistyczną wiedzą sprawi, że Twoja marka będzie postrzegana jako profesjonalna. Kiedy uda Ci się to osiągnąć, zyskasz grono wiernych klientów i szansę na to, że polecą oni gabinet znajomym czy rodzinie.

1.1 Ograniczenia w reklamach gabinetów stomatologicznych

Niestety, ze względu na specyfikę branży, istnieją w niej pewne ograniczenia dotyczące promowania usług dentystycznych. Problem w tym, że pojęcie reklamy nie zostało odpowiednio zdefiniowane, przez co nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, jakie działania w tej kwestii są dozwolone, a jakie nie. Art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej stanowi, że:

„Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cechy reklamy”.

Kary związane z nieprzestrzeganiem tych przepisów zawarte są w kodeksie wykroczeń. Zgodnie z art. 147a § 1 i § 2 tej ustawy:

„Kto wykonuje działalność leczniczą lub prowadzi zakład dla zwierząt bez wymaganego wpisu do rejestru, lub ewidencji, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny” „Tej samej karze podlega ten, kto podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych lub usług z zakresu medycyny weterynaryjnej mające formę i treść reklamy”.

Warto jednak podkreślić, że informowanie o świadczonych usługach nie jest karalne, tak samo jak podkreślanie, jacy specjaliści pracują w klinice, na jakim sprzęcie oraz jakie konkretnie zabiegi wykonują. Daje to wiele możliwości, ale należy pamiętać o tym, aby kierować się zasadami etyki.

Reklama gabinetu stomatologicznego

2. Reklama dla klinik dentystycznych i ortodontycznych — od czego zacząć?

Aby zacząć poprawnie promować swoje usługi stomatologiczne lub ortodontyczne, musisz najpierw zadbać o absolutną podstawę w kwestii marketingowej i wizerunkowej Twojej marki - system identyfikacji wizualnej. Zanim zaczniesz projektować i wdrażać reklamy, upewnij się, że masz dobrze zaprojektowane choćby najbardziej podstawowe aspekty graficzne, takie jak: logo marki, key visual, kolory markowe czy charakter komunikacji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia i elementów systemu identyfikacji wizualnej — zapraszamy do naszego poprzedniego artykułu: System identyfikacji Wizualnej - czym jest i dlaczego warto o niego zadbać?

Jeśli masz już zapewnione podstawy systemu wizualnego marki, możesz przystąpić do działań reklamowych. Aby zrobić to skutecznie:

  1. Wykorzystaj media społecznościowe.
  2. Stałe, regularne publikowanie ciekawych postów oraz grafik jest w stanie przyciągnąć wiele osób zainteresowanych tematami dentystycznymi i okołodentystycznymi, którzy z dużym prawdopodobieństwem w przyszłości skorzystają z Twoich usług. Proces ten jest oczywiście długotrwały, nie jest to sprint, lecz maraton — regularność, konsekwentność i cierpliwość są w tym temacie więc kluczowe.

  3. Stwórz kampanie marketingowe.
  4. Począwszy od zaprojektowania efektywnych i estetycznych grafik marketingowych, poprzez napisanie zachęcających tekstów po wdrożenie w Google Ads lub Facebook Ads. Krok ten jest stosunkowo podobny do publikowania regularnych postów na nasze social media, jednak dzięki możliwościom promowania masz możliwość dotarcia do znacznie większej grupy odbiorców, a co za tym idzie, pozyskać więcej potencjalnych klientów.

  5. Zadbaj o dobrze zaprojektowaną, estetyczną i konwertującą stronę internetową.
  6. Jak już wiesz, dziś bardzo ciężko zaistnieć na większą skalę, nie posiadając własnej strony internetowej, dlatego tak istotne jest, aby Twoja klinika lub gabinet, miały swoje odzwierciedlenie w sieci. Strona internetowa jest wirtualną wizytówką Twojego gabinetu stomatologicznego. To pierwsze miejsce, gdzie pacjenci zaglądają, aby dowiedzieć się o dostępnych usługach, aby następnie zadecydować, czy chcą z nich skorzystać. Może to być prosty landing page z podstawowymi informacjami dla odwiedzających, może to być rozbudowana strona z regularnie prowadzonym blogiem, aktualnościami, formularzem kontaktowym i wieloma zakładkami. Oczywiście ta druga opcja będzie się pozycjonowała w wyszukiwarce Google znacznie lepiej, konwertowała lepiej i zatrzymywała większą ilość potencjalnych klientów, ale już nawet posiadanie landing page’a to zdecydowanie duży plus dla marki. Kluczowe jest, aby witryna była atrakcyjna wizualnie, łatwa w nawigacji i zawierała informacje o oferowanych usługach oraz dane kontaktowe.

    Przejrzysty design i intuicyjna nawigacja, ułatwią potencjalnym pacjentom znalezienie potrzebnych informacji i skontaktowanie się z Twoją kliniką.

  7. Zadbaj o drukowane elementy marketingu Twojej kliniki.
  8. Oczywiście digitalizacja w dzisiejszych czasach jest niemal wszędzie, jednak w przypadku gabinetów, salonów i innych miejsc, do których klienci fizycznie przychodzą, warto zadbać o fizyczne aspekty marketingowe. Klient, który zjawi się w Twojej klinice, powinien zawsze mieć możliwość otrzymania wizytówki (markowej lub imiennej), dzięki której w razie potrzeby będzie mógł zadzwonić, lub chociażby ulotki, gdyby potrzebował przeanalizować czy chce skorzystać z Twoich usług. Katalogi, plakaty czy billboardy są już reklamami drugorzędnymi, jednak odpowiednio zaprojektowane i dystrybuowane również mogą mieć bardzo dużą moc.

  9. Współpracuj z influencerami.
  10. Branża dentystyczna i ortodontyczna jest tą, z której korzystają wszyscy ludzie. Nie jest ograniczona ani wiekowo, ani majątkowo, ani geograficznie, dlatego nawet influencerzy, którzy nie specjalizują się stricte w promowaniu branży zdrowotnej, czy medycznej mogą Ci pomóc wypromować markę.

  11. Wykorzystaj marketing szeptany.
  12. Jest to najbardziej niedoceniana gałąź marketingu. Oprócz profesjonalnie wykonanej usługi zadbaj również o inne aspekty Twojej relacji z Klientem — na każdym punkcie waszego styku. Postaraj się zadbać o miły, kulturalny kontakt z pacjentem, o prawidłowe jego przyjęcie w gabinecie, o aspekty wizualne samego lokalu itd. Tak naprawdę wszystkie interakcje, jakie podejmiesz z Klientem oraz wszystko, co on zobaczy, wpływa na ocenę Twojej marki, oraz na to, czy poleci ją swoim znajomym. Jednym z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów, aby dołożyć cegiełkę do wyobrażenia Klienta na temat Twojej marki, jest po prostu… komplement! Tak, pacjent, który przyjdzie do gabinetu skorzystać z usługi i usłyszy komplement (oczywiście musi być przemyślany i na miejscu) na 99% pozytywnie zapamięta klinikę.

  13. Buduj i umacniaj swoją markę.
  14. Wszystkie powyższe punkty to tak naprawdę elementy składowe Twojej marki i o wszystkie musisz zadbać. Pamiętaj, że klinika to nie tylko usługi, jakie oferujesz, to również sposób, w jaki rozmawiasz z klientem, styl wizualny publikacji, estetyka lokali i wszystkie inne punkty styku marka — Klient.

Umocnienie marki

2.2 Jak zbudować strategię marketingową dla gabinetu stomatologicznego?

Aby stworzyć strategię marketingową dla gabinetu stomatologicznego, musisz przejść przez 4 etapy jej projektowania:

  1. Analiza
  2. Najpierw poznaj i przeanalizuj swoją sytuację zastaną. Do tego doskonale posłuży Ci audyt marketingowy, dzięki któremu prześledzisz swoją sytuację pod względem czynników zewnętrznych (charakterystyka klientów, konkurencja), wewnętrznych (zasoby, efektywność, rozwój) oraz przejdziesz przez analizę SWOT swojej działalności.

  3. Planowanie
  4. Na tym etapie musisz zadać sobie fundamentalne pytania, takie jak “co jest moim celem i w jaki sposób chcemy go osiągnąć?”. Powinieneś na tym etapie wykreować cel, który będzie realny, mierzalny i konkretny — sugerujemy kierować się modelem SMART. Ponadto warto zaprojektować strategię oraz taktykę, jakie chcesz wykorzystać do realizacji celu. Jest to zdecydowanie największy i najbardziej wymagający etap.

  5. Implementacja
  6. Po zaplanowaniu wszystkich aspektów wdrażania strategii marketingowej, pora na implementację, czyli odpowiednio zorganizowane i trzymające się uprzednio obranej strategii realizowanie celu.

  7. Kontrola
  8. Gdy Twoja strategia zostanie już wdrożona, powinieneś regularnie kontrolować jej efektywność za pomocą KPI (Key Performance Indicator) oraz przydatnych narzędzi, które zostaną wymienione w dalszej części artykułu.

3. Narzędzia i taktyki skuteczne w promocji gabinetu dentystycznego

Aby Twój gabinet dentystyczny odniósł sukces, nie wystarczy tylko oferować wysokiej jakości usług. Konkurencja na rynku jest coraz większa, dlatego niezwykle istotne jest stosowanie odpowiednich narzędzi i taktyk promocyjnych. Pozwolą one zbudować silną markę i wyróżniać się na rynku. Poniżej przedstawiamy szereg taktyk, które Ci w tym pomogą.

3.1 Poznanie grupy docelowej

Do efektywnego promowania gabinetu dentystycznego, kluczowe jest rozpoznanie grupy docelowej. Trzeba zrozumieć, kim są potencjalni pacjenci, jakie mają potrzeby i oczekiwania. Przeprowadzenie analizy dostarczy Ci cennych informacji. Poznasz dzięki niej preferencje, wiek, płeć czy miejsce zamieszkania Twoich klientów. Na tej podstawie dostosujesz strategię promocyjną.

Niezwykle istotne jest także poznanie jej pod kątem demografii. Ma to na celu zdobycie danych takich jak: wiek, ważny z punktu widzenia dopasowanie oferty pod konkretną grupę wiekową; płeć, sprawdzenie, czy więcej klientów firmy stanowią kobiety, czy mężczyźni; dochody, czyli sytuacja materialna, określająca przynależność do danej klasy społecznej. oraz wykształcenie, które także wpływa na status materialny oraz rodzaj robionych zakupów.

3.2 Wybór odpowiednich kanałów dotarcia do potencjalnych pacjentów

Kiedy już zidentyfikowałeś grupę docelową, kolejnym elementem jest wybranie odpowiednich kanałów promocji, które będą skutecznie docierać do Twoich potencjalnych pacjentów. Masz wtedy do wyboru szereg możliwości. Jeżeli klienci korzystają głównie z mediów społecznościowych, warto skoncentrować swoje działania na reklamie w social mediach. Natomiast jeśli Twój target to osoby starsze, to tradycyjne formy reklamy mogą okazać się skuteczniejsze. Poniżej znajdziesz charakterystykę różnych kanałów dotarcia!

Social media

Media społecznościowe to jedno z narzędzi marketingu internetowego, które jest szeroko wykorzystywane ze względu na swoją popularność. W Internecie do wyboru dostępne są różne media - rozpoczynając od tych skoncentrowanych bardziej na tekstach (Facebook), po takie, na których widnieją tylko formy video (TikTok). Platformy te umożliwiają bezpośrednią komunikację z pacjentami, dzielenie się informacjami o nowych usługach, udzielanie porad zdrowotnych czy chwalenie się efektami swoich działań i zabiegów.

W social mediach kluczowe znaczenie mają wartościowe treści. Publikowanie ciekawego contentu może przyciągnąć uwagę i zainteresowanie potencjalnych pacjentów. Warto pokazywać wykonane zabiegi, by pokazywać efekty swojej pracy.

Reklama tradycyjna

Mimo szybkiego rozwoju internetu tradycyjne formy reklamy wciąż są skuteczne. Osoby z pokoleń X i wcześniejszych, chętniej oglądają telewizję lub czytają prasę, niż surfują po Internecie. Dlatego, jeśli chcesz dotrzeć do szerszego grona potencjalnych pacjentów, warto zastanowić się nad reklamą w lokalnej gazecie, radiu, czy telewizji. Tradycyjne formy sprawdzają się szczególnie w przypadku lokalnych biznesów, a kliniki ortodontyczne zdecydowanie takimi są. Warto wtedy poprosić sklepy znajdujące się w jej pobliżu o możliwość pozostawienia w nich ulotek czy naklejenia plakatów.

Gabinet stomatologiczny - reklama

Google Ads

Narzędzia reklamowe od Google umożliwiają wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania. Takie kampanie mogą zwiększyć widoczność Twojego gabinetu dentystycznego wśród osób szukających usług stomatologicznych. Dzięki nim możesz skierować ruch na swoją stronę internetową i przyciągnąć potencjalnych pacjentów. Dobry dobór słów kluczowych i formatu kampanii reklamowych pozwoli dotrzeć do wielu osób i zachęci ich do kliknięcia oraz sprawdzenia oferowanych przez Ciebie usług. Masz szansę na dotarcie do nowych odbiorców szukających konkretnych zabiegów, a dzięki informacjom zwartym w reklamie i na stronie, być może będą oni bardziej zdecydowani do podjęcia dalszych działań.

Dzięki Google Ads możesz znaleźć się na samej górze wyników wyszukiwania, co często jest jednym z podstawowych sposobów na zainteresowanie pacjenta. Zwiększy to świadomość na temat Twojego gabinetu, i pozwoli dotrzeć do zupełnie nowych odbiorców.

Booksy

Booksy umożliwia pacjentom rezerwację wizyt online. Dzięki temu mogą łatwo i szybko umówić się na wizytę w Twoim gabinecie stomatologicznym. To wygodne i efektywne rozwiązanie zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich klientów.

Gabinet stomatologiczny - prowadzenie Booksy

Korzystanie z tej platformy ma wiele korzyści — możesz zautomatyzować proces rezerwacji wizyt, co pozwoli zaoszczędzić czas i zwiększyć zyski Twojego gabinetu. Dodatkowo pacjenci mogą łatwo znaleźć terminy dostępne do rezerwacji, co ułatwia im umówienie się na wizytę — nie muszą nawet wykonywać połączenia! Booksy można łatwo zintegrować z Twoją stroną internetową. Dodanie przycisku lub formularza rezerwacyjnego na swojej stronie pozwala pacjentom szybko i wygodnie umówić się na wizytę w Twoim gabinecie.

4. Znaczenie content marketingu w promocji

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważnym elementem w promocji klinik dentystycznych i ortodontycznych jest content marketing. Dzielenie się wiedzą może sprawić, że znacznie więcej osób odwiedzi Twoją stronę!

4.1 Blogi

Doskonałym pomysłem jest prowadzenie bloga. Warto regularnie sprawdzać, czym w danym czasie interesują się użytkownicy i odpowiadać na ich potrzeby. W tej kwestii dobrze sprawdzą się takie narzędzia jak Google Trends lub AnswerThePublic — pomogą dobrać tematy, które najbardziej interesują odbiorców.

Gabinet stomatologiczny - prowadzenie bloga

Pisanie wartościowych wpisów na bloga to jeszcze jedna duża zaleta — czytelnicy zaczną postrzegać dany gabinet lub klinikę jako eksperta w swojej dziedzinie. Zbudowanie zaufania może znacznie pomóc w przyciągnięciu nowych klientów i realnie przełożyć się na zyski! Przed podjęciem się pisania bloga, koniecznie wykonaj dokładny research, aby dostarczać jak najwyższej jakości treści.

Regularne prowadzenie bloga to także szansa na zbudowanie świadomości marki. Oczywiście nie chodzi o to, aby pisać codziennie, ale kilka wartościowych wpisów w miesiącu, które poruszają aktualne trendy, z pewnością pozwoli Twojej klinice stomatologicznej na dotarcie do szerszego grona odbiorców.

4.2 Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane to kolejny sposób na promocję gabinetu dentystycznego. Są to teksty publikowane za opłatą na innych portalach, zawierające link do strony Twojej kliniki. Ich zadaniem jest pomoc w pozycjonowaniu i dotarcie do szerszego grona odbiorców. Ważne, aby zostały one zamieszczone na wartościowych witrynach, które są często odwiedzane przez użytkowników. Jeśli zależy Ci na promocji lokalnej, sprawdź, czy istnieje możliwość dodania takiego artykułu na stronie Twojego miasta lub gminy.

Zwróć uwagę na to, aby tekst był wartościowy, poprawny gramatycznie i zawierał słowa kluczowe. Zrób także research, gdzie konkretnie podobne teksty zamieszcza Twoja konkurencja — być może to ułatwi Ci wybór, gdzie warto się zareklamować. Uważaj na niskiej jakości portale, ponieważ może się zdarzyć, że negatywnie wpłyną one na pozycjonowanie strony Twojego gabinetu.

Warto do tworzenia tego typu treści zaangażować profesjonalistę, który sam z łatwością określi, gdzie warto pozyskać link. Co więcej, stworzy on atrakcyjny i wartościowy tekst, odpowiednio zoptymalizowany pod SEO.

5. Optymalizacja strony internetowej dla klinik dentystycznych i ortodontycznych

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, strona internetowa to wizytówka dla Twojej kliniki. Dobrze zoptymalizowana witryna może przyczynić się do dotarcia do szerszego grona odbiorców oraz wypromowania Twojego gabinetu stomatologicznego. Obecnie strona internetowa tak naprawdę wywiera jedno z początkowych wrażeń u Klienta. W związku z tym konieczne jest to, aby zadbać zarówno o jej wygląd, jak i optymalizację!

Przede wszystkim powinieneś zwrócić uwagę na czas ładowania strony. Jest to niezwykle ważne, gdyż jeśli trwa to zbyt długo, może zniechęcić potencjalnego klienta do wizyty i skłonić go do odwiedzenia konkurencji, w której strona załaduje się w ułamek sekundy. Istotną kwestią jest też to, że zdecydowana większość osób przegląda Internet z pozycji swoich smartfonów. Dlatego też Twoja strona powinna być w pełni dostosowana pod urządzenia mobilne tak, aby nadal była funkcjonalna, przejrzysta i łatwa w obsłudze.

W trakcie optymalizacji strony ważnym aspektem jest metryka Core Web Vitals. Została stworzona w celu mierzenia jakości strony i skupia się na jak najlepszych wrażeniach użytkownika. Jak sprawdzić, czy Twoja strona kliniki dentystycznej i ortodontycznej spełnia wymagania metryki Core Web Vitals? Wykonaj bezpłatny audyt swojej strony przez narzędzie PageSpeed Insight wprost od Google! Koniecznie sprawdź nasz wpis, w którym szczegółowo opisujemy czym jest Core Web Vitals i co zrobić, żeby go poprawić: Core Web Vitals jako czynniki wpływające na pozycjonowanie i nie tylko

Gabinet stomatologiczny - strona internetowa

5.1 Dlaczego strona internetowa jest ważna w promocji gabinetów stomatologicznych?

W obecnych czasach stałego rozwoju cyfrowego mało który biznes nie posiada swojej strony internetowej. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, niezależnie od tego, jakiej wielkości jest firma, w jakiej branży się specjalizuje, ogromny wpływ na osiągnięcie przez nią sukcesu ma jej obecność w Internecie, co zyskuje dzięki dedykowanej stronie internetowej!

Przejdźmy jednak do konkretów. Jakie korzyści zyskasz dzięki posiadaniu strony internetowej swojego gabinetu stomatologicznego?

  • Zdobycie nowych klientów
  • Strona internetowa przyczynia się do zwiększenia liczby uzyskanych potencjalnych klientów. W łatwy i szybki sposób są oni w stanie znaleźć i namierzyć Twój gabinet. Dodatkowo dobrze wykonana witryna może zatrzymać ich na dłużej oraz wywrzeć i potwierdzić wrażenie o profesjonalizmie w świadczonych przez Twój gabinet usługach.

  • Budowanie relacji z klientem
  • Istotną funkcjonalnością dla strony internetowej gabinetu stomatologicznego jest formularz kontaktowy. Stworzenie atrakcyjnego i przejrzystego formularza wręcz zachęci klienta do kontaktu z Twoim gabinetem! Dzięki niemu klient będzie mógł w łatwy i prosty sposób wysyłać do Ciebie zapytania o usługi, ceny czy terminy. Odpowiadając w relatywnie szybkim czasie, pokażesz mu zainteresowanie i profesjonalizm, dzięki czemu jeszcze chętniej rozważy skorzystanie właśnie z Twoich usług.

  • Wzmocnienie wiarygodności
  • Posiadanie strony internetowej dla swojego biznesu niezwykle zwiększa jego wiarygodność w oczach potencjalnego klienta. Jest ona swego rodzaju wizytówką, która prezentuje to, jak działa Twoja firma i jakie wartości są dla niej istotne. Wiadome jest to, że spośród wszystkich oferowanych wizytówek klient wybierze tą, która jest dla niego najbardziej atrakcyjna i wyróżnia się na tle innych. Nie inaczej ma się to ze stronami! Dlatego ważne jest to, żeby z Twoją stroną internetową było tak samo.

  • Przedstawienie swojej oferty
  • Strona internetowa pozwoli w łatwy sposób przedstawić wszystkie dostępne usługi, które świadczysz w swoim gabinecie stomatologicznym. Klienci oczekują konkretów, stąd chcą wiedzieć jakie usługi oferuje poszukiwany przez niego gabinet.

  • Aktualności i porady
  • Jest to idealny sposób na zdobycie nowych potencjalnych klientów i zwiększenie ruchu na swojej stronie, co bardzo dobrze wpłynie na wiarygodność Twojego gabinetu! Klient, widząc, że jesteś zaangażowany w publikację aktualności czy porad z zakresu stomatologii zobaczy, że ma do czynienia z profesjonalistami, którzy dzielą pasję do stomatologii!

6. Znaczenie pozycjonowania w promocji klinik dentystycznych i ortodontycznych

Pozycjonowanie to szereg działań, które prowadzą do zwiększenia wejść z wyszukiwarek, takich jak Google. W branży medycznej pozycjonowanie jeszcze szczególnie ważną formą dotarcia do pacjenta. Dlaczego?

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, ustawa z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej zabrania podmiotom leczniczym stosowania reklamy (Art. 14. 1.). Informacje o działalności placówki mogą (i powinny) być podawane w formie nieprzypominającej reklamy. Taką formę mogą mieć informacje na stronie.

Dlatego za sprawą pozycjonowania można w pełni legalnie i etycznie zwiększyć liczbę wejść na stronę i szerzej zapoznać potencjalnych pacjentów z ofertą gabinetu stomatologicznego. W ten sposób osiągamy cel, który przyniosłaby reklama, a mimo to, nie stosujemy jej.

Pozycjonowanie lokalne na wybrane frazy kluczowe

Dla dentystów/ortodontów ważne jest, aby byli znajdowani przez mieszkańców ich okolic. Dlatego naszym najważniejszy celem jest pozycjonowanie na frazy związane z miejscowością lub częścią miasta.

W przypadku gabinetu stomatologicznego Bińczycka postawiliśmy na pozycjonowanie bardzo lokalne, bo dotyczące osiedla Wrocławia (Leśnicy) oraz jego fragmentu (Stabłowic).

Pozycja w wynikach wyszukiwania

Dla zapytania gabinet stomatologiczny Stabłowice oraz gabinet stomatologiczny Leśnica utrzymujemy trwale pierwszą lub drugą pozycję w wynikach wyszukiwania. Było to możliwe m.in. za sprawą:

  • optymalizacji technicznej strony internetowej,
  • wzbogacenia strony o treści, w tym nowe sekcje, związane z geograficznym rejonem gabinetu (Leśnica).

Pozycjonowanie oparte na budowaniu autorytetu

Inną strategię przyjęliśmy w przypadku pozycjonowania gabinetu stomatologicznego i ortodontycznego Orthoclinic we Wrocławiu. W jego przypadku musieliśmy postawić na rozwiązania, które przyniosą dużo większy ruch. Wynika to nie tylko z wielkości gabinetu, lecz także z tego, że znacznie mniej osób szuka ortodonty niż lekarza-dentysty prowadzącego leczenie zachowawcze.

Dlatego na stronie Orthoclinic postawiliśmy na wysokiej jakości i bardzo szczegółowe opisy świadczonych usług. Metody, wskazania i przeciwwskazania do zabiegów zostały szczegółowo przedstawione odwiedzającym.

Co więcej, poszliśmy o krok dalej i postawiliśmy na regularny content marketing poprzez przygotowanie i publikację wysokiej jakości poradników dotyczących stomatologii.

Jaki jest tego efekt? Zobaczcie sami!

Wyniki organicznych wejść

12 tysięcy wejść w ciągu trzech miesięcy, a zatem 4 tysiące organicznych wejść z Google’a / miesiąc! Osiągnęliśmy to w dużej mierze dzięki content marketingowi, na który składają się regularne publikacje aktualności oraz rzetelne opisy zabiegów.

Wyniku tego nie osiągnęlibyśmy jednak bez towarzyszących content marketingowi optymalizacji. Dbamy o dostosowanie strony do urządzeń mobilnych oraz jej wysoką wydajność (mierzoną podstawowymi wskaźnikami internetowymi).

Jak widać na powyższych przykładach, skuteczne docieranie do potencjalnych pacjentów jest możliwe i nie trzeba w tym celu łamać ani nawet naginać postanowień ustawy o działalności leczniczej. Pozycjonowanie może zagwarantować wysoki przypływ użytkowników z Google’a.

W zależności od potrzeb Twojego gabinetu stomatologicznego/ortodontycznego możemy zaproponować szyte na miarę usługi SEO. Doprowadzą one finalnie do zwiększenia konwersji, więc i liczby pacjentów. Co więcej, efekty pozycjonowania trwają znacznie dłużej niż sam okres trwania usługi. Dlatego warto postawić na tę formę e-marketingu.

7. Monitorowanie efektywności reklamy gabinetu stomatologicznego

Aby Twój gabinet dentystyczny odniósł sukces, nie wystarczy jedynie wdrożyć odpowiednio zaplanowaną strategię marketingową — należy stale mierzyć jej efektywność, aby móc zaproponować lepsze rozwiązania w miejscach, które tego wymagają

7.1 Narzędzia pomocne w mierzeniu wskaźników reklamowych

Na rynku możemy znaleźć wiele różnych narzędzi do mierzenia wskaźników reklamowych. Poniżej zrobiliśmy zestawienie tych, które są naprawdę godne uwagi. Oto jedne z nich:

  • Google Ads
  • Absolutna podstawa w zakresie reklam, czyli znane większości darmowe narzędzie Google Ads. Pozwala ono w łatwy sposób na wgląd do takich danych, jak uzyskana liczba kliknięć w Twoje reklamy w porównaniu do liczby wyświetleń. Raporty te możesz przeglądać z zakresu dowolnej daty wybranej przez siebie.

    Google Ads - panel
  • Google Tag Manager
  • Tag Manager jest narzędziem od Google, które umożliwia nam w łatwy sposób zaimplementować skrypty, mające na celu śledzić ruch na Twojej stronie internetowej. Narzędzie to ma przydatną funkcję, którą są tagi Google Ads. Dzięki niemu w prosty sposób możesz wygenerować raporty, które zawierają informację o tym, jakie czynności są wykonywane po kliknięciu reklamy przez danego klienta. Co najważniejsze, narzędzie to jest w pełni darmowe!

    Google Tag Manager - panel
  • Google Analytics
  • Analytics jest kolejnym wartym zainteresowania i darmowym narzędziem od Google. Posiada ono naprawdę wiele ciekawych funkcjonalności oraz statystyk stron internetowych. Pozwala też na mierzenie efektywności reklam (ROI). W narzędziu możesz tworzyć własne cele do osiągnięcia, w tym przypadku będzie to osiągnięcie konwersji poprzez wykonanie danych czynności na stronie. Po utworzeniu naszych celów możesz na bieżąco monitorować ich sukcesywność. Wyniki te będą przedstawiane w formie wykresu, przez co w łatwy sposób je odczytasz.

    Google Analytics - panel
  • Hotjar
  • Kolejną propozycją jest narzędzie Hotjar. Pozwala ono przechwytywać dane o tym jak korzysta i w jakie interakcje wchodzi użytkownik na Twojej stronie. Dzięki tym analizom będziesz w stanie bardziej zrozumieć potrzeby potencjalnych klientów Twojej kliniki! Narzędzie to tak jak wcześniej wspomniane mierzy efektywność Twoich reklam oraz osiągane przez nie konwersje. Na tle konkurencji wyróżnia się tym, że posiada funkcjonalność nagrywania ekranu w momencie prowadzenia interakcji użytkownika po wykonaniu założonych przez nas czynności. Dodatkowo tworzy też tzw. heatpmapy, które pokazują klikane przez klienta elementy na stronie.

    Narzędzie to jest dostępne w darmowej wersji podstawowej, która ma ograniczone funkcjonalności, oraz w wersji dla biznesów, jak i wersję ekspercką dla stron, z wysokim natężeniem ruchu.

    Hotjar - heatmap

    Źródło: Hotjar

  • Looker Studio
  • Ostatnie narzędzie od Google prezentowane w tym zestawieniu, czyli Looker Studio! Darmowe narzędzie, które w prosty sposób pozwala wizualizować dane, które pochodzą z różnych narzędzi od Google’a (np. Google Search Console czy też Google Analytics). Raporty o skuteczności reklam tworzone przez Looker Studio są bardzo łatwe w tworzeniu oraz zrozumiałe. W dowolny sposób możesz modyfikować czcionkę, jej kolory, czy tworzyć tabele. Co najważniejsze, również jest ono w pełni darmowe!

7.2 Optymalizacja na podstawie zebranych wyników

Optymalizacja reklam

Na podstawie uzyskanych wyników wskaźników reklamowych możesz dojść do wielu ciekawych konkluzji, które zdecydowanie wpłyną na lepszą optymalizację reklam. Jedne z najczęstszych procesów, które usprawniają optymalizację:

  • Ograniczenie reklam dla konkretnych urządzeń
  • Może pojawić się taka sytuacja, gdzie reklamy Twojej kliniki będą miały lepszą klikalność i konwersje na danym typie urządzenia, np. na smartfonach. W związku z tym możesz wyciągnąć wnioski i kierować swoje reklamy tylko i wyłącznie do użytkowników urządzeń mobilnych.

  • Harmonogram wyświetlania reklam
  • Niektóre z reklam mogą osiągać najlepsze efekty w określonych porach dnia, np. wieczorem. W związku z tym w łatwy sposób możesz dodać ograniczenie, które spowoduje, że dana reklama będzie wyświetlana tylko w godzinach nocnych itd. Działa to tak samo w przypadku dni! Jeżeli odnotujesz, że Twoje reklamy są słabo efektywne w weekendy, to możesz zrezygnować z nich na rzecz tych w środku tygodnia!

  • Lokalizacja reklam
  • W otrzymanych raportach dotyczących efektywności reklam możesz otrzymać też dane o lokalizacji, z której pochodzi dany klient. Jeżeli zauważysz, że reklamy Twojej kliniki osiągają najlepsze efekty w danej lokalizacji, to możesz postawić na prowadzenie lokalnych kampanii reklamowych, dzięki którym polepszysz współczynnik konwersji!

  • Optymalizacja pod kątem odbiorcy
  • Narzędzia wykorzystywane do mierzenia efektywności reklam wskazują też na bardziej szczegółowe dane użytkownika, takie jak jego wiek, płeć czy też zainteresowania. Pamiętaj, aby postarać się dopasować swoje reklamy do tej grupy, w której osiągasz najlepsze rezultaty!

  • Optymalizacja fraz kluczowych
  • Sugerując się efektywnością obecnych fraz kluczowych, możesz je poszerzyć lub wykonać wykluczenie tych, które nie osiągają zadowalających dla Ciebie wyników. W ten sposób zadbasz o odpowiednią jakość wyszukiwania, co wpłynie na lepsze dopasowanie reklam do Twoich odbiorców.

8. Podsumowanie

Skuteczna reklama klinik dentystycznych i ortodontycznych może sprawić, że do Twojego gabinetu będzie przychodziło coraz więcej pacjentów. Pomoże ona w budowaniu świadomości marki, pozwoli na zbudowanie pozytywnego wizerunku oraz umocnienie pozycji na rynku. Ze względu na specyfikę branży, należy bezwzględnie zapoznać się z wszelkimi ograniczeniami dotyczącymi reklamy, ponieważ niestosowanie się do nich może grozić konsekwencjami karnymi.

Budowanie strategii marketingowej w przypadku klinik dentystycznych i ortodontycznych powinno odbywać się na podstawie szczegółowej analizy rynku, poznania swojej grupy docelowej oraz sprawdzenia, w jaki sposób działa konkurencja. Wzięcie pod uwagę wszystkich tych elementów i korzystanie z przytoczonych przez nas narzędzi marketingowych to droga do sukcesu. Nie wolno zapominać o stałej optymalizacji, która może okazać się kluczowa.

keyboard_arrow_up

Szukasz efektywnej agencji interaktywnej?

Na naszą efektywność składa się ponad 10-letnie doświadczenie, stale rozwijająca się kadra specjalistów i rzetelne oraz uczciwe podejście do Klienta. Wiemy jak osiągnąć założone cele w błękitnym i czerwonym oceanie marketingu online.

Agencja marketingowa RekinySukcesu.pl to ponad 350 zadowolonych Klientów, ponad 2 000 przeszkolonych osób, ponad 500 tys. zł obsługiwanego w roku budżetu w kampaniach PPC. Sumując wszystkie dane, użytkownicy spędzili już łącznie ponad 90 lat na wyprodukowanych przez nas stronach internetowych. A nam ciągle mało. Nie uznajemy kompromisów. Dlatego warto kliknąć jeden z przycisków poniżej i umówić się na wizytę we Wrocławiu, Kłodzku lub na spotkanie online.

Zobacz inne:

close
keyboard_arrow_up